Google Digital Garage, the Fundamentals of Digital Marketing

Kirjoittaja: Toni Uusimäki

2 joulukuun, 2021

Lähdeteos: The Fundamentals of Digital Marketing

Lähdeteoksen kirjoittaja: Google Digital Garage

Teoriapisteet: 4

Alkuhöpinä

Google Garage on yksi Googlen tarjoamista palveluista, jonka kursseista löytyi tällainen markkinoinnin peruskurssi. Näin kurssin erityisen hyödylliseksi tähän ajankohtaan nähden, kun ottaa huomioon markkinointitiimin jäsenenä toimimisen sekä lukuiset muut projektit, joissa voi hyödyntää kurssin asioita. Tästä reflektiosta voi kenties tulla erilainen, kuin ennen, koska kurssilla läpikäydyt asiat ovat puhtaasti teoria-asiaa. Toivotaan, että saan tästä reflektoinnista otteen matkan varrella.

Tekstin loppuun olen laittanut kurssin suorituksesta saadun virallisen sertifikaatin, että olen markkinoinnin perusteiden osaaja, jes. Kurssissa käytiin perusasioita monelta digimarkkinoinnin osa-alueelta. Koko kurssin sisältö oli samalla yhtä tuttua kuin myös tuntematonta samaan aikaan. Sen huomasin, että tietenkin, koska kyseessä oli Googlen oma kurssi, tuli monessa tapauksessa tällaista Googlen piilomarkkinointia ja palveluiden esittelyä. Se saikin ajattelemaan, että en kyllä tosiaan tiedä monia muita palveluntarjoajia, joilta löytyy vastaavia palveluita, ainakaan yhtä laajalla tasolla. Google on melkoinen dominaattori sektorilla, sitä voi itsekseen sitten miettiä, että onko se hyvä vai huono asia.

Kurssin kritisointi, joka osoittautuikin lopussa merkityksettömäksi

Sinänsä on kätevää, että lähes kaikki tarvittavat markkinointityökalut sekä analysointityökalut löytyvät samalta alustalta. Lähdetään liikkeelle, vaikka tästä itselleni kenties tutuimmasta osa-alueesta, nettisivuista, tai tarkemmin Search Engine Optimizationista eli hakukoneoptimoinnista. Olin ehkä hieman pettynyt kurssin tarjontaan näihin asioihin liittyen, syynä lienee mahdollisesti oma pohjatieto aihealueesta. Muutama moduuli meni täysin internetin perusasioiden käsittelyyn ja tällaiseen johdantoon hakukoneoptimoinnista. Toki koin, että oli hyvä muistuttaa itseään niiden teoriapohjaisista asioista kuitenkin. Ja toki jonkinlaisen psykologisen ilmiön johdosta minulla oli taipumusta ottaa välittömästi tiimin nettisivujen SEO työn alle, joka kaipaa työtä vieläkin.

SEM

Huomasin, että suurempi työmaa on fyysisesti hakukoneoptimoinnin tekeminen esimerkiksi WordPressillä. Siinä on kehitettävää aina ja uusia plugineja on aina löydettävänä. Seuraavana käsittelyyn tuli Search Engine Marketing eli hakukonemarkkinointi. Tämä tarkoittaa hakukoneella haettaessa näkyviä maksullisia mainoksia. Tämä eroaa hakukoneoptimoinnista siten, että kyseessä on nimenomaan maksullinen palvelu. Hinta muodostuu siitä, kuinka monesti mainosta napsautetaan, ei suoraan siitä, että se on vain näkyvillä. Yleisesti SEM-mainokset ovat erikseen hakutulosten yläpuolella olevia tuloksia tai erillisinä tuotteina yläreunassa varustettuna jonkinlaisella leimalla mallia ”Sponsored”, ”Ad” tai muuta vastaavaa.

