Digimarkkinointi

Kirjoittaja: Hannes Vilpponen

5 joulukuun, 2023

Lähdeteos: digimarkkinointi

Lähdeteoksen kirjoittaja: Niko Lahtinen, Kimmo Pulkka, Heikki Karjaluoto, Joel Mero

Teoriapisteet: 3

Maailma kehittyy todella nopeasti, sekä sen mukana kehittyy myös markkinoinnin eri mahdollisuudet. Termi digimarkkinointikin on kohtuullisen uusi termi, jolla viitataan nykypäivän merkittävimpien digitaalisten alustojen kautta markkinointiin. Näitä ovat verkkosivut, sähköposti, hakukoneet, some sekä puhelinsovellukset. Kuten olemme useissa treeneissä puhuneet, tekoälyn yleistymisen myötä ovat kasvaneet myös mahdollisuudet parantaa markkinointia uusin keinoin. Reflektiossa en kuitenkaan käsittele niinkään tekoälyä, vaan kirjan kertomia malleja ja oppeja joiden avulla digimarkkinointia tehdään.

Kirjan kirjoittajat, joista kaksi ovat Suomen Digimarkkinoinnilla sekä kaksi Jyväskylän yliopiston professoreita, antavat kirjassaan kattavan sisällön digimarkkinoinnista, miten sitä kannattaa lähestyä sekä miten siinä voi onnistua. Kirjan sisältö oli jossain määrin välillä raskasta luettavaa, onhan kuitenkin kyse markkinoinnin kirjasta, mutta kirjan sisältö oli mielestäni silti suhteellisen helppoa ymmärtää ja sisäistää. Markkinoinnin strategian luominen ja toteuttaminen olivat kirjan pääpointteja, joita havainnollistettiin erilaisilla työkaluilla, jotka omasta mielestäni ovat oikein hyviä erityisesti tiimiakatemialaisille, joista useat pääsevät harjoittamaan markkinointia esimerkiksi projekteissaan tai muissa hommissa.

Digimarkkinoinnin kannattaisi siis perustua strategiaan, mutta miten sellainen tehdään? Riittääkö tavoite ja vuosikalenteri postauksille? Ei. Kirjassa kerrotaan hyvin, mitä eri asioita ja osa-alueita pitää miettiä kun lähtee rakentamaan markkinointistrategiaa joka oikeasti tuottaa tulosta. Ennen kuin lähtee tekemään itse strategiaa, on hyvin tärkeää osata asettaa markkinoinnille tavoitteita. Pelkkä yksi tavoite esim. myynnin kasvattaminen, ei usein riitä monipuolisen sekä monella tavalla houkuttelevan markkinointistrategian tekemiseen, vaan niitä on oltava useampi, kirjan mukaan hyvä määrä voi olla esimerkiksi 2-5. Tavoitteiden on oltava liiketoiminnan kannalta järkeviä, sekä niiden täytyy kytkeytyä jollain tavalla markkinoitavaan liiketoimintaan.

Kirjassa kerrottiin 5S- menetelmästä, jonka avulla voidaan luoda nämä hyvät tavoitteet. 5S- mallissa tavoitteet ovat jaettu viiteen eri tavoitetyyppiluokkaan, jotka ovat: Sell, Serve, Speak, Save ja Sizzle.  Mitä nämä sitten tarkoittavat?

Sell – Digimarkkinoinnin kenties itsestäänselvin tavoite, eli myynti. Harvempi yritys tekisi digimarkkinointia jos ei tavoittelisi myynnin lisäämistä.

Serve – Ohjaa asiakkaita avun luokse, jotka ovat sen tarpeessa. Eli asiakaspalvelua, tiedon välittämistä esimerkiksi oppailla tai ohjausta suoraan palvelun luokse.

Speak – Vuorovaikutusta asiakkaiden kanssa eri kanavilla, esimerkiksi kysymyksiin vastaamisen, nettikeskustelun tai chatbotin kautta.

Save – Eli kustannustehokkuuden parantaminen. Kuka ei haluaisi säästää markkinoinnissa? Usein kustannustehokkuuden parantaminen tapahtuu datan analysoinnin kautta, jolloin huomataan toimivat ja ei niin toimivat käytänteet.

Sizzle – Brändin rakentaminen markkinoinnin kautta. Brändin rakentaminen on usein pitkän aikavälin tavoite, mutta vaikka tuloksia ei näkyisikään heti, hyvä brändiarvo on pitkällä juoksulla mahtava etu, erityisesti todella kilpailluilla aloilla.

