How not to read books

Kirjoittaja: Verneri Anttila

2 marraskuun, 2020

Lähdeteos:

Lähdeteoksen kirjoittaja:

Teoriapisteet:

How not to sell. Kirja opettaa lukiaansa myymisen taidoista kertomalla miten sitä ei ainakaan missään nimessä kannata tehdä. Tämä oopus on kirjailijansa mukaan tehty myynnin ammattilaisille mutta sitä lukiessani minulle tuli enneminkin mieleen että kirja on suunnattu eskari ikäiselle. Kirjan opit ovat itsessään aivan uskomattoman itsestäänselvyyksiä jopa minulle ihmiselle joka ei oikeasti osaa myydä edes vettä saharaan. Esimerkkinä kirjassa painotetaan kuinka myyjän pitää olla mukava ostajalle tai tunne oma tuotteesi….. well no shit.

Ainut itselleni oikeasti silmiä avaava asia kirjassa oli se että ihmiset ostavat ihmisitä ja tämäkin pätee pääosaisesti vain face to face myynnissä. Kirjassa painotettiin myyjän taitoa osata muuttaa omaa toimintamalliaan riippuen asiakkaasta. Loppujen lopuksi ostaja ostaa helpommin ihmiseltä joka tietyllä tavalla suhtautuu maailmaan samoilla arvoilla. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä että myyjän pitäisi muuttaa itseään asiakkaan takia lähinnä vain sitä että osaa olla tietyistä asioista hiljaa. Pitää osata mukautua asiakkaaseen ei autokauppiaan kannata myydä kolmenlapsen äidille kaksipaikkaista urheiluautoa vaan kannattaisiko nopeuden ja tehojen sijaan painottaa turvallisuutta ja käytännöllisyyttä.

Peapole buy from peapole. Tämä voidaan tietenkin viedä myös virtuaali maailmaan niin kuin monesti asiat viedäänkin. Henkilöbrändin rakentaminen mielletään monesti nimenomaan sosiaalisen median julkikuvaksi jota tarvitaan vaan jos meinaat olla uskomaton myynti tykki. Mutta henkilöbrändiä voi mielestäni rakentaa myös face to face myyjänä sinun ja asiakkaasi välille. Eli niin sanottua myyjän ja asiakkaan välistä luottamusta joka johtaa yleensä pitkä aikaisiin asiakas suhteisiin.

Kuitenkin paras oppi tästä kirjasta on se että lue oikeita kirjoja äläkä mitä tahansa paskaa.

You May Also Like…

21 oppituntia maailman tilasta

Mitä Suomessa ja maailmalla tapahtuu juuri nyt? Mitä toivomme tulevaisuudeltamme? Mitä haluamme oppia ja opettaa...

Strategiakirja 25 työkalua

Strategiatyö on yksi johtamisen tärkeimmistä työkaluista, ilman sitä oikeastaan missään ei ole mitään järkeä. Johonkin...

0 kommenttia

Lähetä kommentti