Google Digital Garage

Kirjoittaja: Viivi Kuismala

15 syyskuun, 2022

Lähdeteos: Google Digital Garage, Digimarkkinoinnin perusteet

Lähdeteoksen kirjoittaja: Google

Teoriapisteet: 4

15.9.2022 

Olen ollut itse jo pidemmän aikaa kiinnostunut digimarkkinoinnista. Viime keväänä kävin markkinoinnin koulutusohjelman ja siitä innostuneena luin myös useamman markkinointiaiheisen kirjan. Etsin myös aktiivisesti muuta tietoa markkinointiin liittyen. Olen itse asiassa aina pitänyt esimerkiksi sisällöntuotannosta. Jo peruskoulun ensimmäisellä luokalla aloin kirjoittamaan tarinoita wordiin, ja itseasiassa kirjoitinkin monikymmenosaista tarinaa. En muista, päästiinkö koskaan luvuissa kolminumeroisen summan puolelle, mutta isoihin kymmenlukuihin ainakin päästiin. Olen myös aloittanut kirjoittamaan julkista (nyt myöhemmin piilotettua) blogia jo varhain ala-asteella. Sosiaalisen median tullessa kuvioihin olen ollut entistä kiinnostuneempi sen eri vaikutusmahdollisuuksista.  

Varmaan alusta asti olen akatemialla huomannut ja kuullut puhuttavan tästä Googlen Digital Garage-digimarkkinoinnin peruskurssista. Viime lukuvuonna käydessäni markkinoinnin koulutusohjelman, kuulin useamman koulutusohjelman jäsenen käyneen tai aikovansa käydä kurssin. Tästä sain itsekin lisäboostia kurssin suorittamiseen. Itselläni ei kuitenkaan keväällä enää kalenterissa riittänyt aika, sillä tiesin, että kyseiseen kurssiin tulee tunteja reilusti menemään. Halusin myös panostaa siihen kunnolla, jotta saisin kurssista mahdollisimman paljon irti. Digimarkkinointi on monialaista ja tämä Googlen Digital Garage-peruskurssi vaikutti tähän väliin todella sopivalta, osaltaan ehkä perustietoa kertaavalta, mutta paljon myös uutta lisätietoa opettavalta kurssilta. Myöskin kurssista saatava sertifikaatti motivoi hyppäämään kurssin pariin.  

Google Digital Garage koostuu 26 moduulista, joista osa aiheista oli minulle jo ennestään hieman tutumpia kuin toiset. Koen kuitenkin valtavasta tiedonjanostani huolimatta edelleen olevani aika alkutaipaleella ymmärrykseni ja osaamiseni kanssa, kun puhutaan digimarkkinoinnista. Tämä ajatus vain vahvistui, kun osa moduuleista tuntui olevan sellaista hepreaa, josta en ollut vielä aikaisemmin kuullut. Jokainen moduuli kuitenkin opetti minulle jotain. Mielestäni kurssin rakenne oli myös erittäin toimiva: videot, tehtävät ja välikokeet takasivat sen, että asioihin oli pakko perehtyä ennen kuin pääsi jatkamaan eteenpäin. Välikokeet moduulien välissä helpottivat sitten loppukokeen tekemistä, kun osa kysymyksistä oli jo ennestään tuttuja.  

Digimaailma ja sen vaikutukset ovat moniulotteisia: verkossa myyminen, suhteiden luominen, uusien asiakkaiden löytäminen tai nykyisten asiakassuhteiden ylläpitäminen ja niistä huolehtiminen. Hyvä kurssilla esitetty kuuluikin: “miksi tarkkaan ottaen haluat yrityksesi olevan verkossa?” Akatemian aikana jo useassa projektissa mukana olleena, ja toisaalta montaa projektia sivusta seuranneena olen huomannut, että lähes aina projektin kanssa kiirehditään sosiaaliseen mediaan. Tällä havainnollani tarkoitan sitä, että ennen muita toimia kiirehditään luomaan projektille esimerkiksi Instagram-tili ja nettisivuista ei ole projektilla tietoakaan. Tietenkään kaikki projektit eivät ole sellaisia, että ne omat nettisivut vaatisi, mutta tarvittaisiinko omaa Instagram-tiliäkään? Monissa tapauksissa tilejä alkaa seurata monet akatemialaiset ja muutamat muut kaverit ja tilin päivittely jää ehkä muutamaan-max. Kymmeneen julkaisuun. Projekteja ei nosteta esille tiimien nettisivuilla, ja toisaalta useammalla tiimillä ei edes ole kunnon nettisivuja tai ne eivät ole ajan tasalla. Yrityksen digitalisointi on todella hyvä keino lisätä tietoisuutta yrityksestä. Liiketoiminnan kasvaessa ja kehittyessä tavoitteetkin muuttuvat. Akatemiallakin monipuolisesti erilaisia projekteja tehdessä on hyvä miettiä, mitä haluamme saavuttaa esimerkiksi luomalla projektille oman välilehden nettisivuillemme tai luomalla sinne oman sometilin? Teemmekö tämän itsellemme vai asiakkaillemme? Mitä muita mahdollisuuksia meillä on tavoitteen saavuttamiseksi?  

