Henkilöbrändi – asiantuntijasta vaikuttajaksi

Kirjoittaja: Christian Kiviranta

30 lokakuun, 2023

Lähdeteos: Henkilöbrändi

Lähdeteoksen kirjoittaja: Jaakko Kurvinen

Teoriapisteet: 2

Henkilöbrändäyksessä kysymys on oman osaamisen tunnistamisesta ja näkyväksi tekemisessä. Sen avulla tavoitellaan ammatillista menestystä tunnettavuuden ja vakuuttavuuden lisääntymisen myötä, ja se vaikuttaa positiivisesti tulevaisuuden mahdollisuuksiin niin asiakkaiden kuin työnantajienkin kanssa. Asiantuntijastatus osoittaa sen, mitä muut ajattelevat osaamisestamme. Se vastaa kysymyksiin siitä, mitä teemme työksemme, miten sen teemme ja millaisia olemme ihmisinä. Henkilöbrändäyksessä kyse systemaattisesta oman asiantuntijastatuksen kehittämisestä, vuorovaikuttamisesta muiden kanssa, sisällönluomisesta, karakteerin luomisesta ja oman ammatillisen olemuksen ohjaamisesta haluttua päämäärää kohti. Siihen sisältyy myös arvojen kirkastamista, ydinviestien luomista ja omien vahvuuksien esille tuomista.

Miksi henkilöbrändäyksen merkitys on kasvanut viimeisten vuosien aikana niin merkittävästi? Internet ja sosiaalinen media on luonut yhteiskunnallisen muutoksen, jossa ihmisten henkilökohtainen rooli viestien välittäjänä on kasvanut ja kasvottomien yritysten merkitys on pienentynyt. Ihmiset kaikessa inhimillisyydessään tekevät viestinnästä uskottavampaa ja tuovat siten yritykset lähemmäksi ihmistä. Varmasti myös työelämän muutos kohti yrittäjämäisyyttä ja projektiluonteisuutta ohjaa ihmisiä miettimään enemmän ammatillista statustaan. Työntekijöiden henkilöbrändäys tuottaa yritykselle enemmän lisäarvoa kuin yrityksen oman sometilin kautta. Asiakkaat luottavat ihmisiin ja luotettavan myyjän luokse palataan, ei yrityksen itsessään. Tiedon eksponentiaalisen kasvun myötä luotamme enemmän ihmisten sanaan (vertaisarviointi), ja juuri tämän takia yrityksen käyttävät brändilähettiläitä ja somevaikuttajia markkinoinnissaan.

Oman osaamisen jakaminen kasvattaa tietoisuutta henkilön osaamisesta. Se voi luoda keskustelua, joka taas voi kasvattaa lisää henkilön osaamista ja näin ollen siitä muodostuu positiivinen kierre. Kaikilla asiantuntijoilla on brändiarvo ja sitä voi lähteä tietoisesti kehittämään. Sen kasvaessa tulee enemmän työtarjouksia, yhteistyöpyyntöjä ja muita mahdollisuuksia. LinkedIn keskeisin kanava oman osaamisen viestimisessä. Siellä asiakkaat ja työnantajajat käyvät arvioimassa asiantuntijan luotettavuuden, verkostot ja osaamisen.

Menestyvän henkilöbrändin tulee 1) olla esillä, 2) erottua omassa viiteryhmässään ja 3) olla yhdenmukainen kaikissa tilanteissa. Eli on luotava omanlaista sisältöä johdonmukaisesti eri vuorovaikutustilanteissa. Henkilöbrändäystä voi lähestyä kahdesta eri näkökulmasta. Yksi tapa on jakaa sitä tietoa, mikä sillä hetkellä itselle resonoi eniten, ilman että miettii sen suurempaa viestinnällistä strategiaa. Toinen tapa on tehdä selkeät suunnitelmat ja prosessit, joilla haluttuun lopputulokseen päästään. Tärkeintä on kuitenkin toimia tavalla, joka itsestä tuntuu hyvälle, ilman pyrkimystä ulkoisten mallien mukaan toimimiseen. Autenttisuus toimii parhaiten pitkällä aikavälillä! On hyvä jakaa rohkeasti tietoa, auttaa ihmisiä, ja kertoa avoimesti ammattiin liittyvistä haasteista ja menestyksistä. Tavoite molemmissa lähestymistavoissa on kuitenkin rakentaa jotain todellista perustuen tositapahtumiin, eikä mitään epätodellista kiiltokuvaa.

