Johda dialogia George Kohlrieser

Lähdeteos: Johda dialogia

Lähdeteoksen kirjoittaja: George Kohlrieser

Teoriapisteet: 2

Karhuryhmä kirjan innoittamana halusin keskittyä hetken neuvottelun taitoihin. Olenkin muutaman siihen liittyvän kirjan jo lukaissut, mutta tätä en vielä. Kirja kertoo entisen panttivankineuvottelijan opeista ja huomiopisteistä erilaisissa neuvottelu- ja kohtaamistilanteissa. Kirja on varsin hyvä tiimiakatemialaiselle, joka on miettimässä dialogin merkitystä. Olemmehan tiivis yhteisö ja kohtaamme toisiamme lähes joka päivä. Treeneissämme dialogi on suuressa osassa ja kun keskustelemme eri aiheista ringissä ja jaamme omia mielipiteitämme. Silloin kirjassa hyvin esille tulleet vuorovaikutustaidot ovat hyvinkin keskeisessä osassa. Toki emme kuitenkaan treenejämme voi verrata suoraan kirjaan, tällä tarkoitan panttivankitilanteita.

Muutama aihe kirjasta osui omalle kohdalle todella hyvin. Aikaisempien reflektioiden tapaan kirjoitan muutamasta minua kiinnostaneesta aiheesta.

Tukiasemien tärkeys.

Mitä tarkoitetaan kirjassa mainitulla tukiasemalla. Tajusitko sinä sen jo? Tukiasema on suojaa, energiaa tai mielihyvää tarjoava paikka, ihminen, tavoite, esine, uskomus tai uskonto. Se on se mikä sinusta tuntuu parhaimmalta ja oikeimmalta. Mikä se on joku ihminen, niin silloin pystyt havaitsemaan, jo itse suoraan vuorovaikutuksen tunteen. Tämä luo turvallista tunnetta, mielihyvää ja menestymisen pilareita. Kun olet tukiaseman lähellä sinulle tulee helppo olo olla. Ihminen on siitä erikoinen koneisto, että se tiedostaa vaaroja ja varautuu niiden torjumiseen. Kun olet tukiaseman läheisyydessä uhkakuvien piirtäminen ja kuvitteleminen vähentyy ja pystyt ajattelemaan helpommin myönteisempiä ja positiivisia puolia.

  • Tiedänkö minä oman tukiasemani?
  • Ketkä tai mitkä ovat olleet tukiasemiani?
  • Pystynkö minä olemaan esimiehenä tukiasema alaisilleni?
  • Minkä tukiaseman olen menettänyt elämässäni?

Ristiriidat ja kiistat

Milloin on oikea aika kiistalle? Onko nyt hyvä hetki ”nostaa kissa pöydälle”? Olen itse todella pohdiskeleva ihmistyyppi ja mietin sanojani aika tarkkaan, enkä letkauta yleensä ääneen mitä ensimmäisenä mieleen juolahtaa. Olenkin huomannut, että suurimmat ja turhimmat konfliktit syntyvät silloin kun ei mieti sanomisiaan. Hetken mielijohteesta sanotut asiat eivät usein tule ulos ja kuuleviin korviin siten kuin sen haluaisit sanoa. Tällöin ilmenee väärinymmärryksiä ja keskustelu alkaa ehkä tarkoitetun asian vierestä eikä osata antaa huomio oikealle asialle. Itselle on siis hyvä miettiä sääntö, jonka mukaan käyttäytyy niissä tilanteissa, kun huomaan konfliktin. Tärkeintä olisi pysyä rauhallisena ja miettiä sanomansa. Jokaiselle tätä kirjaa tai reflektiota lukevalla tulee tämän aiheen kohdalla mieleen joku kerta, kun sinut on ymmärretty kiista tilanteessa väärin ja se on vain ruokkinut konfliktia.

Samassa aiheessa puhuttiin myös vastustajien etsimisestä ystävien sijaan. Olisiko mieluummin mukavampi etsiä ystäviä ja tulevia verkostoja, kuin vastustajia. Ei sinun tarvitse jokaisesta vastaantulijasta pitää tai olla edes hyvän päivän tuttu. Tärkeintä olisi pystyä tulemaan toimeen epämiellyttävän ihmisen kanssa.

Vaikeissa tilanteissa ja konflikteissa voi kaiken pahankin keskellä näkyä tie ulos. Johtajien onkin hyvä harjoitella käyttäytymistä näissä tilanteissa ja oppia lukemaan sen kulkua. Nimittäin kiistat ja erimielisyydet voivat olla myös erinomainen luovuuden ja innovoinnin lähde. Siellä pystytään keksimään ratkaisuja ongelmiin ja saada jokaiselle sopiva vaihtoehto. Huipputiimit pystyvät akatemialla käyttämään konfliktit rakentavalla tavalla hyödyksi. Näissä hetkissä yhteishenki ja luottamus kukoistavat ja saadaan aikaan win -win ratkaisuja.

Olemme meidän tiimimme kanssa käyneet läpi muutamia kiistoja ja ehkä suurimpana ja legendaarisimpana pystyn nostamaan esille kassakeskustelumme. Tiimiä luodessamme, kun olimme päättämässä kassapolitiikkaamme, niin saimme aikaan jo ensimmäisen kiistamme. Tätä lähdettiin aluksi viemään eteenpäin todella vauhdikkaasti ja nyt melkein naurattaa miten tämä tilanne eteni ensimmäisten viikkojen tiimiyrittäjillä. Tähän hetkeen verrattuna saisimme paljon laadukkaampaa väittelyä aikaiseksi, koska olemmehan oppineet ja sisäistäneet dialogin säännöt.

Kirja oli aivan loistava ja aionkin viedä tästä kirjasta ainakin muutaman vinkin ensivuoden treeneihimme. Tuskin tästä kirjasta mitään treeniä tulisi vedettyä, mutta kiinnostavia pointteja kirjassa oli niin paljon, että varmasti materiaalia riittäisi.

You May Also Like…

Somevaikuttajaksi!

(Markkinoinnin koulutusohjelma) Viimeaikoina somevaikuttajan työ on kiehtonut minua, siksi päätin lukea Emmi Lehtomaan...

0 kommenttia

Lähetä kommentti