Google digital garage

Kirjoittaja: Matias Alsio

20 joulukuun, 2021

Lähdeteos: Google Digital Garage

Lähdeteoksen kirjoittaja: Google

Teoriapisteet: 4

Google Digital Garage kurssi kannattaa käydä jos kiinnostaa oppia digimarkkinoinnista enemmän. Suoritin itse kurssin mielenkiinnosta aiheeseen. Kurssin aloitettua tuntui, että asiat ovat ihan itsestään selviä kunnes kurssi eteni ja aiheet syventyivät enemmän. Kurssia aloitellessani ajattelin sen tuovan lisää osaamista markkinointiin ja sitä se toikin, lisää ymmärrystä. Samalla ymmärsin että aihe on haastava ja ei ehkä itselle tärkein asia oppia juuri sille hetkelle kun kurssin suoritin. Digimarkkinoinnin sanasto ainakin tuli tutuksi ja se vaikuttaa omaan ymmärrykseen vaikken digitaalista markkinointia juuri nyt tekisikään.

Googlen kurssilta sai ohjeet ja ymmärryksen kuinka tarvittaessa voi parantaa oman yrityksen näkyvyyttä ja kuinka tavoittaa enemmän asiakkaita. Kurssilla oppi myös hakusanojen merkityksestä ja strategian tärkeydestä.

Strategia

En ole ihan täysin perillä onko Kaukalla digimarkkinoinnin pohjalta minkälainen strategia, mutta ainakin nettisivumme on laitettu kondikseen ja instagramissa postaillaan jatkuvasti. Osuuskuntamme instagramista @wearekauka löytää selkeästi ja helposti mistä oikein on kyse. Biostamme saa selville kaiken oleellisen luettelona. Sisältömarkkinointi, Innovointi, Tapahtumat ja Myynti. En ole ihan varma onko strategiassamme tarkoitus luotella asiat ja antaa asiakkaan itse lähteä etsimään tietoa kiinnostuessaan. Oma näkemys nyt kun katson instagramiamme on se, että call to action puuttuu. Luin netistä erikseen tälläisestä F kuviosta, jonka ihmisen silmä käy läpi lukiessaan tietoa. Kuvio näyttää mihin ihmisen katse kohdistuu uuden sivun avatessa ja tätä kannattaa käyttää avuksi tekstin ja kuvien asettelulle. Uskoisin yhteystietojen ja linkin nettisivuille pienentävän kynnystä asiakkaille ottaa yhteyttä. Digital Garage kurssissa kerrottiin ulkoisten linkkien klikkailun parantavan muutenkin hakukoneissa näkymistä joten linkin lisääminen suoraan instagram bioon olisi varmasti hyödyllistä.

@wearekauka instagram
F-kuvio josta mainitsin aikaisemmin ja linkisätä löytyy lisätietoa kuinka hyödyntää sitä omassa tekemisessä.
https://digital-freelancer.org/blog/f-shaped-pattern-explained

SEO eli hakukoneoptimointi on ainakin suoritettu hyvin, sillä kirjoittamalla pelkästään sanan ”kauka” löytyy meidän nettisivut ainakin omalla selaimella ensimmäisenä.

wearekauka.com etusivu

Pidän meidän nettiviujen ulkonäöstä, mutta tuoko se meidän palvelut selkeästi ja helposti esille? Yläpalkissa ainakin on painike ”Palvelut” josta tiedon löytää. Käytän F- kuviota pohjana nettisivujen arviointia. Etusivulla ei näy tekstiä siitä mitä teemme eikä call to action painiketta vasta kun scrollaa alas, se taitaa olla kuitenkin aika normaalia nykyään nettisivuilla. Ensimmäinen asia minkä muuttaisin on teksti joka meidän nettiviuilla lukee, itselle kuka etsii tiedon nopeiten tai kyllästyy niin tekstissä voisi kehittää sitä, miten nopeasti myynnin kannalta oleellinen asia tulee esille. Rehellisesti sanottuna itse en jaksaisi lukea noin pitkää tekstiä vaikka siinä kaksi lausetta onkin. Toinen kehittämisen kohta voisi olla esimerkiksi F-kuvion hydyntäminen, voisiko se olla osa seuraavan markkinointi tiimin strategiaa?

wearekauka.com etusivu alempaa

Nettisivuista ja muutenkin meidän someista huomaa että ne on tehty kunnolla, sieltä löytyy kaikki tarvittava tieto ja ne näyttävät visuaalisesti miellyttäviltä. Hyvää työtä markkinointi tiimi!

Käytännössä tulen kiinnittämään huomiota asioihin erilailla. Markkinointi tiimiin en ole osallistunut ja sen takia tuskin tulen digimarkkinointia, someja tai nettisivuja tekemään sen kummemmin. Silti on hyvä että ymmärrys aiheiden ympärille on kasvanut ja sitä kautta jos haluaa dogimarkkinointiin liittyviä asioita aloittaa niin tietää jos enemmän mitä tehdä ja miten se tehdään.

Matias Alsio

You May Also Like…

Vaikuttajamarkkinointi

Vaikuttajamarkkinointi on termi, jota moni ei varmasti edelleenkään ota tosissaan. Monelle ajatus siitä, että jotkut...

Yrityskulttuuri on kuningas

Panu Luukan kirjoittama ”Yrityskulttuuri on kuningas” on ollut lukulistallani ainakin vuoden verran. Tällä hetkellä...

0 kommenttia

Lähetä kommentti