STOP-Myynti

Kirjoittaja: Samuli Kaidesoja

16 syyskuun, 2022

Lähdeteos: STOP-Myynti

Lähdeteoksen kirjoittaja: Mika Rubanovitsch

Teoriapisteet: 2

Kirjaessee STOP-myynnistä tällä kertaa. Lähdetään siitä liikkeelle, että kaikki minut tuntevat ihmiset tietävät varmasti, että myyntihän ei ole millään tavalla minun oma juttuni. Tai itse koen, että se ei ole yhtään millään tavalla minun juttuni.  Sen takia sitten valitsinkin tähän yhden kirjan, missä kerrotaan sitten vähän enemmän erilaisista myyntijutuista koska olen oman käsitykseni mukaan myynnistä hyvinkin kassalla, enkä koe, että minulla olisi sen osaamiseen hirveästi mielenkiintoakaan, mutta se on semmoinen asia missä minulla on varmasti paljon oppimisen mahdollisuuksia.

Eli siis, STOP-myynti, ja kirjan kirjoittaja on Mika Rubanovitsch.  STOP-myynti vaikuttaa siinä mielessä ihan mielenkiintoiselta, että se vähän yhdistelee erilaisia myyntityylejä. Ja tästä kirjasta minulle irtosi ajatuksia näiden myyntityylien yhdistelmästä. Mutta STOP-myynti muodostuu siis 4 osa alueesta. STOP-Myynnin pääelementit ovat:

  1. Suhteet, kaikki lähtee liikkeelle sosiaalisista suhteista ja verkoston rakentamisesta. Suhteet-osio sisältää myös kasvotusten myynnin, sosiaalisen median eri kanavat, referenssien hyödyntämisen myynnissä, suosittelut sekä inbound- että outbound-markkinoinnin. Tässä suhteet-osiossa itselleni erityisen haasteellista on se, että olen loppujen lopuksi hyvin antisosiaalinen ihminen. Ja verkoston rakentaminen mikä vaatii uusien ihmisten tapaamista, on minulle ihan vihoviimeinen juttu missä haluaisin olla mukana. Mietin välillä, että minkä takia? Olen saanut tulokseksi sen, etten vain osaa osoittaa mielenkiintoa tietää juuri tapaamieni ihmisten asioita, tai enemmän kuunnella heitä. En ole myynnissä mitenkään kovin taitava, koska se kasvotusten uusien ihmisten kohtaaminen on minulle hyvin epäluonnollista.
  • Työkalut, myynnin työkalut, kuten virtuaalimyynti vievät osto- ja myyntiprosesseja vauhdikkaasti eteenpäin. Työkalut-osiossa hyödynnetään erilaisia myyntiä tukevia työkaluja. Näissä myynnin työkaluissa oma ajatukseni on se, että virtuaalimyynti ja virtuaalimyynnin alustat helpottavat ja tehostavat myyntityön tekemistä. Näitä virtuaalimyynnin työkaluja on hirveästi, kirjassa lueteltiin näistä työkaluista muun muassa Adobe Connect, Appear.in, Crowdcast, Demio, Google hangouts meet, GoToMeeting ja Join.me. Näitä sovelluksia yhdistelemällä pystyy tekemään erittäin tehokkaan virtuaalimyynnin verkoston, joka monesti toimii jopa itsekseen. Se oli itselleni mielenkiintoista, että näiden ohjelmistojen avulla ulkoistamaan myyntiä itseltäsi, tai ainakin merkittävästi vähentämään kasvokkain tapahtuvien kokousten määrää. Mutta se on mielenkiintoista, että myyntikin alana menee koko ajan enemmän ja enemmän virtualisoituun sekä automatisoituun muotoon, kuten muukin maailma. Siinä pitäisi pysyä mukana.
  • Osaaminen, myyjän ja myyntiorganisaation asiantuntijuus ja osaaminen ovat oleellinen osa asiakkaan tarpeen tunnistamista ja tyydyttämistä. Osaaminen-osioon kuuluvat sekä oppiminen, osallistaminen, että asiakkaan opettaminen. Myyjän on pidettävä jatkuvasti huolta osaamisesta. Myyntiosaamisen kannalta kirjassa todetaan, että osaamisessa kukaan ei ole koskaan valmis. Mikä on ajatuksena omasta mielestäni hyvä pointti, että vaikka olisit kuinka hyvä missään asiassa, niin aina siitä voi oppia lisää ja kehittyä. Pitää olla motivoitunut koko ajan oppimaan lisää ja kehittämään omaa ajattelutapaansa eteenpäin, ja varoa, ettei jämähdä samaan malliin, kuin asiat ovat toimineet aiemmin. Kirjassa sanotaan, että hyvä asiantuntija on myös hyvä myyjä. Tästä en ehkä itse ole ihan samaa mieltä, mutta asiantuntijan motivaatio myynnissä kehittymiseen on avainasia. Myynnissä osaaminen tarkoittaa oppimista samalla kuin tekee, ja valmiutta kehittyä. Toki tämä sama asia pätee myös moniin muihinkin ammatteihin, mutta se on tärkeää.
  • Parantaminen, Myynti- ja ostoprosessit eivät pääty kaupan päättämiseen, vaan palautteen keräämisen ja jatkuvan parantamisen avulla syvennetään asiakassuhdetta kaupan jälkeen. Parantaminen-osio osoittaa, kuinka myynnin prosessi on kehä, jonka liikkeellä pitäminen, vaatii jatkuvaa parantamista sekä omien tietojen, omien taitojen, näkemysten ja tulevaisuuden ymmärtämisen osa-alueilla. Seuraavalla kierroksella asiakkaan palveleminen on entistä helpompaa sekä tuloksellisempaa. Parantamisessa huomaa luottamuksen rakentumisen, ja yhteistyön tekemisestä tulee helpompaa yhteistyön pituuden ja sitä kautta osapuolien välisen luottamuksen kasvaessa.  

You May Also Like…

21 oppia maailman tilasta

Mitä minun tulisi tietää, että ymmärtäisin maailman tilanteesta paremmin vai olisiko parempi, etten tietäisi? Yuval...

21 oppituntia maailman tilasta

Mitä Suomessa ja maailmalla tapahtuu juuri nyt? Mitä toivomme tulevaisuudeltamme? Mitä haluamme oppia ja opettaa...

Strategiakirja 25 työkalua

Strategiatyö on yksi johtamisen tärkeimmistä työkaluista, ilman sitä oikeastaan missään ei ole mitään järkeä. Johonkin...

0 kommenttia

Lähetä kommentti