Henkilöbrändi on kaikilla, mutta jokainen itse päättää mitä sillä tekee. Sen arvon kasvattaminen lisää merkittävästi mahdollisuuksia, joten miksipä sitä ei tekisi! On syytä miettiä, että mistä haluaa olla tunnettu ja mitä tavoittelee toiminnalla. Mitkä kanavat valitsee, millaista sisältöä luo? Olisiko hyvä ilmaista osaamista videoiden avulla vai sittenkin blogipostauksilla? Itse olen miettinyt blogipostauksia ihan lähinnä vain omaksi iloksi. Tuntuu, että se voisi olla hyvä väylä myös käsitellä ammatillisia asioita. Videot ovat toinen, mutta niiden tekemisen aloittamisen koen huomattavasti vaikeampana, ainakin vielä. Aloitin kuitenkin kuvaamaan videopäiväkirjaa, jotta oppisin puhumaan kameran edessä.

Henkilöbrändätään minut valmentajana!

Vahvuudet, intohimot ja arvot

Olen erityisen intohimoisesti kiinnostunut ihmismielestä ja vuorovaikutuksesta. Tykkään oppia uutta ja yhdistää tietoa ja teoriaa aiemmin oppimaani luovalla tavalla. Kysyn kysymyksiä ja esitän näkökulmia, jotka saavat kuulijan oivaltamaan jotain uutta. ChatGPT muotoili vahvuuteni seuraavalla tavalla: ”Olen luotettava ja rauhallinen valmentaja, joka kuuntelee ymmärrykseen pyrkien ja tarjoaa innovatiivisia ratkaisuja monenlaisiin haasteisiin. Osaan selkeästi muotoilla ajatukseni sanoiksi ja tuoda esille monipuolisia ideoita, samalla tunnistaen asiakkaan kehityskohteet ja sokeat pisteet. Valmennustyyliini kuuluu ajatusten herättäminen ja oman elämän pohdinta, luoden mahdollisuuden syvälliseen itsetutkiskeluun ja henkilökohtaiseen kasvuun.” Oma erityinen tyylini on luonnollisesti kilpailuetu, sillä sitä ei käytännössä voi kopioida.

Kohdeyleisö

Ensisijainen kohdeyleisöni oli ihmiset, jotka kaipaavat henkilökohtaista ja henkistä kasvua elämässään. Jakaisin heille informaatiota ja näkemyksiä, jotka resonoivat minulle kullakin ajanhetkellä. En siis alkuun miettisi sen suurempaa viestinnällistä strategiaa ja julkaisusuunnitelmaa. Eniten sisällöstäni hyötyisivät ihmiset, jotka haluavat saada uusia näkökulmia elämään ja kasvaa ihmisinä. Kohdeyleisölle keskeisiä teemoja olisivat itsereflektointi, tunteiden käsittely, vuorovaikutus ja henkinen kasvu, ja niistä seuraajat haluaisivat kuulla lisää. Näen yhteisön rakentamisen keskeisenä osana kokonaisuutta, koska se toimii sitouttamisessa ja luotettavuuden lisäämisessä. Yhteisön jäsenet ovat avainasiakkaita, ja samalla jäsenet voivat jakaa näkemyksiään toisilleen. Näin se tuottaa arvoa kaikille.