Nettisivuihin liittyen, hakukoneoptimointi ja hakukonemarkkinointi olivat todella vahvoja teemoja koko Googlen Digital Garage-kurssin ajan. Opin selkeyttämään itselleni paremmin hakukoneoptimoinnin ja –markkinoinnin erot. Nämä termit ovat menneet minulla jo pidemmän aikaa sekaisin, toivottavasti sitä ei tapahdu enää, tai ainakaan ihan niin paljoa! Koska kertaus on opintojen äiti, muistutuksena itsellenikin: lyhykäisyydessään hakukonemarkkinointi (SEM) on maksettua Google-hakusanamainontaa, jolla pyritään tavoittamaan mahdollisimman potentiaalisia asiakkaita.  

Hakukoneoptimointi (SEO) taas parantaa sivun löydettävyyttä Googlen hakutuloksissa, maksamatta siitä. Hakukoneoptimointia tehdään optimoimalla sivuja hakukoneille mielekkäiksi mm. tekstien, kuvien ja kuvatekstien, videoiden, otsikoiden ja sisäisten linkkien avulla. Tästä hyvänä esimerkkinä toimii meidän tiimin Elias, joka on saanut upeita työ- ja projektimahdollisuuksia omien fysiikkavalmentaja-nettisivujensa kautta! Akatemian sisällä on myös muita todella hyviä esimerkkiprojekteja, joissa myyntiä on saatu kasvatettua valtavasti pelkkää hakukoneoptimointia hyödyntäen. Hohkeen omien nettisivujen kanssa on soudettu ja huovattu koko kuluneet 1,5 vuotta. Ehkä nyt tänä syksynä, kun päivitetyt nettisivut julkaistaan, olemme päässeet itse kokeilemaan ja hyödyntämään hakukoneoptimointia niiden kanssa. Nehän olisivat oiva väylä opetella SEO:a käytännössä! Hakukoneoptimoinnin maailma on itselleni vielä käytännössä aika tuntematon, mutta kurssin avulla pääsin jo pintaa syvemmälle utustumaan sen saloihin.  

Kurssilla puhuttiin myös paljon analytiikasta ja sen hyödyntämisestä liiketoiminnassa ja sen kehittämisessä. Analytiikan avulla meillä on mahdollisuus saada ihan valtavan paljon tietoa siitä, mitä ihmiset tekevät meidän verkkosivuillamme tai somekanavissamme. Koen, että Hohkeessa emme hyödynnä analytiikkaa todellakaan tarpeeksi. Tästä tulikin mieleeni: voisiko kuukausikatsauksissa markkinointitiimi käyttää omasta esittelyvuorostaan pienen hetken analytiikan esittelyyn ja arvioimiseen tiimille? Minkälainen analytiikka edes olisi hyödyllistä juuri meille? Miten meidän tulisi seurata sitä, jotta saisimme mahdollisimman ison hyödyn irti? 

Minulla ei ollut ennakko-oletuksia kurssia kohtaan, enkä ollut ihan hirveästi jutellut itse kurssin sisällöstä muiden sen suorittaneiden kanssa. Kurssi oli kuitenki yllättävän työläs, tai ehkä siitä työlään teki idea “paljon asiaa yhden sertifikaatin alla.” Toisaalta aiheet siirtyivät jouhevasti eteenpäin ja myöhemmissä moduuleissa pystyi hyödyntämään jo aikaisemmissa opittuja asioita, mikä oli mielestäni hienoa. Opin paljon digimarkkinoinnista kokonaisuutena. Opin myös uusia spesifimpiä asioita, kuten ymmärtämään hieman display-mainontaa ja lisää hakukoneoptimoinnin ja esimerkiksi käänteisten avainsanojen saloja. Kurssilla tuli esiin myös useta uusia työkaluja, kuten esimerkiksi datasykli ja Google Keyword Planner.  

Esseetä kirjoittaessa oli hankalahko miettiä, mitä kaikkea tähän yhteen esseeseen kasaisin, sillä tuntuu, että kurssin aikana oppi paljon kaikkea vähän kaikista aiheista, ja osa aiheista tuntui tässä kohtaa tärkeämmiltä kuin toiset. Myöskin toisia digimarkkinoinnin osa-alueita olen jonkin verran käsitellyt aiemmissa markkinoinnin esseissäni, ja sen takia halusinkin nyt koittaa keskittyä ja painottaa oppimista hieman toisiin asioihin, joista kokemusta ei minulla vielä juurikaan ole.

Kurssi oli jopa yllättävän laaja ja monipuolinen. Googlen Digital Garage oli ehdottomasti hyödyllinen tähän väliin urataipalettani markkinoinnin osaajana. Materiaalit säilyvät, ja tällä hetkellä tuntuukin, että osaan asioista on jopa pakko palata jälkikäteen. Kaikkea on varmasti jopa mahdotonta muistaa ja sisäistää yhden kerran kurssin läpi kahlanneena. Osa asioista vaatii muistuttelua ja kertaamista, ja ennen kaikkea sitä, että asioita pääsee tekemään käytännössä. Siis, digimarkkinointiprojektia metsästämään! 

You May Also Like…

21 oppituntia maailman tilasta

Vengan 21 oppituntia maailman tilasta treeneissä, minulle muodostui monia kysymyksiä ja huomasin tiedonpuutteen...

 100M offers

Kirjan "100M Offers: How To Make Offers So Good People Feel Stupid Saying No" nappasin kuuntelun tiimikaverini...

Fooled by randomness

Tiimiakatemian toiseksi viimeistä kirjaa viedään ja siksi valikoin kirjaksi ensimmäisen englannin kielisen kirjani...

0 kommenttia

Lähetä kommentti