Hinnoittelun puolet

Kirjoittaja: Jim Leväsluoto

16 joulukuun, 2021

Lähdeteos: Hinnoittelun voima

Lähdeteoksen kirjoittaja: Hermann Simon, Mikael Orvomaa, Andreas Jonason, Felix Mörée

Teoriapisteet: 2

Valitsin lukuun sellaisen kirjan kuin, ”Hinnoittelun voima”, jossa on ollut useampi tekijä mukana. Teosta on tehnyt Hermann Simon, Mikael Orvomaa, Andreas Jonason ja Felix Mörée. Kirja oli todella kiinnostava, koska pointteja tuotiin monesta eri näkökulmasta. Se sai itselläni ajatuksen kulkemaan välillä niinkin paljon, että en välillä keskittynyt seuraavan osioon niin paljon ja tajusin, että pitää hetki pitää taukoa.

Perustuuko tuotteen tai palvelun hinta laatuun?

Vanha käsite oli, että tuotteen tai palvelun hinta kertoo laadusta. Nykyään sitä se ei pelkästään ole. Niin kuin kirjassa sanottu niin Porsche ei olisi Porsche, jos se ei maksaisi satoja tuhansia euroja. Laatu on kyllä varmasti osittain pelissä hintaa. Esimerkiksi Apple, Louis Vuitton ja Lamborghini. Nämä nyt olivat nopeita esimerkkejä eri hintaluokista. Ne ovat laadukkaita, mutta brändi ja luksus tuote, vaikuttaa hintaan. Loppupeleissä nämä ovat tavallaan arvoesineitä. Rahallisesti kyllä, mutta myös ihmisarvona. Se on kasvanut isoksi osaksi sitä. Kyllä ihmistä arvostellaan eri lailla, jos hän tulee Hondalla pihaan kuin se, että tulisi Mersulla. Brändi luo hinnan. Se en tärkeää määritellä tuotteelleen ja palvelulleen hinta sen mukaan, millaista asiakasryhmää yrittää tavoitella.

Hinnan tärkein rooli on tasapainottaa tarjontaa ja kysyntää

Hinta voi olla isompi, jos spesifioituu johonkin tiettyyn tuote- tai palveluryhmään, jossa tarjonta on todella pientä. Te olette silloin ammattilaisia tässä ja muita ei kauheasti ole. Myös pitää ottaa huomioon se onko tuotteen tai palvelun tarve asiakkaalle sellainen, että hinta sille on järkevä. Jos tarjonta on pientä niin on myös kysyntäkin. Tietenkin kun tarjonta kasvaa, niin kysyntä tuotteelle tai palvelulla kasvaa. Hinnalla määritellään laatu tai ammattiosaaminen? Mahdollisesti kyllä, mutta ei kaikissa tapauksissa. Silloin kun kysyntää on todella paljon, niin on varmasti kilpailijoita tuotteen tai palvelun tarjoajilla. Silloin asiakkaalla on todella laaja valikoima valita.

Pienet hinnat innostavat pieniä yrityksiä, mutta ei suuria yrityksiä

Halvat hinnat ovat pienille yrityksille kannattavaa, koska tekee säästöä ja riskiosuus on matalampi ja se tuo turvaa. Siksi jos olet yritys, joka tarjoaa laadukasta palvelua tai tuotetta, on todella tärkeää hinnoitella se tarkasti. Isommat hinnat tuovat isoille yritykselle turvaa laadun tunnun ansiosta. Jos olet edullisesti myyvä yritys, ja silti myymänne tuote tai palvelu on laadukasta, niin se voi isoille yritykselle tuoda halvan tunteen.

