Johda tunteita

Kirjoittaja: Pekka Martinmäki

30 marraskuun, 2020

Lähdeteos:

Lähdeteoksen kirjoittaja:

Teoriapisteet:

Tunteiden johtamista ei ole tunteiden poissulkevat ajatukset kuten: En voi nyt murehtia asioita, minulla on kiire. Tämä vain kasaa tunteita sisään ja varmistaa sen, että jossain vaiheessa ne purkautuvat. Välillä ikävien yllätysten kohdalla ajattelen vain, ettei ole aikaa murehtia. Tämän takia työni ei välttämättä etene ja lopulta päädyn purkamaan niitä aivan väärissä tilanteissa. Kuitenkaan ei tule ajatella että: Minä vain olen äkkipikainen ihminen. Tämäkään ajatus ei ole tunteiden hallintaa, vaan päinvastoin se on täysin niiden valtaan heittäytymistä.

Tunteet pitää oppia tunnistamaan, jotta niitä voi ohjata. Mitä paremmin osaa nimetä ongelman, sen helpompi se on ratkaista ja jos koen itseni epävarmaksi jostain, sen uhkaavammalta se vaikuttaa. Tunteita ei kuitenkaan voi määrätä tai täysin hallita. Esimerkiksi palautetta saadessa ei voi hallita sitä, että saako se aikaan negatiivisia tunteita, mutta sen miten niihin tunteisiin reagoi voi. Negatiiviset tunteet tunnistaessa niitä on helpompi hallita ja pakenemisen sijaan voi miettiä, mitä uutta siitä oppi.

On hyvä osata hyödyntää positiivisia tunteita ja niistä saatua energiaa. Mutta mikään määrä positiivista energiaa ei auta, jos ei ole valmis kohtaamaan negatiivisia tunteita. Negatiivisten tunteiden käsittely luo pohjan, jotta voi hyödyntää positiivisia tunteita. Välillä jos koen oloni surulliseksi enkä halua käsitellä sitä, pusken sen vain kauemmaksi ja silloin mikään ei saa oloani paremmaksi.

Työelämässä

Työpaikalla tunteiden hallinta alkaa turvallisen ympäristön luomisesta. Henkisesti turvallinen ilmapiiri tarvitsee suoraa palautetta. Valehtelu vain pitkittää totuuden selviämistä. Piilovittuilu syö ilmapiiriä paljon tehokkaammin kuin totuuden kertominen ja usein kuitenkin paljastaa vittuilijan todellisen mielipiteen. Välillä treeneissä ollessani eri mieltä en kerro sitä, vaan näytän vain närkästyneeltä. Se haittaa kaikkia paikalla olijoita ja myös minua. Jos en pääse kertomaan olevani erimieltä, jää se minuakin vaivaamaan. Minun on pitänyt oppia arvostamaan kaikkia mielipiteitä ja tuomaan asiat rohkeammin esille. Vielä en voi sanoa hallitsevani näitä kohtia täydellisesti, mutta ainakin olen edistynyt.

Läsnäolo

Moni meidänkin tiimistämme voi varmasti myöntää välillä etätreeneissä lukevansa viestejään samalla kun toinen puhuu. Tai miettivänsä että loppuisipa tämä pian, jotta pääsisi oikeisiin töihin. Tämän varmasti ainakin osa paikalla olevista huomaavat ja turhautuvat. Tämä vain syö meidän keskinäistä luottamustamme. Siksi tämä tulisi lopettaa ja aidosti kuunnella mitä muilla on sanottavaa. Tämän lopettaminen ja läsnäolo ovat vaikeita, mutta eivät mahdottomia. Luottamukseen ei mitään oikoreittiä ole ja sen rakentaminen alkaa juuri tällaisista pienistä asioista.

You May Also Like…

Digimarkkinointi

Pääsin viimein digimarkkinointikirjan kimppuun, joka on pitkään kulkenut lukulistallani mistään sitä löytämättä....

Intohimona brändit

Tämä kirja päätyi reflektoitavaksi nyt, sillä brändit ja niiden kilpailu on ollut viime vuosina todella kovassa...

0 kommenttia

Lähetä kommentti