Kestävä markkinointi

Kirjoittaja: Elina Korhonen

7 toukokuun, 2023

Lähdeteos: Kestävä markkinointi

Lähdeteoksen kirjoittaja: Riku Mattila & Petteri Lillberg

Teoriapisteet: 2

Kestävä markkinointi – mitä se tarkoittaa?

Kestävä markkinointi tarkoittaa yrityksen sellaista tapaa markkinoida, joka pyrkii edistämään kestävää kehitystä ja tuo esiin yrityksen vastuullisuutta. Tämä markkinointitapa on yleistynyt viime aikoina huomattavasti, sillä kuluttajat on tietoisempia ympäristöasioista ja haluavat tehdä enemmän vastuullisia valintoja. Jos yritystoiminta on lähtökohtaisesti vastuullista, kestävän markkinointi on tärkeä osa yrityksen kulttuuria. Jos kuitenkin yritys toimii vastuuttomasti eikä piittaa ympäristöarvoista, on kestävää markkinointia silti mahdollista tehdä. Tässä on kuitenkin riski, sillä tällaiset yritykset saattavat jopa valehdella asiakkailleen, tai sitten puhuu asioista todella ympäripyöreästi. Yrityksen tulisi siis olla mahdollisimman läpinäkyvä ja rehellinen, esimerkiksi sen tuotantoketjusta, logistiikasta, työolosuhteista ja tavoitteista.

Yritykset voivat hyötyä kestävästä markkinoinnista niin ympäristön kuin liiketoiminnan kannalta. Kestävää markkinointia ja viestintää tekevä yritys erottuu joukosta, kunhan sisältö on aitoa ja avointa. Tällöin brändi koetaan vastuulliseksi ja ympäristötietoiseksi, joka sitouttaa vanhat asiakkaat sekä houkuttelee uusia asiakkaita, joille nämä arvot ovat tärkeitä.

Mitä ottaa huomioon?

Markkinointiviestinnässä kannattaa ottaa huomioon koko tuotteen elinkaari, ja tuoda sen eri vaiheita avoimesti esiin. Alla lista seikoista, jotka ottaa huomioon kestävässä markkinoinnissa:

  1. Tuotanto: raaka-aineet, materiaalit, valmistusmaa, työolosuhteet, energian & veden kulutus, pakkausmateriaalit
  2. Logistiikka: kuljetusmuoto (laiva, juna, lentokone), kaikkien materiaalien alkuperä, kuljetus asiakkaalle, maksullinen palautus (jotta turhat tilaukset vähenisi)
  3. Eettisyys: inhimilliset työolosuhteet (työajat, tauot, lomat), reilut korvaukset, kierrätys, tuotteen jatkokäyttö, hyväntekeväisyys, yhteistyö sidosryhmien kanssa
  4. Viestintä: brändin mukainen viestintä, kampanjat, monikanavaisuus, aitous ja rehellisyys, avoin hintarakenne, ei sesonkiajattelulle
  5. Kestävät valinnat: kuluttajien tietoisuuden lisääminen kestävästä kehityksestä sekä sen merkityksestä kuluttajille että ympäristölle, jatkuva kehittyminen, hiilijalanjäljen pienentäminen

Kotimaisen treenivaatebrändin kestävä markkinointi

Lähdin miettimään kirjan teoriaa Loventin kautta, sillä aihe osui aika hyvin yhteen sen kanssa, mitä ollaan jo Loventille suunniteltu. Halutaan tuoda esiin meidän vastuullisuutta mutta myös sitä, miten kuluttajat voisivat tehdä vastuullisempia valintoja. Vastuu on kuitenkin lopulta yrityksillä että asiakkailla. Ei haluta luoda aiheen ympäriltä negatiivista ilmapiiriä ikinä, vaan tuodaan asioita esiin auttamisen ja opettamisen kautta. Nostetaan esiin tutkimuksia ja faktoja, kannustetaan parempiin valintoihin informoivalla sisällöllä. Halutaan pysyä muutoskyvykkäinä ja kehittää meidän kaikkien ammattitaitoa, jotta myös yrityksen kaikki osa-alueet kehittyy mukana.

Koen, että vastuullisuuden ja liiketoiminnan pyörittämisen välillä on pientä ristiriitaa. Kyllä meidänkin tuotteet kuluttaa luonnonvaroja, mutta pyritään tekemään fiksuja valintoja, jotka kuluttaisivat vähiten. Meidän suurimmat kilpailijat on pikamuotiketjut, jotka tarjoaa jatkuvasti trendien mukaisia vaatteita, halvalla hinnalla. Tällaiset vaatteet usein kuluvat nopeasti, ja menevät herkästi rikki. Vaikka vaate säilyisikin ehjänä, se usein hylätään seuraavan trendin tullessa kuvioihin. Tämän takia meidän vaatteet on huolellisesti valmistettu, joka takaa pitkän käyttöiän. Ei haluta ylläpitää sesonkiajattelua tai tuottaa trendien mukaisia tuotteita, joten väri- ja kaavavalinnoissa ollaan tarkkoja. Pyritään siihen, että vaatteet olisi mahdollisimman ajattomia.

You May Also Like…

Copywriting Strategies

Copywriting on yksinkertaisuudessaan markkinointi tai mainontatekstien kirjoittamista myyntiä tai asiakkaan...

Sanojen supervoima

Jakaisin tämä kirjan opit kolmeen osaan. Ensimmäinen osa on liittyy jokapäiväiseen juttelemiseen ja siihen miten...

The Culture Map

 Kävimme vähän aikaa sitten tiimivaihdossa Berliinissä ja nyt ihan vasta oli Berliinin travelling universityn vuoro...

0 kommenttia

Lähetä kommentti