Google digital garage – digimarkkinoinnin perusteet

Kirjoittaja: Riikka Niemelä

6 joulukuun, 2021

Lähdeteos: Google digital garage – digimarkkinoinnin perusteet

Lähdeteoksen kirjoittaja: -

Teoriapisteet: 4

Motorola Googlen digital garagen -kurssista.

  1. Mikä meni hyvin? 

Kurssin suorittaminen meni tänä syksynä kivuttomammin kuin olin ajatellut sen menevän. Minulla oli viime keväältä tehtynä jo 20 % kurssia ja päätin jatkaessani, että käyn nuo keväällä käydyt uudestaan, jotta en varmasti ole unohtanut niiden sisältöä. Tämä oli ihan hyvä veto, vaikka sisältö sinällään kyllä tuntui yllättävän tutulta melkein puolen vuoden jälkeen. Videoiden katsomisessa oli kyllä välillä hieman kestämistä, sillä jostain syystä kiinnostus meinasi silti välillä herpaantua, vaikka kuinka oli mielenikiintoista sisältöä. Kurssista sai kuitenkin kattavan kokonaiskuvan ja käsityksen, jota minulla ei varmastikaan ole ennen ollut. Uskon, että ennen osasin osa-alueilta ja nyt ymmärrän kokonaisuutta paremmin. 

  1. Mikä meni huonosti? 

Ehkä juuri tuo mainitsemani keskittyminen videoihin, sillä kysymykset videoiden jälkeen olivat aina todella simppeleitä ja tuntui todella aikaa vievältä aina katsoa monta minuuttia videoita ja sitten vastata pariin kysymykseen, mutta oppimisen kannaltahan se toki oli hyvä. Pakko myös myöntää, että oli haastetta saada tätä mahduteltua aina kalenteriin, kun tämä vei kuitenkin yllättävän paljon aikaa. Hassua sinällään, kun on tiedossa vielä se tuntimäärä mitä se vaatii, mutta silti se iski tässä syksyn aikana vasten kasvoja useaan kertaan. 

  1. Mitä opin? 

Tuntuu hassulta sanoa näin, mutta tuntui siltä, että opit jäivät aika vähäisiksi, vaikkei niin todellisuudessa varmasti olekaan. Opin ainakin sen, että minulla oli jo valmiiksi todella hyvä perustietämys digimarkkinoinnista ja tämän myötä se vain syventyi, vaikka kurssi olikin alkeita. Nämäkin ovat asioita, joita olisi hyvä tasaisin väliajoin käyttää tai muuten muistutella mieleen, koska ne varmasti ruostuvat ja vain valitettavasti jäävät jälkeen, sillä kehitys kehittyy. Jos pitäisi mainita yksi asia, josta oppia tuntui tulevan parhaiten tai mistä eniten hyödyin, niin se olisi varmasti nuo verkkokauppaa käsittelevät osiot. Myös pakko myöntää, että vaikka ymmärränkin hakumainoksien perusperiaatteet niin kurssi toi kyllä vielä vahvistusta osaamiseen, että on tästä kurssista kyllä ollut iso apu oman osaamisen vahvistamisessa ja luoton kasvattamisessa omaan tekemiseen. En myöskään ollut ajatellut mobiilimarkkinointia omana osa-alueenaan, kun olen jotenkin mieltänyt sen niin vahvaksi osaksi nykyistä markkinointia. Ehkä se onkin nykyään niin, mutta oli kiva myös huomata pieniä eroavaisuuksia sen kohdalla.  

  1. Mitä vien käytäntöön? 

Verkkokauppaan liittyvät osiot olivat mielenkiintoisia ja niistä sain sellaista tietoa, joka varmasti tulee jossain kohtaa olemaan relevanttia. En ole vielä varma, mutta jos HILE Collection tulee jatkumaan niin sille voisi olla relevanttia perustaa verkkokauppa, jonka kautta tuotteita voisi myydä. Tällä hetkelläkin minulla tulisi varmasti olla jo verkkosivut toiminnalle, mutta en ole vielä ajatellut, että haluaisin pysyviä kuluja toiminnalle ja näin joulusesongin aikana vielä toistaiseksi olen saanut kauppaa näinkin. Toki nyt olisi hyvä takoa, kun rauta on kuumaa, mutta pikku hiljaa, sillä nyt ei ole ollut voimavaroja tähän projektiin vielä pistää kovin suurta prosenttia. Joten kyllä näistä kurssin asioista tulee olemaan jossain kohtaa varmasti apua. Tallensin sertifikaatin myös omaan Linked In profiiliini, kun tuo google sitä suoraan ehdotti, siellä se on nyt kaikkien näkyvillä, jos joku joskus minun osaamistani haluaa kurkistella. Minun tulisi oppia hyödyntämään seurantaa ja lukuja vielä paremmin markkinoinnissa, sillä tiedän niiden olevan avainasemassa tuloksien saavuttamiseen. Näiden kanssa tulen siis painimaan jatkossakin, eikä se ole minulle varmasti siltikään sitä mieluisinta puuhaa, mutta ymmärrän, että minun tulee hallita dataakin. 

You May Also Like…

Digimarkkinointi

Pääsin viimein digimarkkinointikirjan kimppuun, joka on pitkään kulkenut lukulistallani mistään sitä löytämättä....

Intohimona brändit

Tämä kirja päätyi reflektoitavaksi nyt, sillä brändit ja niiden kilpailu on ollut viime vuosina todella kovassa...

0 kommenttia

Lähetä kommentti