Google garage

Kirjoittaja: Jesse Nyberg

28 huhtikuun, 2022

Lähdeteos: Google garage

Lähdeteoksen kirjoittaja: Google garage

Teoriapisteet: 4

Markkinointi kiinnosti akatemian alussa minua hieman enemmän kuin nyt mutta olen hiljalleen alkanut kiinnostua myynnistä entistä enemmän. Päätin silti tehdä Googlen tarjoaman markkinointi kurssin, josta sain työkalupakkiini lisää tietoa markkinoinnin ihmeellisestä maailmasta. Myös 4kpl kirjapisteitä motivoi suorittamaan kyseisen kurssin. Mielestäni markkinointi osaa yllättää ja sitä pitää opiskella lisää koko ajan, jos haluaa pysyä siinä kilpailijoiden edellä.

Hakukoneoptimointi (SEO)

Huomasin hakukoneoptimoinnin tärkeän merkityksen Joona Takkulan Puskamestarit projektista, jossa hän käytti markkinoinnissa pelkästään blogiaan ja verkkosivujensa hakukoneoptimointia. Näkyvyys parani todella paljon, kun verrattiin edellistä vuotta. Tämä sai minut huomaamaan SEO:n merkityksen markkinoinnissa.

Perehdyin itse ensimmäistä kertaa hakukoneoptimointiin meidän viime kesänä pyörittämässämme projektissa Jyväspurjehdus.

Tekstiä pitää tuottaa paljon ja sen on oltava relevanttia, eli et voi vain kirjoittaa sanoja putkeen, koska muuten google huomaa sen ja sitten koko idea näkyvyydessä hakukoneissa huononee. Tarkoitus on siis laatia relevanttia tekstiä ja asetella hakusanoja mahdollisimman järkevästi ja useasti tekstiin, jotta sinun verkkosivusi nousee hauissa mahdollisimman ylös. Näin mahdollistat näkyvyyden parantamisen ilmaiseksi, mutta tämä on aikaa vievää ja vaativaa työtä. Hakukoneoptimoinnilla pyritään saamaan orgaanista liikennettä sivustollesi.

Hakukonemainonta (SEM)

Halpaa ja tehokasta markkinointia, jossa maksat vain klikkauksista. Hakukonemainonnalla tarkoitetaan tekstimainontaa, joka tapahtuu hakukoneissa.

Yleistä

Markkinoinnissa sinulla tulee olla suunnitelma, jota toteutat ja seuraat miten se vaikuttaa. Sinun tulee rajata asiakassegmenttisi. Et voi vain alkaa markkinoimaan ”kaikille kaikkea” periaatteella, koska silloin se tulee maksamaan älyttömästi ja myös tehokkuus heikkenee. 

Nykyään huomaa monesti sen, että monessa yrityksessä verkkosivut on tehty todella hyvin, mutta älypuhelimella sivut avattaessa huomaa, että verkkosivut näyttävät todella epäselviltä ja ne toimivat myös hitaasti, joten tähän kannattaa kiinnittää myös huomiota, kun luo verkkosivuja, niin niiden tulee olla myös optimoitu älylaitteille. Nykyaikana ihmiset käyttävät älylaitteita todella paljon. Siksi olisi mielestäni typerää, jos verkkosivuja ei ole optimoitu toimimaan älylaitteilla, niin kuin tietokoneella.

Yhteenveto

Mielestäni kurssi oli opettavainen ja todella laaja vaikka olenkin päässyt hieman raapaisemaan pintaa jo aiemmin. Kurssissa pidin siitä, että se oli helppo toteuttaa ja en kokenut paineita sen suorittamisesta, koska se oli minun oma valintani, eikä kenenkään pakottama. Mielestäni myös hieno juttu oli se, että tämä kaikki on ilmaista ja kaikille saatavilla, ja vielä yllättävänkin laadukasta.

Tulen hyödyntämään varsinkin hakukoneoptimointia tulevaisuudessa jollain tapaa, koska se on ilmainen keino saada liikennettä verkkosivuilleni. Se on myös äärimmäisen tehokas tuki maksetulle mainonnalle.

You May Also Like…

Brändin kirkastamisen hyödyt

Brändi on kaikkea mitä henkilö kokee ja ajattelee yrityksestä. Se on visuaalisen ilmeen lisäksi kaikkea mitä...

Sivubisnes

Luin Marianne Lehkoisen kirjoittaman kirjan Sivubisnes. Kirja kertoi siitä kuinka perustaa oma sivubisnes vaihe...

Vaikuttajamarkkinointi

Vaikuttajamarkkinointi on termi, jota moni ei varmasti edelleenkään ota tosissaan. Monelle ajatus siitä, että jotkut...

0 kommenttia

Lähetä kommentti