Johtajuuden ristiriidat

Kirjoittaja: Elias Uguccioni

25 tammikuun, 2022

Lähdeteos: Johtajuuden ristiriidat

Lähdeteoksen kirjoittaja: Alf Rehn

Teoriapisteet: 2

Kirjaa suositteli joku tiimimme mökki reissulla ja päädyin kuuntelemaan kirjaa, koska se oli suhteellisen lyhyt ja olin kuullut siitä hyvää palautetta. Onneksi kuuntelin kirjan sillä, se oli kirjoitettu todella hyvin. Pidin siitä, että kirjassa oli suoraa puhetta ja Alf Rehn kertoi monta esimerkki tarinaa. Kirjassa puhuttiin alkuun itsestään selviä asioita ja siinä oli paljon kliseitä mitä olen, kuulut melkein jokaisesta johtaja kirjasta tai keskusteluissa jonkun johtajan kanssa.

”On helppo olla johtaja, kun kaikki menee hyvin” Usein puhutaan siitä, miten johtajan kuuluu olla symppis tyyppi, joka myötäilee ja on kaikkien kaveri, mutta usein tosipaikan tullen alaiset tarvitsevat johtajaa, joka on itse varma ja kertoo, miten tilanteessa kuuluu toimia. Itse tykkään johtajasta, joka sanoo suoraan, miten tilanteessa toimitaan, se on mielestäni yksinkertaista ja homma ei jää kummallekaan epäselväksi. En kuitenkaan tarkoita sitä, että pomon kuuluu olla huutava öykkäri. Kirjassa Alf kertoo, miten johtajan kuuluu olla myös ”naismainen” jolla hän tarkoittaa välittävää ja huolehtivaa. Se pitää mielestäni täysin paikkansa, sillä kun johtava huolehtii työntekijöistä, on työntekijöiden työpanos kovempi. Kirjassa mainitaan, että johtaminen on helppoa silloin, kun ei tarvitse tehdä kovia päätöksiä, vaikka ne ovat hetkiä, milloin johtajaa tarvitaan kaikista vähiten.

Milloin johtamisen pitäisi näkyä? Olen pohtinut miten minun pitäisi näkyä talouspäällikkönä tiimillemme. Riittääkö se, että laitan kerran viikossa tiimillemme Teams viestin missä kerron tiimimme talous tilanteen? Pitääkö minun soitella ja potkia muita perseelle, jos kassaan ei tule riittävää määrää rahaa. Päädyin siihen, että yritän johtaa teoilla. Keskustelen tiimiläistemme kanssa, miten voisin heitä auttaa, jos kanssaan ei saada rahaa. Lisäksi aioin lukea lisää kirjoja talousjohtamisesta.

Vastuutehtävissä on osattava vaatia. Mielestäni ei ole hyötyä huutaa alaisille tai tiimiläisille, vaan osattava ilmaista suoraan ja selvästi mitä tarvitsee. On myös osattava antaa positiivista palautetta onnistumisista. Olen huomannut, että vaatiminen jää itseltäni usein vähän vaisuksi ja en osaa sanoa suoraan mitä kenenkin tulisi tehdä. Lisäksi on osattava valvoa vaadittuja asioita, vaikka siitä usein voi tulla alaisille mielikuva, että heidän tekemisiään kytätään se ei kuitenkaan ole homman tarkoitus. Samanlailla jalkapallo joukkueen valmentaja vahtii, onko joukkue kehittynyt treenaamalla ja jos ei ole niin treenejä on muutettava.

Johtajan on osattava luottaa alaisiinsa. Luottamusta on myös näytettävä antamalla työntekijällä  mahdollisuus tehdä omalla tavalla hommia. Sanomalla työntekijälle, että luotat häneen saatat vain antaa kuvan, että et oikeasti luota. Kirjassa on esimerkkinä tapaus, jossa mies lähtee työreissuun ja sanoo vaimolleen ennen lähtöä, että luotan täysin siihen, että et paneskele muiden miehien kanssa hänen ollessa reissussa. Sanomalla sen mies osoitti, että oli ainakin miettinyt pettääkö hänen vaimonsa häntä työreissun aikana. Olen miettinyt, miten voisin osoittaa tiimiläisillemme luottavani heihin varsinkin talouspäällikkönä. Huomasin, että ei sitä olekaan niin helppoa näyttää vaikka luottamusta löytyy.

Käytäntöön

Kirjasta käytäntöön vien ainakin luottamuksen osoittamisen, vaikka vielä en täysin tiedä, että miten sen teen. Lisäksi aion vaatia asiat selvemmin, jotta ei tule väärin ymmärryksiä. Kirjassa oli myös tarina johtajasta, joka oli sitä mieltä, että ei tarvitse muistiinpanoja vaan muistaa kaiken, joka tietenkin osoittautui vääriksi, joten rupean tekemään palavereista parempia muistiinpanoja.

You May Also Like…

Suojattu: Läsnäolon voima

Salasanasuojattu

Katsoaksesi tätä suojattua sisältöä, kirjoita salasana alle:

Hinnoittelun voima

Yksi vaikeimmista asioista Tiimiakatemiaprojekteissa on ollut hinnoittelu. Etenkin luovan työn hinnoittelu on ollut...

0 kommenttia

Lähetä kommentti