Kestävä markkinointi

Kirjoittaja: Jessika Pennanen

2 joulukuun, 2022

Lähdeteos: Kestävä markkinointi

Lähdeteoksen kirjoittaja: Riku Mattila & Petteri Lillberg

Teoriapisteet: 0

(Markkinoinnin koulutusohjelma)

Aloitin kirjan lukemisen sekä tämän kirjoittamisen Black Friday -viikolla. Useimmissa paikoissa se taitaa nykyisin olla Black Week tai siltä se ainakin tuntuu. Sosiaalinen media täyttyy jo heti alku viikosta houkuttelevista tarjouksista, tekstiviestejä sekä sähköposteja tulee useammilta yrityksiltä, joiden asiakas olen tai olen ollut. Ainoa minut tavoittanut yritys, joka markkinoi käytännössä Black Fridayta vastaan oli Happy Second. Näitä tietty on voinut tulla enemmänkin vastaan, mutta ne eivät ole tämän kaiken kulutusjuhlaviikon aikana jäänyt mieleen.

Tosiaan Happy Second on Tiimiakatemialaisten perustama Second Hand -liike Jyväskylän keskustassa. Mielestäni tämä oli rohkea sekä yrityksen arvojen mukainen päivitys, joka sai heräteltyä itseäni vielä entistä enemmän siihen, että ostopäätös kannattaa tehdä tarpeen pohjalta, ei hinnan. Tässä selvästi yritetään kannustaa kuluttajia ympäristöystävällisempään valintaan. Tällaista Second Hand -liikettä seuraa ne, joita edes jollain tasolla kiinnostaa vaatteiden kierrätys ja uudelleenkäyttö. 

On siis tärkeää markkinoinnin avulla puhutella epäröiviä kuluttajia, jolloin tällainen viesti saattaa vaikuttaa ja kannustaa. Tällainen markkinointi sitouttaa myös entistä enemmän myös niitä kuluttajia, jotka ajavat tätä samaa ajatusta ja viestiä omassa arjessaan. 

Miten Tiimiakatemia voisi edistää kestäviä valintoja?

Tiimiakatemiatasolla on entistä enemmän alkanut törmäämään projekteihin, jotka edistävät kestävämpää maailmaa. Hyvä esimerkki on tuo aiemmin kertomani Happy Second.

Tiimiakatemialla perustettiin viime keväänä kestävyystiimi, jotka askel askeleelta lähtevät viemään Tiimiakatemiaa ympäristöystävällisempiin ja kestävämpiin ratkaisuihin. He ovat saaneet Tiimiakatemian tiloihin paremmat kierrätysmahdollisuudet eli esim. muovinkeräyksen. Jo pelkästään se on hienoa, että olemme saaneet tällaisen tiimin muiden talon tiimien rinnalle. Kun saamme käytäntöön entistä enemmän kestävämpiä valintoja, voimme tehdä yhteistyötä tiimien kanssa ja markkinoida Tiimiakatemiaa korkeakoulujen edelläkävijänä. 

Kestävää kehitystä on saatu jalkautettua myös talon tapahtumiin. Ensimmäinen Battleteam, johon Arten kanssa päästiin osallistumaan viime keväänä, käsitteli kestävää kehitystä Tiimiakatemialla. Jokainen tiimi pääsi ideoimaan ratkaisuja, jotka olisivat ilmastoystävällisempiä.

Ajankohtaisena jokaiselle tiimille nyt syksyllä oli Learning Circus-matka Birminghamiin. Jokaista tiimiyrittäjää kannustettiin matkustamaan Learning Circukselle muulla kuin lentämällä. Siinä on useampi pointti miksi näin. Ensinnäkin vältetään lentämistä ja kuljetaan ympäristöystävällisemmällä vaihtoehdolla mutta myös tiimiydytään ja nähdään useita kohteita, joihin päästään tutustumaan ja mahdollisesti myös vierailemaan. 

Jokaisen tiimin olisi hyvä jakaa entistä enemmän projektejamme sekä muita kuulumisia Tiimiakatemian sisäisissä kanavoissa. Näitä on hyvä jakaa myös Tiimiakatemian kanavoissa, jossa ne tavoittavat mahdolliset uudet hakijat sekä potentiaaliset asiakkaat, joiden kanssa voimme tehdä yhteistyötä. 

Yritysten kestävä markkinointi

On ollut hienoa huomata, että yritykset lähtevät miettimään omaa hiilijalanjälkeä. Myös sitä kautta lähteneet vaikuttamaan asiakkaiden ostopäätöksiin. Minulle tuli muutama esimerkki mieleen, jotka ovat tavoittaneet minut:

S-Ryhmä on ottanut käyttöön mobiilipankkisovelluksessaan omat ostot -palvelun, jonka kautta saat seurattua omia kulutustottumuksiasi. Palvelussa näet, kuinka paljon ostat mitäkin tuotteita. Alkuun palveluun lisättiin kirjassakin puhuttu muovipussiseuranta, jonka kautta pääset tarkkailemaan muovipussiostoja. Se vähensi ainakin meidän taloudessamme muovipussien ostoa ja kannusti ottamaan kestokassin mukaan kauppaan. Nyt ilmeisesti tämän vuoden puolella sinne on lisätty myös ruoan hiilijalanjälkilaskuri, jonka kautta näet ruokaostosten hiilijalanjäljen. Sehän näyttää vain ostot, jotka on ostettu S-Ryhmän kaupoista sekä ostot, joissa on käytetty S-Etukorttia. Itse tulee käytyä myös muissa ruokakaupoissa, joten hiilijalanjälkilaskuri S-mobiilissa on vain suuntaa antava. 

