Kestävä markkinointi

Lähdeteos: Kestävä markkinointi

Lähdeteoksen kirjoittaja: Petteri Lillberg & Riku Mattila

Teoriapisteet: 2

Avainsanoja: tunteet, eettisyys, sananvapaus, vastuunkanto, yhteistyö

Täydellinen ajankohta kiteyttää tunteeni tästä aiheesta vuoden suurimman tarjousviikon ympärillä. Puhun tunteista tässä yhteydessä, koska se on koko markkinoinnin ydin. Markkinoinnilla halutaan vaikuttaa, saada ihmisiä toimimaan tietyllä tavalla. Ja se mikä ihmisen toimintaa ohjaa, on tunne, niin kuin olen aikaisemminkin jo kirjoittanut.

Olen myös aiemmissa reflektioissani sanoittanut ajatukseni siitä, että markkinoinnilla voidaan ohjata koko maailmaa, joko oikeaan tai täysin väärään suuntaan. Vaikutus on niin suuri, että sitä ei kuluttaja osaa arjessa kyseenalaistaa. Se on käskyjen viestittämistä ihmisten aivoihin mitä nerokkaammilla tavoilla ja voi toimia yhtä tehokkaasti kuin hypnoosi. Jopa pelottavaa eikö? Sitä kannattaakin pelätä, ainakin sen verran että kykenee erottamaan mainosten tyhjät lupaukset.

Hyvä mainostaja tietää työnsä vaikutusvallan ja sitä on suuri mahdollisuus käyttää väärin. Ei ole vielä juurikaan lakeja asetettu, jotka puolustavat eettisiä arvoja ja normeja markkinoinnin alalla. Sääntöjä on mahdollista kiertää hyvin ovelin keinoin ja on helppo säilyttää hyvän maun maine, vaikka markkinoijan ydintarkoitus olisikin epäeettinen. Tälläkin hetkellä maailman laajuinen Blackweek perustuu suuriin huijauksiin, koska kilpailu on niin kovaa. Alennushuijauksien kohteena olemme me kaikki. Yritykset nostavat ja laskevat hintoja edestakaisin ja mainostavat valheellisia alennuksia, täyden sananvapauden kustannuksella.Älytöntä, ettei mikään estä kuluttajille valehtelua ja koko maailma on siinä mukana!

Mitä sitten, jos maailma saadaan toimimaan valeale-markkinoinnin johdattelemana? – Myyjä tienaa hyvin ja kuluttaja luulee tyytyväisenä säästävänsä rahaa ostaessaan ”alehintaisia” tuotteita. Raha liikkuu eteenpäin ja yritykset pysyvät pystyssä. Sehän on vaan hyvä juttu, kaikki voittaa!

Paitsi koko maailma häviää.

Kun markkinoijat saavat Blackweekin kaltaisen taifuunin luotua, joka pyyhkäisee koko maailman läpi ja imaisee kaikki kuluttajat mukaansa, kuluttaminen kasvaa äärimmilleen. Kuluttajat ostavat tuotteita väärin perustein. Markkinoijat ohjaavat kuluttajaa seuraamaan hintaa ja ostamaan halvalla, kunnes hinnat taas nostettaisiin, joten kuluttaja paineistetaan tekemään kiireessä ostopäätöksiä tuotteista, joita ei edes tarvitse. Kaikkien yritysten on pakko pysyä kilpailussa mukana ja tuotettava lisää ja lisää tavaraa myyntiin. Kuluttajat ostavat niitä innoissaan ja kulutuksen kierre on loputon. Mitä siinä kulutetaan? – Maailmaa. Koska tuotannon on oltava nopeaa, laatu kärsii. Lopulta se suuri määrä kuluttajien ostamia tarpeettomia ja laaduttomia tuotteita muuttuu roskaksi, jota on paljon vaikeampi hävittää kuin luoda uutta. Markkinoijien vaikutusvalta koko ihmiskunnan toimintaan on siis huolestuttavan iso, kun vaikuttamisen seuraukset on unohdettu.

