Kestävä markkinointi

Kirjoittaja: Nella Manninen

11 joulukuun, 2021

Lähdeteos: Kestävä markkinointi

Lähdeteoksen kirjoittaja: Petteri Lillberg ja Riku Mattila

Teoriapisteet: 2

Ekologisuus ja vastuullisuus on jo pitkään ollut nouseva trendi yritys toiminnassa ja minä näen sen jo menestymisen edellytyksenä. On jo aikakin, kun alamme ottamaan vastuuta ja huolehtimaan ympäristöstämme. Omassa yritys toiminnassani haluan aina ylläpitää vastuullisia arvoja ja huolehtia siitä, että toimintani olisi kestävää ja ekologisempaa. Unelmanani on muuttaa maailmaa edes pienesti. On ollut mahtavaa olla mukana luomassa tuotetta, joka auttaa myös muita ihmisiä tekemään parempia valintoja. 

Nyt kaksi isointa projektiani on vahvasti liittynyt ekologisten tuotteiden ja palveluiden tarjoamiseen. Nämä projektit ovat tuntuneet todella omille ja uskon, että tulen myös tulevaisuudessa työskentelemään kestävien ratkaisujen parissa. Monet ajattelevat, että yksi ihminen ei voi muuttaa maailmaa, mutta minä uskon siihen, että kyllä voi. Jos me kaikki ajattelemme, ettemme pysty vaikuttamaan emme koskaan saa isoa muutosta aikaan. Jokainen pieni valinta luo ison kokonaiskuvan, joka saa aikaan ison muutoksen. 

Markkinointi on minulle vielä vieras kokonaisuus, josta haluan oppia koko ajan lisää. Tämä kirja herätti heti mielenkiintoa koska se yhdistää kaksi asiaa, josta haluan oppia ja janoan lisää tietoa. 

Viherpesu

Ekologisuus trendin myötä markkinoinnin maailmaan on ilmestynyt ilmiö nimeltä viherpesu. Silloin yritykset yrittävät hyödyntää vihreitä arvoja markkinoinnissaan ilman oikeita toimia, jotka auttaisivat kestävämpään kulutukseen. Harvat kuluttajat ottavat oikeasti selvää siitä toimiiko yritykset kestävien arvojen mukaisesti ja päätyvät näin viherpesun uhreiksi. Mielestäni on todella surullista, että yritykset hyväksikäyttävät ekologisuus trendiä ja ratsastavat sillä kohti parempia tuottoja eivätkä kohti oikeaa muutosta. 

Markkinoinnin valta

Ilmaston lämpeneminen pitää ottaa tosissaan ja tarvitsemme kaikki mahdolliset keinot, joilla saamme tehtyä pysyvää muutosta parempaan. Se ei riitä, että markkinoit itseäsi ekologisena vaan sinun pitää myös oikeasti toimia ekologisten periaatteiden mukaan. Markkinoimalla sinulla on paljon valtaa ja pystyt vaikuttamaan siihen minkälaisia mielikuvia, luot kuluttajille. Mielestäni ammattilaisena sinun tulee ottaa vastuu tuottamastasi materiaalista ja mielikuvista. Markkinoinnin avulla pystymme ohjaamaan kuluttajia tekemään oikeita valintoja ja kouluttamaan heitä ekologisempiin kulutustottumuksiin. Tämä vaikutusvalta pitää käyttää oikein. Markkinointi on avainasemassa ilmastonlämpenemisen vastaisessa taistelussa ja ilman siitä emme saa suuria muutoksia aikaiseksi. 

Itse olen alkanut hakemaan enemmän tietoa ja haluan kuluttajana tukea yrityksiä, jotka tukevat konkreettisilla teoilla ympäristön lämpenemistä vastaan olevaa taistelua. Pienetkin muutokset auttavat kuten vaatteiden osto kirppareilta tai paperikassin valitseminen muovipussin sijaan.

Kirjassa mainittiin hyvä brändejä, jotka ovat jo alkaneet tukemaan muutosta. Itse olen monenkin näiden brändin vakio asiakas ja heidän markkinointinsa on vahvasti onnistunut vaikuttamaan minuun. Hesburger puolet ilman lihaa tavoite 2030 on mielestäni hieno ja vaikuttava kampanja. Heillä on erinomainen valikoima sekä kasvissyöjille, että vegaaneille. Oatly on onnistunut markkinoinnillaan tuomaan maidolle todella suositun kasvispohjaisen vaihtoehdon. Olen todella iso fani Oatlyn markkinoinnille ja luen heidän kaikki purkkinsa kannet aina läpi. Haluan myös omissa yrityksissäni ottaa mallia Oatlyn luovasta ja innostavasta markkinoinnista. Beyond Meat on tällä hetkellä yksi tunnetuimmista lihattomia ruokavalmisteita tuottava brändi. Heidän markkinointinsa on kestävää ja ihailtavaa. Toivon, että jokainen yritys pyrkii kestävään markkinointiin ja liittyy ilmastonmuutosta vastaan.  

You May Also Like…

21 oppia maailman tilasta

Mitä minun tulisi tietää, että ymmärtäisin maailman tilanteesta paremmin vai olisiko parempi, etten tietäisi? Yuval...

21 oppituntia maailman tilasta

Mitä Suomessa ja maailmalla tapahtuu juuri nyt? Mitä toivomme tulevaisuudeltamme? Mitä haluamme oppia ja opettaa...

Strategiakirja 25 työkalua

Strategiatyö on yksi johtamisen tärkeimmistä työkaluista, ilman sitä oikeastaan missään ei ole mitään järkeä. Johonkin...

0 kommenttia

Lähetä kommentti