Johtajuus

Lähdeteos: Johtajuus, Kirkas suunta ja ihmisten voima

Lähdeteoksen kirjoittaja: Matti Alahuhta

Teoriapisteet: 2

Kirjaessee

Matti Alahuhta – Johtajuus, Kirkas suunta ja ihmisten voima

Matti Alahuhta on suomalainen liikemies ja entinen Kone Oyj:n toimitusjohtaja. Hänet tunnetaan hyvänä johtajana, joka pystyy luomaan selkeän suunnan ja käyttämään ihmisten voimaa tehokkaasti yrityksen tavoitteiden saavuttamiseksi. Hän on myös tunnettu vahvasta osaamisestaan teknologiayritysten johtamisessa.

Kirkas suunta tarkoittaa selkeää tavoitetta tai strategiaa, jonka avulla yritys tai organisaatio pystyy toimimaan tehokkaasti ja suuntaamaan toimintaansa oikeaan suuntaan. Ihmisten voima puolestaan viittaa siihen, että yritys käyttää ihmisiä tehokkaasti hyödyksi saavuttaakseen tavoitteensa. Hyvä johtaja pystyy yhdistämään nämä kaksi asiaa ja luomaan yritykselle selkeän suunnan, jonka avulla ihmiset voivat tehdä parhaansa tavoitteiden saavuttamiseksi.

Kun ihmiset toimivat yhdessä kirkkaan suunnan mukaisesti, he voivat saavuttaa suuria asioita. Esimerkiksi rakentamalla yhteisöä tai yritystä, jossa jokainen osallistuu yhteisen tavoitteen saavuttamiseen, voi syntyä voimakas ja tehokas joukko.

Kirkkaan suunnan ja ihmisten voiman yhdistäminen voi myös tuoda mukanaan henkilökohtaista kasvua ja kehitystä. Kun ihmiset pyrkivät kohti yhteistä tavoitetta, he saavat kokemuksia ja oppivat uutta. Tämä voi auttaa heitä kasvamaan henkilöinä ja kehittymään omassa elämässään.

Kirkkaan suunnan ja ihmisten voiman yhdistäminen voi olla vaikuttava voima, joka voi johtaa suuriin saavutuksiin ja henkilökohtaiseen kasvuun. On tärkeää, että ihmiset pyrkivät yhdessä kohti yhteistä tavoitetta ja tukevat toisiaan matkalla kohti sitä.

Miten luoda kirkas suunta?

Luodakseen kirkkaan suunnan, on tärkeää määritellä selkeä tavoite tai päämäärä. Tavoite tai päämäärä pitää olla realistinen ja saavutettavissa, jotta ihmisten mielenkiinto ja usko pyrkiä sitä kohti pysyy kasassa. On myös tärkeää miettiä keinoja tavoitteen saavuttamiseen. Esimerkiksi erilaisten toimintaohjeiden tai -suunnitelmien laatimisen, joiden avulla ihmiset voivat toimia yhdessä tavoitteen saavuttamiseksi.

Kannattaa myös varmistaa, että kaikki osallistuvat yhteisen tavoitteen saavuttamiseen. Tätä voi mitata esimerkiksi viikkopalavereissa kysymällä, missä kaikki menevät tavoitteen osalta, niin kuin mekin Sentiassa teemme kirjapisteiden ja asiakastapaamisten suhteen.

Tldr; Määritä selkeä tavoite tai päämäärä à Suunnittele keinot tavoitteen saavuttamiseksi ja mittarit sille, että kaikki tekevät töitä sen eteen.

Miten hyödyntää ihmisten voimaa?

Ihmisten voimia voi hyödyntää monin eri tavoin. Yksi monista tavoista on delegoida tehtäviä ja vahvuuksia ihmisille. Tämä VOI tehdä työstä kevyempää ja tehokkaampaa, koska ihmiset voivat jakaa tehtäviä ja tukea toisiaan työn suorittamisessa.

Toinen tapa on luoda yhteisö tai yritys, jossa jokaisella on mahdollisuus osallistua yhteisen tavoitteen saavuttamiseen. Tämä voi luoda vahvan ja sitoutuneen joukon, joka voi saavuttaa paljon enemmän yhdessä kuin yksin.

On myös tärkeää kannustaa ja tukea ihmisiä heidän pyrkiessään kohti yhteistä tavoitetta Esim. antamalla palautetta tai kehumalla ihmisiä heidän saavutuksistaan. Näin ihmiset saavat lisää motivaatiota ja uskoa omiin kykyihinsä ja saa heidät tuntemaan, että heidän työtänsä arvostetaan oikeasti.

Hyvä johtaja?

Hyvä johtaja on avoin ja rehellinen. Hän kuuntelee muita ja ottaa heidän mielipiteensä huomioon päätöksentekoprosessissa. Hän on myös taitava kommunikoija, joka selittää päätöksiään ja osaa ohjata ja johtaa muiden työskentelyä. Hyvät johtajat ovat luovia ja rohkeita, jotka uskaltavat ottaa riskejä ja tarttua mahdollisuuksiin, mutta tekee myös huolellisen suunnittelun ennen päätösten tekemistä. Hän on myös joustava tarvittaessa hyvin muutoskykyinen.

Kuunteleva johtaja (Otto)

Koen itse olevani kuunteleva johtaja. Tykkään kuunnella muita ja ottaa heidän mielipiteensä huomioon päätöksentekoprosessissa. Oon myös kiinnostunut muiden näkemyksistä ja kysyn mielelläni muilta neuvoja ja mielipiteitä. Kuuntelevat johtajat ovat empaattisia ja ymmärtäväisiä. Minä johtajana otan huomioon muiden tunteet ja tarpeet ja haluan kannustaa sekä rohkaista muita työntekijöitä heidän kehittymisessään ja saavuttamaan tavoitteitaan.

Kuuntelevat johtajat tunnetaan myös vastuuntuntoisina ja luotettavina. He toimivat oikeudenmukaisesti, rehellisesti ja pitävät lupauksensa. Kunnioittavat muiden aikaa ja panosta ja ottaa huomioon heidän tarpeensa ja toiveensa.

Pohdinta

Höllivä kirja, josta saa paljon oppia ja näkemyksiä. Kuulin kyseisestä kirjasta johtajuuden koulutusohjelmassa, kun jaettiin esseitämme toisillemme. Kiinnostuin kirjasta aidosti ja otin sen kuuntelulistalleni. Mulle sopiva kirja. Höllii isosti

Yst. OttoBoy1999

You May Also Like…

Digimarkkinointi

Pääsin viimein digimarkkinointikirjan kimppuun, joka on pitkään kulkenut lukulistallani mistään sitä löytämättä....

Asiakastutkimus

Valitsin luettavaksi seuraavan kirjan Asiakastutkimuksen perusteet ja käytännöt. Kirjan lukemisen tarkoituksena oli...

Intohimona brändit

Tämä kirja päätyi reflektoitavaksi nyt, sillä brändit ja niiden kilpailu on ollut viime vuosina todella kovassa...

0 kommenttia

Lähetä kommentti