Tarinankerronta

Kertomalla tarinoita omasta kokemuksista, henkisestä kasvusta ja kipuilusta haasteiden kanssa teen henkilöbrändistäni inhimillisemmän, tuttavallisemman ja helposti lähestyttävämmän. Voin jakaa asioita niin menneisyydestä, tästä hetkestä ja tulevaisuuden suunnitelmistani.

Persoonallisuus

Henkilöbrändini persoonallisuus olisi luonnollisesti sellainen kuin itsekin olen. Hyödyntämällä luontaisia vahvuuksiani pääsen parhaisiin mahdollisiin lopputuloksiin. Haluan olla innostava ja rohkaista ihmisiä tavoittelemaan henkistä kasvua. Uteliaisuus saa minut lähestymään mielenkiintoisia asioita ja analyyttisen taipumuksen ansiosta osaan havaita olennaiset asiat. Myötätuntoinen asenteeni luo turvallisen ilmapiirin, jossa asioista voidaan keskustella avoimesti. Tärkeänä piirteenä pidän oivaltavaa ja luovaa lähestymistapaa asioihin ja sen haluan näkyvän henkilöbrändini ytimessä.

Asiantuntijuus

Vaikka minulla ei tällä hetkellä ole virallista koulutusta juuri valmentamiseen liittyen, niin voin silti rakentaa vahvan käsityksen asiantuntijuudestani tietyillä rajatuilla osa-alueilla. Asiantuntijuus rakentuu ajan myötä jatkuvan oppimisen kautta. Siksi on tärkeää olla aktiivinen eri kanavissa, alan tapahtumissa, verkostoissa ja koulutuksissa. Sertifikaattien hankkiminen voisi lisätä luottamusta seuraajieni keskuudessa. Mentorointi- suhteen rakentaminen alan ammattilaisen kanssa on yksi tavoittelemani asia, sillä se kirkastaisi vahvuuksiani asiantuntijana ja saisin ohjausta kasvuun. Voin kehittää erityisosaamista kapealla osa-alueella ja siten rakentaa vahvempaa asiantuntijaprofiilia. Sellaisia voisivat olla esimerkiksi elämänhallinta sekä prokrastinaatio. Asiantuntijuutta voin osoittaa portfoliolla, jossa on asiakaspalautteita ja näyttöjä omasta työstä. Myös tuotettu sisältö eri kanavissa toimii asiantuntijuuden osoittamisessa. Tiimiakatemia itsessään toimii hyvänä koulutuksena moneen asiaan, ja täältä saatuja oppeja voi korostaa asiantuntijuuden pohjalla. Jossain vaiheessa e-kirjat tai webinaarit voivat olla myös väyliä osoittaa oma syvällinen ymmärrys tietyistä teemoista.

Värimaailma

En ole miettinyt värimaailmaa sen enempää, mutta se olisi syytä pitää maltillisena ja yksinkertaisena. Sininen, musta ja kulta voisivat olla hyviä mahdollisuuksia visuaaliseen ilmeeseen. Sininen viestii luottamuksesta ja rauhallisuudesta, musta tuo eleganttia vakautta, ja kulta lisää hieman ylellisyyttä ja arvokkuutta. Haluan, että värit ilmentävät harmoniaa ja asiantuntijuutta.

Missio ja visio

Tavoitteenani on auttaa ihmisiä löytämään syvempi ymmärrys itsestään ja maailmasta ympärillä. Henkilökohtaisella ja innostavalla valmentamisen tavalla autan ihmisiä kasvamaan henkisesti ja voimaan paremmin.

