Idiootit ympärilläni (2019)

Kirjoittaja: Ville Lehtola

24 maaliskuun, 2020

Lähdeteos:

Lähdeteoksen kirjoittaja:

Teoriapisteet:

Idiootit ympärilläni                                                                                                                                                 Ville Lehtola 2019

 

Itse olen aina hieman epäröinyt persoonallisuustestien ja vastaavien tarkkuutta.
Tottakai ihmiset ovat erialaisia, senhän toki ymmärtää lähestulkoon joka ikinen ihminen maanpäällä.
Mitä pienemmistä ja tarkemmista osista ruvetaan puhumaan sitä enemän epäröin tätä kategoriointia. 

Viimeisimpänä ilmiönä omiin silmiini on kantautunut 16- persoonallisuutta testit.  Toki tämän testin tein itsekkin saaden varioivia tuloksia eri kokeilu kerroilla. Mieleeni tupsahti tietty asia, mitä jos et kuulu tai tunnista itseäsi mistään annetuista tuloksista ? Oletko minkäänlainen persoona ? 

Kirja esitteli 4 eri persoonallisuus kategoriaa:
Sininen: Siniset ovat hiljaisempia asiakeskeisiä henkilöitä, hieman sisäänpäin kääntyneitä, hyviä organisoijia ja ovat luonnostaan hyvin analyyttisiä. 

Vihreä: Vihreät ovat konflikteja välttäviä henkilöitä, hyvin ihmiskeskeisiä ja loojaleja. 

Keltainen: Ulospäin suuntautuneita ja ihmissuhdekeskeisiä henkilöitä. Keltaiset ihmiset eivät kangistu kaavoihin vaan ovat usein soveltamassa ja huomionkeskipisteessä. 

Punainen: Ulospäinsuuntautuneita ja asiakeskeisiä henkilöitä, jotka ovat hyvin tehokkaita työskentelijöitä. 
Punaisia henkilöitä pidetään luonnollisina johtajina, ovat myös hyvin kilpailuhenkisiä ja kunnianhimoisia. 

Palaten aiempaan mietteeseeni, mitä jos et koe kuuluvasi mihinkään edellä mainituista kategorioista ?
Toki persoonallisuuden kategorioinnista on hyötyäkin, kyseinen taito auttaa muun muassa kasaamaan tehokkaampia tiimejä, sillä erilaiset ihmiset täydentävät toistensa vajaavaisuuksia. 
Ihmistuntemusta voidaan hyödyntää myös kohdistetussa markkinoinnissa edukseen.
Voit esimerkiksi asettaa hitaita ja niin sanotusti analyyttisitä mainoksia ja tämä vetoaa sinisiin henkilöihin.
Kyseinen markkinointi on mahdollisesti tehokkain erinäisessä rekrytointi mainonnassa. 

Mitä erinäisiin persooniin tulee, on jokaisella roolinsa yhteiskunnassa ja mitään persoonallisuus tyyppiä ei tule sulkea pois, sillä mitä olen aiheesta nyt oppinut, jokaisessa on jossain määrin useampaa kuin yhtä tyyppiä.
 

You May Also Like…

21 oppituntia maailman tilasta

Mitä Suomessa ja maailmalla tapahtuu juuri nyt? Mitä toivomme tulevaisuudeltamme? Mitä haluamme oppia ja opettaa...

Strategiakirja 25 työkalua

Strategiatyö on yksi johtamisen tärkeimmistä työkaluista, ilman sitä oikeastaan missään ei ole mitään järkeä. Johonkin...

0 kommenttia

Lähetä kommentti