Leimahduspiste

Kirjoittaja: Nella Manninen

2 joulukuun, 2021

Lähdeteos: Leimahduspiste

Lähdeteoksen kirjoittaja: Malcolm Gladwell

Teoriapisteet: 2

 

Syyskausi lähenee loppuaan ja kohta alkaa joululoma. Olen huomannut, että tänä syksynä olen poikennut paljon lukulistastani, jota säilytän treenivihkoni viimeisellä sivulla. Olen valinnut kirjoja enemmän fiilispohjalta ja intuition innoittamana. Satuin olemaan oikeassa paikassa oikeaan aikaan, kun Letim toi ison kassillisen hänen vanhoja kirjojaan ja halusi lahjoittaa niitä meille akatemialaisille. Hänen tuomistaan kirjoista yksi sattui olemaan Leimahduspiste, joka puhutteli minua, kun olin saanut takakannen luettua. 

Leimahduspisteessä kerrotaan siitä, miten ilmiöt syntyvät ja miten uudet innovaatiot leviävät maailmalle. Koen, että minulla on monta projektia menossa, johon tämä kirja liittyy ja josta saan hyviä työkaluja projektien kehittämiseen entistä paremmaksi. Otin tämän reflektion kirjoittamisen avuksi shoppimme. 

Harvojenlaki

Yhdistäjä

Yhdistäjä omaa laajat verkostot ja levittää tietoa eteenpäin. Me neljä shopin perustajaa omasimme laajat verkostot, kun yhdistimme voimamme ja aloimme levittämään tietoa shopista eteenpäin. Saimme paljon apua esimerkiksi kaupungilta ja muilta yrittäjiltä, joihin olimme saaneet luotua hyvät suhteet vuosien varrella. Lisäksi Minkan isä auttoi meitä saamaan shopin kasaan. Tiedon levittämisessä auttoi vahvasti myös markkinointi varsinkin sosiaalisessa mediassa. 

Tietäjä

Tietäjät ovat ne, jotka ovat hyvin perillä nykyhetken ja myös tulevaisuuden trendeistä. Toimimme tyttöjen kanssa myös tietäjien roolissa. Olemme perillä nykyajan trendeistä ja osasimme aavistaa, että tämän kaltaiselle konseptille on kysyntää ja se voisi toimia jo Jyväskylässäkin. Olimme oikeassa, sillä olemme saaneet huikeaa positiivista palautetta sadoilta asiakkailtamme. Shopillamme käy tasaisesti hyvin asiakkaita ja olemme olleet tyytyväisiä myyntiimme. 

Myyntimies

Myyntimiehen työ on suostutella. Myyjät osaavat vakuuttaa epäilijöitä, että trendi on nyt oikeasti nousemassa ja että siihen kannattaa lähteä mukaan. Vaatteiden ostajia riitti alusta lähtien, mutta alku viikkoina saimme ihan myymällä myydä rekkipaikkoja ja vakuuttaa asiakkaat siitä, että täällä vaatteet liikkuu ja rekkipaikan ostaminen on järkevä investointi. Meni hetki ennen kuin asiakkaat alkoivat tulla vähän jo itsestään kyselemään vapaita rekkejä. Tällä hetkellä me olemme loppuun myyty ja olemme joutuneet sanomaan kymmenille kyselijöille, ettei rekkejä valitettavasti ole saatavilla. Olemme todella kiitollisia siitä, että kiinnostuneita asiakkaita on ollut paljon ja toivomme, että shoppimme saa joilla tavalla jatkoa jotta voimme palvella asiakkaitamme myös tulevaisuudessa. 

Tarraustekijä

Tarraustekijät tekevät tuotteesta halutun. Ne ovat tuotteen ja markkinoinnin yksityiskohtia, jotka tekevät tuotteesta hittituotteen. Koen, että shopilla tärkeimmät tarraustekijämme ovat olleet kestävän kehityksen edistäminen ja vastuullisen shoppailun mahdollistaminen. 

Muina tarraustekijöinä pidän:

Vaatteiden edullista hintaa verrattuna täysin uusiin vastaavanlaisiin tuotteisiin.

Helppoa saatavuutta sillä shopimme on siellä missä muutkin vaateliikkeet ovat.

Aarre ominaisuutta, jolla tarkoitan sitä, että jokainen vaate on aarre sillä niitä ei ole pinoittain samanlaisia vaan jokaista vaatetta on vain yksi uniikki kappale liikkeessämme.

 Viimeisenä tarraustekijänä pidän hyvin kohdennettua somemarkkinointia, joka on kartoitettu tietylle asiakasprofiilille. 

Asian yhteydenvoima 

On tärkeää miettiä missä yhteydessä uutta villitystä aletaan tuomaan ilmi. Koen, että meidän shopin asianyhteys on kestävän kehityksen yhdistäminen ihmisten kulutustottumuksiin. Ihmiset saavat samalla lailla shoppailla kuin ennenkin, mutta meidän shopillamme kuluttaminen on kestävämpi vaihtoehto. Vaatekaupat, jotka tuottavat koko ajan uusia mallistoja luovat yhden suurimmista ympäristö ongelmista. Jatkuva tuottaminen ei ole kestävää varsinkin, kun vanhat mallistot poltetaan. Vaateteollisuudelle hyvä vastapaino on mielestäni kirpparit ja second handit, jotka toivottavasti tulevaisuudessa ylittävät normaalien vaatekauppojen määrät. 

Koen meidän vahvuutena myös sen, että asiakkaiden on helppoa kierrättää vanhat vaatteensa meidän shopin kautta. Toimme Jyväskylään myös uutena palveluna all inclusive rekit, joka on meidän kokonaisvaltaisempi palvelupakettimme. Silloin asiakas voi vain tuoda vaatteensa meille ja me hinnoittelemme vaatteet, laitamme ne esille, päivitämme rekkiä ja keräämme ylijääneet vaatteet pois myyntijakson jälkeen. Palvelumme on ollut erityisen suosittu. 

Olen hyvin onnellinen siitä, että mielestäni shoppimme on leimahtanut hyvin käyntiin. Se on vaatinut paljon työtä, mutta myös palkinnut matkan varrella. Olimme todella otettuja eilen, kun voitimme Tiimiakatemian uuden ekologisuus palkinnon. Sydäntäni lämmittää se kuinka tukevaa porukkaa meidän yhteisö sisältää ja tuntuuhan se kieltämättä todella hyvälle, että oma työpanos saa tunnustusta. 

You May Also Like…

Strategiana asiakaskokemus

Asiakas on keskeinen tekijä nykypäivän liiketoiminnassa, sillä asiakkaan kokemus määrittelee hyvän sekä huonon. Monien...

Myyntikapina

Myynti on erikoinen laji. Siihen voi lähteä lähes kuka tahansa helposti mukaan, eikä pitkän linjan koulutusta tai...

0 kommenttia

Lähetä kommentti