Jo muutamia vuosia sitten törmäsin ensimmäisen kerran yritykseen nimeltä Swappie, joka ostaa käytettyjä älypuhelimia, huoltaa ja kunnostaa ne sekä myy ne eteenpäin. Puhelimet sekä niiden myyntihinta luokitellaan kunnon mukaan. On siis turvallista myydä oma vanha puhelin, sillä puhelimen tehdasasetukset palautetaan, jolloin tietosi poistuvat siitä. On myös turvallista ostaa puhelin tämän palvelun kautta, sillä ne on huollettu ja kunnostettu sekä niille myönnetään vuoden takuu. Tämä on mielestäni todella kekseliäs palvelu, joka tarjoaa vaihtoehdon uuden ostamiselle. Se vähentää elektroniikkajätettä hieman.

Kun puhutaan ympäristöystävällisemmästä vaihtoehdosta, useimmiten ensimmäisenä nousee ajatus, että tuote olisi jollakin tavalla heikompi tai ei niin hyvälaatuinen. Tästä oli myös kirjassa mainintaa, joten en selvästikään ole ainoa. Ehkä tämä ajatus tulee niistä hetkistä, kun olen ostanut valmissalaatin tai esim. Skyr-rahkan ja yhtäkkiä muovinen haarukka tai lusikka on vaihtunut puiseen tai pahviseen vaihtoehtoon, josta jää ikävä maku suuhun syödessä. Sama homma on esimerkiksi pikaruokaravintolassa asioidessa ja juotavan saadessa, pahvinen pilli lähtee nopeasti pehmenemään.  Vaikka kestävyys on ehkä heikompi, mielestäni tämä on erittäin tärkeää, että nämä kertakäyttöiset välineet ovat vaihdettu ympäristöystävällisempään. Tämä ajatus täytyy saada kitkettyä pois kuluttajilta ja se vaatii kuitenkin paljon työtä. 

Omat kulutustottumukseni ja muutos parempaan

Omat kulutustottumukseni ovat aika hillityt. Olen aina ollut rahan suhteen aika pihi ja säästeliäs. Ostopäätöstä tulee harkittua pitkään, jolloin helposti se jää hankkimatta. En tykkää shoppailla. Ainoa heikkouteni on Applen tuotteet. Mietin muutama vuosi sitten puhelinta vaihtaessa, että olisin ostanut puhelimen juuri tältä Swappie -nimiseltä yritykseltä, mutta uusi houkutteli enemmän. Tämä yritys sai minut kuitenkin harkitsemaan käytetyn ostamista, joka on jo pieni muutos entiseen. Ehkä seuraavan ostan käytettynä.

Tuntuu ehkä jopa hieman turhalta tehdä omassa arjessa isoja muutoksia ilmaston muutoksen eteen, sillä et näe niiden tulosta. Jokainen tietää, että ympäri maailmaa tehtaat pyörivät ympäri vuorokauden ja täten saastuttavat jatkuvasti maailmaa. Miksi minun pitäisi ”uhrautua” ja muuttaa tottumuksiani? Kuitenkin jokaisen yksilön muutos kohti ympäristöystävällistä tottumusta on jo suuri askel parempaa maailmaa. Jos meistä jokainen astuisi sen pienen askeleen eteenpäin ympäristöystävällisempään vaihtoehtoon, maailman tilanne paranisi huomattavasti. Tätä ei kuitenkaan koskaan tule tapahtumaan. Olen itse valmis muuttamaan entistä enemmän kulutustottumuksiani.

Itseäni on alkanut akatemialla kiinnostamaan eniten myynti ja markkinointi. Olen yrittänyt haalia itselleni projekteja, joissa pääsen kehittämään taitojani näihin liittyen. Markkinoinnin koulutusohjelma antaa varmasti varmuutta itselleni nappaamaan projekteja, jossa pääsen kehittämään taitojani ja oppimaan uusia työkaluja. Näin täysin vasta-alkajana oli opettavaista lukea tämä kirja. On tärkeä miettiä ja olla edelläkävijänä kohti ympäristöystävällisempää maailmaa. 

You May Also Like…

21 oppia maailman tilasta

Mitä minun tulisi tietää, että ymmärtäisin maailman tilanteesta paremmin vai olisiko parempi, etten tietäisi? Yuval...

21 oppituntia maailman tilasta

Mitä Suomessa ja maailmalla tapahtuu juuri nyt? Mitä toivomme tulevaisuudeltamme? Mitä haluamme oppia ja opettaa...

Strategiakirja 25 työkalua

Strategiatyö on yksi johtamisen tärkeimmistä työkaluista, ilman sitä oikeastaan missään ei ole mitään järkeä. Johonkin...

0 kommenttia

Lähetä kommentti