Digital Garage (2019)

Kirjoittaja: Ville Lehtola

24 maaliskuun, 2020

Lähdeteos:

Lähdeteoksen kirjoittaja:

Teoriapisteet:

Google Digital Garage                                                                                                                                                 Ville Lehtola 2019

 

Meitä oli muutama tiimissämme, jotka läpikävivät tämän kurssin, osalla hieman enemmän taustatietoa aiheesta, osalla vähemmän, jokaiselle tästä kuitenkin oli varmasti apua.
Mitä tulee syihin miksi kävin kurssin, vaikkakin taustatietoa oli suhteellisesti jo kertynyt aika paljon on syitä silti monia, kehitys loppuu tyytyväisyyteen on hyvä lause kuvaamaan motiivejani.
Toki jos tätä hieman avataan tarkoitan seuraavia asioita, halusin syventää osaamistani  muun muassa verkkosivujen tekemisen saralla, sekä halusin ymmärtää paremmin sosiaalisen median vaikutusta alalla. 

 

Kurssin alussa puhutaan paljon verkkosivujen tekemisestä ja siihen liittyvästä yleisestä tiedosta. Mitä kurssilla mainitaan useasti, niin suoraan kuin epäsuoraankin on internetin käytön jäätävä kasvu viimeisimmällä vuosikymmenellä. Oikein kohdistetut ja hyvin rakennetut sivut ovat suuri potentiaalinen alusta yrityksille, niin tuotteiden myynnin saralla, kuin tietämyksen omasta yrityksestä lisäämiseenkin. Nykyään verkkokaupat alkavat kokonaan korvaaman kivijalkaliikkeet, ei enää kannata pitää jäätävää varastoa liikkeessä, kun netistä tilattavan tavaran määrä on moninkertainen, pahimmassa/parhaimmassa tapauksessa kivijalka liikkeet voivat olla suuria sovituskoppeja, jossa asiakkaat käyvät kokeilemassa esimerkiksi kenkämallin istuvuuden ja tilaavat sen jälkeen halvemmalla netistä. 


Mitä huomasin kurssin alkuosiossa, suuri osa annetusta infosta olin jo muuta kautta saanut, mutta ilokseni ymmärsin myös tiimiläisteni tehneen oikeita asioita sivuillemme tajuamattaan niiden tärkeyttä. Esimerkiksi sivuillamme gravi.fi mainitaan selkeästi jo osoitteessa mistä yrityksestä on kyse, ja heti etusivulta voit löytää etsimäsi, eli palvelumme. Kurssilla myös painotettiin valikon selkeyden tärkeyttä, jokaisella sivulla samassa sijainnissa, ja todellakin selkeästi, jotta kaikki on mahdollisimman helposti saatavilla. 

 

Kurssin aikana nousi myös kohtalaisen uusi ilmiö esille, mobiililaitteiden vallankumous. Tänä päivänä suurin osa internetin selaamisesta tapahtuu puhelimilla tai tableteilla, tämän vuoksi sivustojen mobiilioptimointi, sekä erinäisissä sosiaalisissa sovelluksissa esillä olo on erittäin tärkeää.
Aiemmin mainitun sivustomme kehityksessä huomioimme tämän suuresti ja pidimme joka vaiheessa huolta mobiiliystävällisyydestä. Edustamme myös vahvasti Instagramin puolella, josta voi linkkiä seuraamalle edetä suoraan omalle kotisivullemme gravi.fi 

 

Moni kurssin aika esille tuoduista asioista on tietyllä tavalla itsestään selvyyksiä, toki jokaisella kurssilaisella on varmasti eri lähtötieto. Tämän vuoksi se on hyvin suunniteltu kurssi, annetaan tarpeellinen perustieto alkuun jotta voidaan opettaa enemmän suuria kokonaisuuksia. Esimerkiksi kurssilla kumotaan kauan puhuttu myytti avainsanojen piilotuksesta, mitä enemmän sen parempi, asiahan ei näin yksiselitteinen kuitenkaan ole. Mitä enemmän niitä on, sitä enemmän saatetaan sivustoa tulkita roskaksi ja sulkea pois hakukoneiden kärkituloksista, vaikka kuinka hyvin muuten olisi asiat hoidettu.

Kurssia ehdottomasti suosittelen kaikille aiheesta vähääkään kiinnostuneille. Over and out 

You May Also Like…

Alustatalous

Ajattelin kokeilla uutta aluevaltausta ja paneutua alustatalouden maailmaan. Ajat ovat todella muuttuneet ja...

Johtajuuden ristiriidat

Johtajuus on monimutkainen laji, jossa kaikkia ei koskaan voi miellyttää tasapuolisesti ja pettymyksien kohtaamiseen...

Myy enemmän – myy paremmin

Myynti on taitolaji, josta Mika D. Rubanovitsch on kirjoittanut useammankin kirjan. Viime syksynä luin kyseiseltä...

0 kommenttia

Lähetä kommentti