Building a story brand

Kirjoittaja: Jim Leväsluoto

15 joulukuun, 2020

Lähdeteos:

Lähdeteoksen kirjoittaja:

Teoriapisteet:

Minä kuuntelin Abbey Beathenin kirjan Building a story brand. Tämä kirja oli todella kattava, jossa isona asiana tuotiin esille sitä, että yritetään liikaa keskittyä brändiin eikä asiakkaisiin. Koska asiakkaat ovat ne, jotka luovat yrityksellesi brändiä. Totta kai yritykselläsi täytyy olla jonkinlainen brändi luotuna ja kertoa miksi tämä tuote/palvelu, mihin pyrimme ja miten se hyödyttää asiakasta. Hyvä tarinabrändi on sellainen, että asiakas voi samaistua. Anna asiakkaan olla sinun sankarisi ja toimi hänelle oppaana, siten asiakas tulee kertomaan ja viemään yritystäsi eteenpäin.

 

Yrityksellä täytyy olla selkeästi esillä kohdat;

  1. mitä tarjoat?
  2. miten se parantaa asiakkaan elämää?
  3. miten asiakas saa sen ostettua?

 

Tämä oli hyvä kirja nyt kuunnella, koska olen järjestämässä projektiryhmän kanssa katumuotiin kohdistuvaa pop-up tapahtumaa. Tosin tapahtumat menevät aina asiakas edellä. Yritämme tuoda asiakkaille mahdollisimman selkeästi, mukavasti ja helposti tiedon siitä missä ja milloin olemme missäkin. Asiakkaille, jotka haluavat tapahtumistamme myyntipisteen tarjoamme mahdollisimman hyvää asiakaspalvelua, helppoa ja nopeaa kommunikointia kanssamme. Myöskin näihin kysymyksiin, joihin pitää pystyä vastaamaan on hyvä käyttää omia projekteja.

 

  1. Tarjoan asiakkaille myyntipaikkoja meidän järjestämään ja mainostettuun tapahtumaan.

Tarjoan myös asiakkaille mukavan päivän tapahtumapaikalla sekä mahdollisuudet löytää mieluisia vaatteita, kenkiä ja asusteita.

 

  1. Asiakas saa tapahtumassa myytyä omia tuotteitaan ja siten pääsee ylimääräistä/vanhoista brändivaatteista eroon ja tehtyä rahaa.

Asiakkaat pääsevät ostamaan halutuimpia tuotteita ja pitämään hauskaa.

 

  1. Asiakas saa ostettua myyntipöydän laittamalla minulle sähköpostia ja saa samalla kaiken tiedon mitä tarvitseekaan.

Asiakkaat pääsevät myöskin tapahtumaan ilmaiseksi katsomaan mitä kaikkea muilla on myynnissä.

 

 

Kirjassa kun painotettiin markkinointia asiakkaisiin ja että asiakkaita varten pitää rakentaa ja viedä jatkoon, koska hyvä palvelu ja ystävällinen kokemus vie eteenpäin. Minulle tuli kokoajan mieleen oma kokemus yrityksestä nimeltä iTapsa. Olen heiltä saanut jatkuvaa mukavaa ja avustavaa palvelua. Myöskin kun ajattelin pidemmälle niin jos olen joskus tutuille ja ystäville jotain palvelua/tuotetta/yritystä kehuskellut niin se on ollut iTapsa. Huomasin heti millainen vaikutus sillä on. Otan kyllä varmasti vaikutteita heidän toimintatavoista asiakkaita kohtaan.

 

Tapahtumat järjestetään neljänä eri viikonloppuna eri kaupungeissa. Joten alusta alkaen kun luo asiakkaille mahdollisimman mukavan päivän, sana liikkuu ja seuraavissa kaupungeissa kiinnostuneita saattaa olla enemmän ja enemmän. Nyt pääsen tähän panostamaan ja kokeilemaan.

 

Tällä hetkellä kyseistä tapahtumaa markkinoimme somessa (Facebook, Instagram) ja seuraan tilastoja kokoajan ja yritän päästä niihin enemmän sisälle, jotta pystyn muokkaamaan niitä lennosta. Ja tietenkin muokkaamaan niin, että tiedän mitä tehdä ja millä tavoin se parantaa esim. näyttökertoja postaukselle/profiilille. Mietinnässä on tällä hetkellä laittaa kilpailu pystyyn, joka olisi asiakkaille mukava juttu ja mahdollisimman helppo osallistua. Tarkoituksena olisi tätä kautta lähestyä mahdollisia asiakkaita mahdollisimman mukavalla ja hauskalla tavalla. Myöskin tätä kautta pääsen vertailemaan, miten tapahtuman infopostaus kerää somehuomiota verrattuna arvontapostaukseen.

 

Nyt myöskin mihin tätä tarinabrändin luontia ja asiakaskohtaista markkinointia on hyvä lähteä viemään käytäntöön, on meidän uusi projekti SuomiBoxi. SuomiBoxilla haluamme luoda ulkomailla asuville suomalaisille esimerkiksi mukavan ja tuttavallisen oman kotimaan herkkujen ja muiden tuotteiden jälleenmyyntipalvelun. Takaamme kaikille suomalaisille ympäri maailmaa mahdollisuuden uusia suomalaisia tuotteita ja klassikoita. Erilaisten sesonki- ja juhlapäivätuotteiden saatavuus myöskin, jotta voi esimerkiksi viettää joulun suomalaisten jouluherkkujen parissa. Nämä tulivat heti ajatuksena ja näiden pohjalta olisi heti jo suunta mitä pitää tehdä ja mihin pyrimme. Tietenkin on vielä hyvä kysyä potentiaalisilta asiakkailta mitä he haluavat meiltä ja pystymme sitä kautta palvelemaan heidän toiveitaan ja luomaan sitä kautta meidän tavoitteet ja vakiasiakkaat.

 

Markkinointi kokonaisuutena on itselle vielä hieman vierasta. En ymmärrä kaikkea, mutta se onkin mukavaa, kun voi joka kerta tekemisen ohella oppia uutta. Markkinointi on eri aloille todella erilaista. Ei ole vain yhtä tapaa millä puskea eteenpäin, vaan pitää elää niin sanotusti virrassa. Jokaisella markkinointipostauksellakin on omat kohdeyleisöt yms. Nyt minulla on pieni pintaraapaisu tapahtumien markkinoinnista ja vielä paljon edessä.

You May Also Like…

Suojattu: Läsnäolon voima

Salasanasuojattu

Katsoaksesi tätä suojattua sisältöä, kirjoita salasana alle:

Hinnoittelun voima

Yksi vaikeimmista asioista Tiimiakatemiaprojekteissa on ollut hinnoittelu. Etenkin luovan työn hinnoittelu on ollut...

0 kommenttia

Lähetä kommentti