Google Digital Garage – digimarkkinoinnin perusteet

Kirjoittaja: Aino Lahti

8 joulukuun, 2021

Lähdeteos: Google Digital Garage

Lähdeteoksen kirjoittaja: Google

Teoriapisteet: 4

Hiljattain hyppäsin mukaan tiimiakatemian projektiin, jossa oli tarkoitus tehdä markkinointitarjous Jyväskylässä toimivalle yritykselle. Jo ensimmäisessä palaverissa tajusin, kuinka paljon minulla on opeteltavaa, mitä tulee digimarkkinointiin liittyviin asioihin. Hakukoneoptimointi ei sanana ollut kovinkaan tuttu, mutta onneksi kyselemällä pääsee pitkälle ja osaavat voivat auttaa ja selventää. Minua yllätti kuinka tärkeää esimerkiksi nettisivujen kuvat ovat nimetä, jotta ne saavat näkyvyyttä ja nousevat hauissa hakijan näkyville. Oloni oli hieman tyhmä, mutta onneksi asialle pystyi tehdä jotain. Olin kuullut monien puhuvan Google Digital Garage -kurssista, enkä aikaisemmin ollut kovinkaan kiinnostunut selvittämään mikä tuo kyseinen kurssi on. Nyt kuitenkin aika tuntui sopivalta perehtyä kurssin sisältöön. Googletin kurssin ja päätin suorittaa sen, halusin oppia lisää tietoa nimenomaan digimarkkinoinnin perusteista. Seuraavaksi avaan muutamia oppeja mitä kurssi minulle antoi.

Hakukoneoptimointi (SEO)

Hakukoneoptimointi, lyhennettynä SEO, on ilmaista näkyvyyttä. Tässä yritykset pyrkivät käyttämään sellaisia otsikkoja, tekstiä ja kuvia nettisivuillaan, että ne nousevat haussa mahdollisimman korkealle. Parannetaan siis sivuston kävijämäärää ja näin myynnin lisäämistä, ilmaiseksi. Kuten aikaisemmin mainitsin, ei minulle ollut tullut mieleenkään, kuinka tärkeää esimerkiksi verkkosivujen kuvat ovat nimetä ja vielä mahdollisimman tarkkaan, jotta nimet vastaisivat ihmisten hakuja ja olisivat näin löydettävämpiä.

Hakukonemarkkinointi (SEM)

Tästä kyseisestä sanasta en ollut kuullutkaan. Hakukonemarkkinointi, poiketen hakukoneoptimoinnista on maksullista mainontaa. Hakukonemarkkinoinnilla parannetaan yrityksen näkyvyyttä ja tätä kautta myös myyntiä. Hakukonemarkkinoinnin maksullisuus voi perustua esimerkiksi klikkauksiin. Saat verkkosivuillesi näkyvyyttä ja maksat ainoastaan klikkauksista. Nykyään me ihmiset olemme melko kärsimättömiä, emmekä usein jaksa tehdä kovinkaan laajaa vertailua, ennen tuotteen tai palvelun ostopäätöstä. Melkein jokainen meistä käyttää hakukoneita apunaan, tehdessään ostopäätöstä. Mikäli et ole helposti asiakkaiden löydettävissä juuri oikeaan aikaan, oikealla hakusanalla, asiakas luultavasti päätyy ostamaan tuotteen tai palvelun toiselta verkkosivustolta.

Suunnitelmallisuus ja analytiikka

Kurssilta minulle jäi erityisen selväksi, kuinka tärkeää on tehdä tarkkoja ja hyviä suunnitelmia. Suunnitelmallisuus on tärkeää liiketoiminnan harjoittamisessa tietysti jokaisella osa-alueella. Mitä yksityiskohtaisempi suunnitelma, sen suuremmat on mahdollisuudet myös onnistua. Suunnitelmallisuus on asia, jota voisin lisätä omaan tekemiseen. Olen tekijätyyppi ja usein tartun toimeen, ennen kuin minkäänlaista suunnitelmaa on edes laadittu. Ensin olisi hyvä pysähtyä, tehdä kunnollinen suunnitelma ja sen jälkeen tarttua toimeen. Näin varmasti olisin monelta mokailulta säästynyt. Toisaalta ne on myös opettanut.

Analytiikan ja sen keräämän datan perusteella voimme seurata hyvinkin tarkasti, mikä toimii ja mikä ei. Voimme esimerkiksi nähdä mikä toimenpide ohjaa eniten asiakkaita verkkosivustoillemme ja mikä taas ei tuo asiakkaita juuri ollenkaan. Datan keräämiseen suosituin työkalu on Google Analytics, mikä järjestelee datan automaattisesti ja näin pääsee vaivattomasti tutkimaan sivuston vierailuja. Löytävätkö kävijät sivuillesi, mistä he tulevat, keitä he ovat, mitä sivustoillasi he tekevät ja milloin he lähtevät ovat esimerkkejä kysymyksistä, joita kannattaa tutkia.

Opit

Molemmat, hakukoneoptimointi, sekä hakukonemarkkinointi ovat mielestäni todella tärkeitä osa-alueita ymmärtää yrittäjänä. Ne toimivat yhdessä parhaiten. Kaikki eivät klikkaa mainoksia, jotka nousevat hakukoneiden kärkeen ja toiset taas klikkaavat aina ensimmäistä verkkosivustoa. Suunnitelmallisuuden tärkeys kirkastui itselle ja aion lisätä sitä jokaiseen projektiin. Luulen, että näin saan enemmän aikaan, eikä aika kulu turhiin mokauksiin.

Kurssi oli varmastikin vain pintaraapaisu tähän kaikkeen. Opin kurssilta paljon ja luulen että tekemällä näitä asioita, ne jäävät mieleeni vielä paremmin. Kun eteeni tulee projekti, jossa tarvitsen esimerkiksi tuotteelleni nettisivut, minulla on jo hyvä pohja tehdä asioita oikein. Tarvitsen kyllä vielä apua osaavammilta. Haaveenani olisi ymmärtää ja osata näitä asioita vielä paremmin, jotta pystyisin esimerkiksi suunnittelemaan nettisivuja yrityksille tulevaisuudessa.  Opeteltavaa on paljon ja ehkäpä vielä akatemia -aikana voisin toimia markkinointitiimissä, jotta pääsisin keskittymään taitojeni kehittämiseen todella.

You May Also Like…

Henkilöstöanalytiikka

Henkilöstöanalytiikka

Jaana Saramies, Maria Törnroos Tässä kirjassa on mielestäni paljon hyviä juttuja, joita Tiimiakatemian rekrypälen...

Business for Punks

Itsevarmasti otin käteeni tämän James Wattin, Brewdog -olutpanimon perustajan kirjoittaman kirjan, jota olen kuullut...

Mikä ihmeen digimarkkinointi?

Mikä ihmeen digimarkkinointi?

En ole koskaan harrastanut digimarkkinointia. Paljon olen siitä kuullut puhuttavan ja nyt minunkin pitäisi alkaa...

0 kommenttia

Lähetä kommentti