Isoin rooli on yrityksillä, jotka tarjoavat arjen välttämättömiä tarpeita, kuten ruoka, vaatetus, liikenne, asuminen, elektroniikka (Nosto kirjasta). Näillä aloilla ei pitäisi olla huolta, ettei ostajia riittäisi, eli ei löydy tekosyitä, miksi näitä tarvitsisi markkinoida valheellisesti ja epäeettisesti. Näiltä aloilta on helpoin lähteä tekemään vastuullisempaa muutosta ja vaikutukset näkyisivät nopeasti.

Tänä vuonna huomasin jo enenevissä määrin yrityksiä, jotka ovat uskaltaneet nousta vastuutonta kulutushysteriaa vastaan. Kyse todellakin on uskalluksesta, koska taloudellisen tappion riski on suurempi, jos ei lähde mukaan maailmanlaajuiseen alennushuijaukseen, jonka kyydissä on suurin osa ostajista. Toki, myös kuluttajat tulevat yhä tietoisemmiksi, mitä vastuullisuus käytännössä tarkoittaa, mutta pitkäkantoisempi huoli maailmasta jää äkkiä ”pienten” nopeiden ostopäätösten varjoon. ”Ei maailma nyt tähän yhden pienen ihmisen kulutustottumuksiin kaadu.” Mutta näin ajattelee moni muukin. Yksittäisen ihmisen on vaikea tuntea omien tekojensa vaikutusta suuriksi, kun koko muu ihmiskunta jatkaa kulutustaan.  Sama pätee näihin yksittäisiin, pieniin ja rohkeampiin yrityksiin, jotka uskaltavat nousta isoa massaa vastaan ja ottaa taloudellisen riskin yrittäessään edistää maailman pelastamista. Tilannehan kuulostaa aika toivottomalta. Kuin pieni muurahainen taistelisi norsua vastaan. Pienen muurahaisen työ on yksin hidasta ja isomman muurahaisjoukkion etsiminen avuksi vaikeaa.

Siksi näen markkinoinnin vaikutusvallan olevan maailmanpelastamisessa ihan avainasemassa. Markkinoinnilla kun pystytään kerralla vaikuttamaan ison väkimäärän tunteisiin ja tekoihin. On kyseessä sitten pieni yksittäinen yritys tai useampi, isoja onnistumisia saavutetaan vastuullisella markkinoinnilla! Kun kaikki panokset pystytään antamaan siihen, koko kuluttajakunnan kääntäminen vastuullisemmaksi on aina vaan lähempänä, kun jaksamme vaan yrittää. Pieni askel askeleelta voisimme vielä pelastaa maailman ja sen eliöt, joille olemme tämän kriisin aiheuttaneet. Vastuullisuus, sen sanan kaikissa merkityksissä kattaa sen, että ihmislajin on osattava kantaa vastuunsa valinnoistaan, jotka ovat johtaneet tuhoisiin seurauksiin ympäristössämme, joka on yrittänyt kantaa ja kantaa vastuuta meidän puolestamme oman kantokykynsä rajoille asti.  Koko kuvassa näen se, että olemme ihmislajin lisäksi vastuussa kaiken elävän elinympäristön tuhoamisesta, kuin olisimme polttaneet kaverimme talon tarjoamatta uutta kattoa pään päälle. Nyt olisi aika pyytää anteeksi ja rakennettava koti uudelleen.

You May Also Like…

21 oppituntia maailman tilasta

Yuval Noah Hararin teos 21 oppituntia maailman tilasta herätti valtavasti ajatuksia ja kiinnostusta. Kirjassa...

Johtaja muutoksen ytimessä

Luin kyseisen kirjan Dome projektia varten, meillä on Domella tulossa erilainen kausi, kun viime vuosi oli, niin haen...

0 kommenttia

Lähetä kommentti