Sisältö ja kanavat

Tavoitteena on monikanavainen viestintä yleisön kanssa. Pääkanavana alkuun olisi Instagram, jonne tuotetaan kuvia ja videoita keskeisistä aiheista. Podcastin avulla voin tuoda persoonallisuuttani esiin uudella tavalla ja blogipostaukset olisivat mainio väylä saavuttaa näkyvyyttä Googlen hakutuloksissa. Valmennusbisnestä varten luon nettisivut, joka kautta asiakkaat/seuraajat voivat löytää blogin, podcastin ja somekanavien lisäksi tarjoamani palvelut sekä referenssit. Lisäksi sieltä löytyy yhteydenotto mahdollisuus ja varausmahdollisuus konsultoinnille. Tavoitteena olisi luoda synergiaa eri kanavien sisältöjen välillä, yhdessä asiat ovat vaikuttavampia. Podcast esimerkiksi voisi liittyä juuri ilmestyneeseen blogipostaukseen tai päinvastoin. Myös erilaiset sisältömuodot, kuten live-videot, kyselytunnit, työkirjat ja virtuaaliset työpajat ovat mielenkiintoisia mahdollisuuksia minulle. Podcastiin voisin kutsua muita valmentajia ja henkisen puolen osaajia jakamaan näkemyksiä laajalla skaalalla. Yhteistyöt ja kumppanuudet voisivat laajentaa yleisöä.

Jatkuva palaute ja henkilöbrändin jatkuva kehittäminen

Toimintani keskiössä olisi jatkuvan palautteen saaminen niin asiakkailta kuin seuraajiltanikin. Kehittävän palautteen myötä voin kohentaa vaikuttavuutta, asiantuntijastatusta ja avoimuutta. Palautteen saaminen sisällöstä on erityisen tärkeää, koska siten voin ohjata sisällöntuotantoa kohti sitä pistettä, jossa omat seuraajien kiinnostuksen kohteet yhtenevät. Ajattelen, ettei omaa brändiä voi saada koskaan valmiiksi ja siksi sen on oltava oman ja muiden arvioinnin kohteena. Ehkä toimintaympäristö muuttuu, ehkä liiasta analyyttisyydestä on luovuttava tai ehkä lähestymistapani ei ole tarpeeksi vaikuttava? Se selviää tarkkailemalla omaa asiantuntijastatusta ja pyytämällä palautetta. Palautteen saamiseen täytyy luoda mekanismit, kuten asiakaskyselyt ja somepalautekyselyt. Somekyselyiden kautta saan suoraan tietoa siitä, millaisista aiheista seuraajat haluaisivat kuulla lisää ja millaiset sisältötyypit heitä kiinnostavat.

Lopuksi

Henkilöbrändäyksessä on loppujen lopuksi aika monta asiaa, joihin voi ja pitää kiinnittää huomiota. Tässä reflektiossa kirjoitin erilaisista mahdollisuuksista ja minun onkin hyvä tiedostaa vaihtoehtojen laaja kirjo esimerkiksi sisällöntuottamisen suhteen. Se, millaiseksi henkilöbrändini muovautuu, selviää kokeilujen ja palautteen kautta. Tarkemman sisältösuunnitelman ja aikatauluttamisen aika tulee hieman myöhemmin.

Seuraavat askeleet kohti kirkkaampaa henkilöbrändiä ovat seuraavat 1) Videoblogin jatkaminen harjoittelun vuoksi (esiintyminen) 2) Blogikirjoituksen tekeminen (kirjoittaminen) 3) Podcast 30min monologi (puhuminen). Näiden lisäksi sovin tapaamisia alan ammattilaisten kanssa ja pyrin luomaan mentorointisuhteen, jotta voisin saada ohjausta ja sparrausta kasvuun.

You May Also Like…

Sinisen meren strategia

Valitsin tämän kirjan reflektoitavaksi seuraavana, sillä se on ollut paljon keskusteluissa Tiimiakatemialla. Sinisen...

Kohderyhmän merkitys

Copywriting oli itselleni ennen tätä hetkeä lähes täysin uusi käsite. Siitä tuli ensimmäisenä mieleen jonkinlainen...

21 oppia maailman tilasta

Mitä minun tulisi tietää, että ymmärtäisin maailman tilanteesta paremmin vai olisiko parempi, etten tietäisi? Yuval...

0 kommenttia

Lähetä kommentti