Oma kokemus

Olen tätä aihetta miettinyt todella paljon ja siinä on paljon muita seikkoja hinnan lisäksi, miten asiakkaalle voi turvata laadukkaan tunteen. Levae kustomointi oli aluksi minulla todella edullista ja mainostin itseäni niillä hinnoilla. Halusin myydä edullisesti, jotta saisin enemmän tilauksia. Ei se ihan niin mennyt. Koska vielä koin itseni harjoittelevani, niin halusin hinnoitella niin sanotusti harjoitteluhinnoin. Kumminkaan uuden oppiminen ja kehittyminen ei lopu koskaan. Tekemiseni vaikutti amatöörimäiseltä. Nyt olen hinnoitellut itseni isommalla hinnalla ja tilauksia on tullut yhtä paljon, ellei ehkä muutama enemmän. Huomioon kannattaa ottaa myös oma portfolio tekemästä palvelusta. Minun kohdallani sosiaalinen media toimii omana tuotteiden esittely palveluna. Siellä kuvani eivät anna vaikutelmaa osaamisestani. Instagram varsinkin vaikuttaa aika paljon harraste sivulta.

Levae vaatepuolella hinta on ollut samassa asemassa aluksi. Tein seitsemän lippistä ja kymmenen paitaa myyntiin. Hinnoittelin tuotteeni siten, että paita maksoi 30€ kappale ja lippis 25€ kappale. Hinnat olivat todella edulliset siihen nähden, että tuotteet oli käsin värjätty ja maalattu. Työtunteja tähän erään tuli 82. Se oli todella paljon työskentelyä. Siihen en ole laskenut designin suunnittelua mukaan. Tuotteet menivät kaupaksi. Nyt olen uuden erän tuottanut, mutta tällä kertaa halusin käyttää ulkopuolista brodeeraus- ja printtauspalvelua. Tämän avulla tiputin tuntipalkkaa niin sanotusti. Halusin laadun ja työtuntien asettuvan hintaan paremmin. Tuotteita on vielä saatavilla. Tietenkin tässä vaikuttaa myös tuotteiden ulkonäkö.

Akatemialla juttelin aiheesta Jannen kanssa ja kerroin sivussa, että olen tehnyt usein arvontoja sivullani. Tähän sain ajatusta tuoneen pointin, että asiakkaat saavat jatkuvista arvonnoista mahdollisesti tunteen, että ”miksi maksaa, kun on mahdollisuus saada ilmaiseksi”. En ole sen jälkeen pitänyt arvontaa. Se tietenkin tuo kiinnostusta ja kävijöitä, mutta sitä pitää pohtia, että milloin se on järkevää.

Haluan tehdä mahdollisimman laadukkaita, erikoisista materiaaleista ja käsin itse tuotteitani. Tykkään siitä ja saan niille erilaisen tunnun. Kumminkin hinnoitteluni tekemilleni tuotteille pitää nousta sen mukana. Mistä pitäisi aloittaa? Mietin, että voisin aloittaa niin sanotusti alusta. Voisin irrottaa vaatepuolen kenkien kustomointi sivulta kokonaan pois, että ne toimisivat erillisinä brändeinä. Hyvät kuvat ja nettisivu tuotteilleni. Olen jo käynyt läpi edulliset vaihtoehdot, jotka toimisivat järkevästi kokeilubudjetillani. Tuoko asiakkaille käsintehty ja hyvät materiaalit sen arvon tunteen mitä haen tuotteillani? En osaa varmaksi sanoa.

You May Also Like…

Asiakastutkimus

Valitsin luettavaksi seuraavan kirjan Asiakastutkimuksen perusteet ja käytännöt. Kirjan lukemisen tarkoituksena oli...

Tekoäly 123

Ajattelin lukea tekoälyyn liittyvän kirjan ja perehtyä sitä kautta aiheeseen vielä lisää. Tekoäly on ollut tosi...

Kohdettu asiakas

Valitsin luettavaksi kirjan kohdetta asiakas kirjan sisällön ja sen julkaisuvuoden perusteella. Kirja on julkaistu...

0 kommenttia

Lähetä kommentti