SEM herätti mielenkiintoa erityisesti, enkä edes ole varma miksi. Suuri merkittävä tekijä SEM-palvelun käyttöönotossa on hakusanat. Näihin voi pureutua kovalla kädellä halutessaan, ja varmaan kannattaakin, mutta netissä on kaikenlaisia keyword research työkaluja, joiden avulla näkee tiettyjen hakusanojen esiintymistä hauissa ja hakutuloksissa. Sentian nettisivujen kanssa se osoittautui yllättävän vaikeaksi. Mitä me nyt oikeasti käytännössä tehdään? Siinä tuleekin ongelma vastaan, kun yhteen nettisivuun kohdistuvat hakusanat synnyttämisestä valokuvaukseen ja siitä vielä pakohuonepeliin. Henkilökohtaisesti ajattelen, että tarkempaan segmenttiin kohdistuva vahvempi näkyvyyden hulmuava keskitetty virta, esimerkiksi hakukonemainosten muodossa, on parempi, kuin laajalle alueelle levittyvä hakusanojen penetraation kevyt tihku. Kuten skeitti/lumilautakauppaprojektissa on kohtuullisen helppo tähdätä sesongin mukaan hakusanat yleisesti SEO:n sekä SEM:n merkeissä oikeaan kohderyhmään. Toki tässäkin tulee pientä ongelmaa, kun suunnitelmissa on laajentaa muillekin extreme-urheilun lajeille. Tähän täytyy siis etsiä lisää tietoa vielä.

Vaikuttajamarkkinointi

Muiden osa-alueiden osalta löytyi myös ideoita. Juuri synnytyksessämme Leipätalo Oy:lle käytimme yhtenä markkinointikeinona niin sanottua vaikuttajamarkkinointia vaihtoehtona. Tämä on juuri sitä, mitä tapahtuu valtavissa määrin skeittausyhteisössä ja myös laskettelijoiden piirissä. Laajemmalla tasolla tuotevalmistajat ja brändit sponsoroivat esimerkiksi suuria nimiä, jotta katsojille ja seuraajille muodostuu tietynlainen affiliaatiokäsitys vaikuttajan ja sitä sponsoroivan yrityksen välillä. Pienemmällä skaalalla tätä ilmenee esimerkiksi skeittaajien kohdalla esimerkiksi skeittiliikkeiden sponsoroimisena. Tätä olemme miettineet oman skeittikauppaprojektin kannalta myös.

Kurssilla käsiteltiin kyllä suhteellisen hyvin muitakin asioita, kuin vain pelkästään Googlen omia palveluita. Yksi näistä oli esimerkiksi uutiskirjemarkkinointi. Uutiskirjeet ovat yleistyneet huomattavasti. Olevinaan nykyään ei voi mennä nettisivuille ilman, että esille pomppaa uutiskirjeeseen ilmoittautumisen call-to-action ikkuna. Toki meidänkin skeittikaupan verkkokaupan sivuilla on alareunassa uutiskirjeosio, johon voi laittaa sähköpostin ja tilata päivitykset alennuksista tai muista sähköpostiin. Tällaisten uutiskirjeiden toteuttamisen mahdollistaa sovellus tai palvelu, kuten Mailchimp. Kurssin ohella sain lisää innostusta lähteä selvittämään enemmän. Voisimme tiiminkin kanssa hyödyntää Mailchimppiä yritysten kontaktoinnissa, kun kerran sähköposteja on ihmisillä kaikkien yritysten verkkosivuilla nähtävillä. Ja käsittääkseni mikään laki ei kiellä yritysrekisteristä löytyvien yritysten sähköposteihin mainosten lähettämistä.

Lopputeksti ja realisaatio aiemman kritisoinnin suhteen

Parastahan digimarkkinoinnissa on ensinnäkin tavoitteiden laatimisen tietyssä määrin esiintyvä yksinkertaisuus sekä tulosten mittaaminen lukuisilla analyysityökaluilla. Esimerkiksi Googlen Insights kertoo suoria tilastoja ja lukuja enemmän, kuin voisi kuvitellakaan. Juuri kirjoitin tästä kuuluisasta, vain parikymmentä kertaa aiemmin mainitusta, skeittikauppaprojektista markkinointisuunnitelman sekä kasvustrategian paperille oikein kunnolla ja huomasin, että tämän kurssin ohella sain todella monenlaisia ideoita suunnitelman laatimiseen esimerkiksi. Sain tavoitteet laadittua ja, mikä tärkeintä, niille realistiset ja selvät mittarit. Kenties kurssista olikin enemmän hyötyä, mitä aluksi ajattelin tämän reflektionkin alkuvaiheissa. Helposti sitä mieli muuttuu.

You May Also Like…

Google Digital Garage

Google digital garagessa oli paljon asioita, jotka olivat tuttuja mutta sain siitä myös paljon käytäntöön vietäviä...

Viherpesuopas

                                          Ai mitäkö on viherpesu? Viherpesun määritelmä perustuu  siihen, että...

0 kommenttia

Lähetä kommentti