Johda tunteita

Kirjoittaja: Jussi Muilu

30 marraskuun, 2022

Lähdeteos: Johda tunteita - menesty työelämässä

Lähdeteoksen kirjoittaja: Camilla Tuominen

Teoriapisteet: 2

Luin Camilla Tuomisen kirjoittaman kirjan ”Johda tunteita – menesty työelämässä”, koska ajattelin sen olevan sopiva kirja, jota peilata meidän tiimiimme. Kirja kertoo miten itseä ja yritystä johdetaan viisaasti tekoälyn aikakaudella.

Heti kirjan alkupuolella kirjassa kehotettiin vastaamaan seuraaviin kysymyksiin työpaikastasi eli minun tapauksessani peilaan tätä meidän osuuskuntamme.

Voiko meidän tiimissämme sanoa ”en tiedä”? Vai vedetäänkö silloin johtopäätös, että et osaa tai et kykene? Alkaako joku päteä paremmuudellaan?

Koen, että meidän tiimissämme voi sanoa ”en tiedä”. Toki pyrimme aina mielipideasioissa kertomaan rohkeasti omaa mielipidettä ja vähän välttelemään ”en tiedä” vastausta. Ja jos mielipide asiassa vastaa kyseisellä lausahduksella, pyrimme aina avaamaan sitä vähän enemmän, että muut saavat paremmin kiinni ajatuksesta. Faktapohjaiseen kysymykseen sen vastaaminen on tosin sallittavaa.

Pysähdytäänkö meillä keskustelemaan? Onko jokaisella oikeasti mahdollisuus puheenvuoroon ja kuunnellaanko heitä mielenkiinnolla ja arvostaen vai onko päätös jo tehty?

Kyllä meillä pysähdytään keskustelemaan ja pyrimme varaamaan aina keskustelulle riittävästi aikaa viikkopalavereiden ja treenien yhteyteen. Koen, että jokaisella on mahdollisuus puheenvuoroon sekä kaikkien mielipidettä kuunnellaan arvostaen. Toki, joskus tietyt ihmiset dominoivat keskustelua, mutta kaikilla on kuitenkin mahdollisuus olla äänessä ja kaikkien mielipiteet otetaan huomioon yhtälailla. Olemme kuitenkin kaikki vertaisessa asemassa osuuskunnassamme, vaikka meillä onkin tiimiliideri ja muita johtotehtäviä.

Voidaanko keskusteluissamme kertoa muutakin kuin faktoja? Annetaanko tilaa minusta tuntuu -lauseelle?

Mielestäni tiimimme antaa hyvin tilaa ”minusta tuntuu” lauseille ja kaiken ei tarvitse perustua faktoihin. Enkä koe, että ”minusta tuntuu” vastausta väheksytään erityisen paljoa, mutta totta kai, jos haluamme tietää faktatiedon jostain asiasta niin enemmän on arvoa vastauksella, joka perustuu faktaan kuin eriävällä vastauksella, joka perustuu tunteeseen.

Saako tiimissämme nauraa, hullutella ja vitsailla? Vai leimataanko se epäammattilaisuudeksi tai lapselliseksi käytökseksi?

Kyllä tiimissämme saa nauraa ja pyrimmekin pitämään pilkettä silmäkulmassa. Se on kuitenkin mielestäni hyvä pitää tietyissä rajoissa varsinkin asiakkaan läsnäollessa. En tarkoita sitä, että asiakkaan edessä ei saisi olla hauskaa, mutta on oltava tarkempi, mitä vitsejä heittää.

Saako tiimissämme olla hiljainen seinäruusu? Vai leimataanko sellainen innottomuudeksi ja ei-nälkäisyydeksi? Ymmärretäänkö meillä erilaisuutta?

Kyllä meidän tiimissämme arvostetaan hiljaisempiakin henkilöitä, mutta toki heiltäkin pyritään kysymään mielipiteitä, jos he eivät niitä itse automaattisesti jaa. Että toki ymmärretään erilaisia ihmisiä, mutta joskus täytyy kaikkien olla mukana keskusteluissa jakamassa omia ajatuksia. Eli ihan täysin hiljaa en usko, että kukaan voisi olla. Arvostamme kaikki erilaisuutta ja meillä on paljon erilaisia ihmisiä tiimissämme niin luonteeltaan kuin ajatusmalliltaan. Pyrimme hyödyntämään ja käyttämään eduksemme erilaisuuteamme mahdollisimman paljon.

Katsotaanko meillä myös kokonaiskuvaa? Vai keskitytäänkö me vain lukuihin?

Pyrimme seuraamaan tiimimme kehitystä ja olemusta kokonaiskuvana. Keskityimme tiimien perustamisen jälkeen viime keväänä enemmän tiimiytymiseen kuin lukuihin, joka oli todella hyvä veto meidän tulevaisuutemme kannalta. Nyt pyrimme keskittymään kokonaiskuvaan ja kehittämään, jos koemme jonkun osa-alueen olevan heikompi.

Tunteiden johtamisesta

En koe olemaan, mitenkään hyvä johtamaan omia tunteitani. Olen erittäin huono näyttämään tunteitani muille, mutta en kuitenkaan osaa tai jaksa pitää sellaista feikki-hymyä päällä, toisin kuin moni muu tekee. Yleensä minua näkee naama peruslukemilla, olen sitten iloinen tai surullinen. Koen itselleni olevan vaikeaa näyttää tunteita niin hyviä kuin huonojakaan. Jos minulle tulee jostain valtava tunnevyöry tai koen vahvaa hermostumisen tai surullisuuden tunnetta, pyrin lähtemään välittömästi jonnekin, jossa saan olla rauhassa. Tämä tekee minusta vaikeasti luettavan persoonan. Moni saattaa luulla, että sanon asioita vihaisesti tai tylysti vaikka sanoisin ne mielestäni ihan tavallisella äänensävyllä.

Koen, muutenkin olemaan aika tyyni ja rauhallinen, mitä tulee tunteisiin. En raivostu kovinkaan helposti ja pysyn tyynenä monessakin tilanteessa, missä joku muu saattaisi alkaa korottamaan ääntään tai suuttua. Tunteiden johtamisen pointtina on oppia tapoja, joiden avulla tunnistat ja hyväksyt tunteet, ymmärrät ja kuuntelet niitä ja tietoisesti valitset reaktiosi. Ymmärrät, että erilaisia tunteita tulee ja menee pitkin elämää. Välillä surullisuuden ja pettymyksen tunteet pyytävät pysähtymään ja silloin onkin hyvä pysähtyä miettimään uutta suuntaa.

You May Also Like…

Digimarkkinointi

Pääsin viimein digimarkkinointikirjan kimppuun, joka on pitkään kulkenut lukulistallani mistään sitä löytämättä....

Intohimona brändit

Tämä kirja päätyi reflektoitavaksi nyt, sillä brändit ja niiden kilpailu on ollut viime vuosina todella kovassa...

0 kommenttia

Lähetä kommentti