Kun tavoitteet on asetettu, oli kirjassa seuraava työkalu nimeltä SMART, jonka avulla tavoitteet voidaan luoda käytännönläheisiksi ja helpommin toteutettaviksi. SMART:in kirjaimet ovat:

S – specific, tarkka kuvaus tavoitteesta, ei yksittäisiä asioita kuten aiemmin mainittu myynnin lisäys.

M – Measurable, tavoitteen tai tavoitteiden on myös oltava mitattavia, jonka avulla voidaan myöhemmin analysoida sen suoriutumista eri datojen avulla.

A – Assignable, tarkoittaa sen mahdollisuutta olla jollekkin tietylle ihmiselle tai ryhmälle oma vastuualueensa, esimerkiksi markkinointitiimi.

R – Realistic, tavoitteiden on oltava realistisia.

T – Time related, aikaan sidottavuus, jotta kehitystä voidaan seurata tietyn ajanjakson aikana.

Tavoitteiden kirkastamisen jälkeen on strategian luomisen kannalta oltava tietysti kartalla potentiaalisista asiakkaista sekä heidän ostajapersoonistaan. Ostajapersoonien määrittelyssä ei ole tiettyä ylärajaa, vaan ostajapersoonia voi olla erittäinkin paljon yrityksillä. Mutta mitä tarkemmin heidät tuntee, on sitä helpompi lähteä heille markkinoimaan. Kun tietää ostajapersoonien halut ja tarpeet, on hyvä myös olla perillä kilpailusta. Nykyään todella monella alalla on paljon kilpailua, ja erottumisen keinoja on aika usein vaikea erottaa. Siksi esimerkiksi arvostelujen lukemisesta saattaa olla hyötyä. Ihanteellinen tilannehan on, että pystyy tarjoamaan jotakin asiakkaalle hyödyllistä, mitä muut eivät pysty tarjoamaan. Kun nämä omat kilpailuetunsa tunnistaa, on niiden pohjalta myös paljon helpompi lähteä markkinoimaan asiakkaille.

Digimarkkinoista pidettiin hetki sitten myös tiimissämme treenit, joista isoin osa meni juurikin tässä kirjassa kerrotun MRACE- mallin puimiseen sekä käytännön harjoittamiseen. MRACE on Suomen Digimarkkinoinnin kehittämä versio hyvinkin tunnetusta ja arvotetusta RACE- mallista, joka on suhteellisen vanhasta iästään, eli 12 vuodesta, riippumatta koettu olevan hyvinkin tehokas keino luoda strategia toimivalle ja pitkäaikaiselle digimarkkinoinnille. MRACE- mallissa toistuvat siis samat elementit kuin aiemmassa, mutta siihen lisättiin yksi kirjain mitattavuutta varten. Mallin kirjaimet tarkoittavat:

M – Measure

R – Reach

A – Act

C – Convert

E – Engage

Kohdat menevät siis tarkemmin näin: Measure on mittaamista jokaisessa MRACE:n kohdassa, jotta voidaan tarkistella digimarkkinoinnin tulosta ja tehdä sen pohjalta muutoksia. Reach kohdassa asiakas koitetaan mainosten avulla saada ohjattua yrityksen nettisivuille. Näin saadaan myös brändille tunnettavuutta. Act kohdassa asiakas tekee jotain nettisivuilla, kysyy kysymyksen, jakaa mainoksen, tai tutustuu tuotteisiin. Convert kohdassa asiakas on esimerkiksi tutustunut tuotteiseen, saanut vastaukset ksymyksiinsä ja on valmis ostamaan. Potentiaalisesta asiakkaasta tulee tässä vaiheessa ostaja. Engage vaiheessa asiakas sitoutetaan yritykseen, esimerkiksi uutiskirjeiden tai tyytyväisyyskyselyiden kautta, ja tällöin voi olla helpompi tehdä mahdollista jälkimyyntiä, kyn yritys jää mieleen.

Kirja kokonaisuudessaan oli täynnä paljon hyödyllistä tietoa ja ne oli avattu esimerkkien avulla helposti ymmärrettäväksi. Eritysiesti pidin kuitenkin työkaluista, joiden avulla voi konkreettisesti parantaa omaa digimarkkinointia.

You May Also Like…

Sisältömarkkinoinnin työkalut

Luin kirjan "Sisältömarkkinoinnin työkalut", joka tarjoaa kattavan katsauksen sisältömarkkinoinnin maailmaan ja sen...

Suojattu: Sissimarkkinointi

Salasanasuojattu

Katsoaksesi tätä suojattua sisältöä, kirjoita salasana alle:

NEVER split the difference

Oletko kyllästänyt neuvottelemaan tuntipalkoista ja lyhytaikaisista yhteistöistä Tiimiakatemialla? Jääkö sinuakin...

0 kommenttia

Lähetä kommentti