Google Digital Garage

                         

Mikä meni hyvin ? 

Yleissilmäyksellisesti kurssin aineisto oli äärimmäisen kattava ja monet digimarkkinoinnin osa-alueet huomioiva. Jokaisen osa-alueen lohkoissa olevat videot loivat tälle visuaaliselle tyypille mielenkiintoa kurssin toteutusvaiheessa. Digimarkkinointi on aiheena äärimmäisen laaja. Olen viimeisen vuoden aikana päässyt useassa projektissani toteuttamaan hakumarkkinointia, joka oli äärimmäisen hyvä pohja tämän kurssin toteutukselle. Sain kurssilta moniin jo aiemmin tekemiini asioihin perspektiiviä etenkin siinä näkökulmassa, kuinka jatkossa voin tietyt asiat toteuttaa. Teoriatietopohjani kasvoi valtavasti niin kurssilta, että siinä ohessa tekemäni googlettelun vuoksi. Kurssi on hyvä pohja tekemiselle, sillä nyt tiedän teoriaan pohjaten, miksi tietyt asiat digimarkkinoinnissa on hyvä tehdä juuri tietyllä tavalla. Loppukoetta tehdessäni kiinnitin huomiota siihen, miten tietotaitoni tietyistä osa-alueista jakautui hyvinkin paljon. Sosiaalinen media on ollut itselle pidemmän aikaa intohimo, mikä näkyi selkeästi myös tehtäviä tehdessä. Itselle ehdottomasti haastavimmat aiheet olivat mainonnalla asiakkaiden tavoittaminen, sekä palveluiden ja tuotteiden myynti verkossa. 

Mikä meni huonosti ?

Etenkin alkukappaleiden sisällöstä suurin osa oli minulle entuudestaan tuttuja, minkä vuoksi tehtäviä oli välillä hieman puuduttavaa tehdä. Muistiinpanojen kirjaamiseen kulutin äärimmäisen paljon aikaa, minkä yhteydessä törmäsin useampaan otteeseen saman, jo aiemmissa lohkoissa esiin tulevan tiedon toistamiseen. Tämä aiheutti itsellä hieman turhautumista, sillä olin lähtenyt suorittamaan kurssia sillä mentaliteetilla, että muistin virkistämiseksi haluan kerrata perusasiat videoiden muodossa, mutta Osa videoista oli myös todella pitkäveteisiä. Tästä kaikesta siis yhteenvetona sanoisin, että kurssi saataisiin varmasti tiivistettyä ytimekkäämpään muotoon. 

Aloittelijalle sisältö on varmastikin hyvinkin kattava ja silmiä avaava, mutta sanoisin, että konkreettisten esimerkkien avulla kurssin toteuttaja pystyisin paljon helpommin lähteä toteuttamaan digimarkkinointia kurssin läpi päästyään. Enemmän olisin sisällöltä myös toivonut konkreettisia esimerkkejä. Esimerkiksi kuinka, mitkäkin googlen sovellukset toimii konkreettisesti, esimerkiksi kun halutaan löytää mahdollisimman osuvia avainsanoja omille verkkosivuille tai millaiset linkit verkkosivuilla on tehokkaita ja mitä kannattaa välttää. Käytin paljon aikaa siihen, että etsin kyseisiä tietoja googlettelemalla kurssin ulkopuolella.

Olen viimeisen vuoden ollut enemmän ja vähemmän mukana toteuttamassa hakukonemarkkinointia ja, joten kokonaisuudessaan suuri osa kurssin aiheista oli minulle tuttuja. Useampaan otteeseen koin tehtävissä kuitenkin haasteeksi sen, että lohkojen tehtäväosioissa olleet kysymykset ja vastausvaihtoehdot oli käännetty äärimmäisen huonosti suomen kielelle, minkä vuoksi vastaaminen niin kurssilta saadun tiedon kuin ennestään olevan tiedon pohjalta oli äärimmäisen hankalaa. Tämä sikäli hauska huomio, sillä kurssilla itsessään painotettiin useampaan otteeseen sitä, että mikäli yritykset haluavat toteuttaa markkinointia kansainvälisesti, tulee paikalliselle kielelle kääntäminen tapahtua paikallisen maan tulkin avulla. Kurssin toteutuksessa tämä näkyi etenkin loppukokeessa, jota suoritin muutaman kerran saadakseni sen läpi xD

Mitä opin/ Mitä vien käytäntöön ?

Yksi suurimmista kurssin opeista liittyi analytiikan merkityksellisyyteen. Siihen, kuinka äärimmäisen tärkeässä roolissa analytiikan tutkiminen on kaikessa tekemisessä. Kun analytiikkaa osaa tulkita oikein, on se valmis avain sinulle tulevien peliliikkeiden toteuttamisessa. Digimarkkinointiin liittyvissä projekteissa olen kyllä tutkinut ja opetellut analysoimaan analytiikkaa, mutta en ole antanut sille aiemmin kovinkaan suurta painoarvoa. 

Tästä päästäänkin siihen, minkä vuoksi etenkin avainsanojen tehokkuuden analytiikkaa huomioimalla, voidaan saada verkkosivuille äärimmäisen paljon enemmän katselijoita. Kurssin myötä silmäni avautuivat totaalisesti avainsanojen ja niiden ilmaisumuodon merkityksellisyyteen. Uutena juttuna minulle tuli se, että avainsanojen ympärille tehdyillä merkkauksilla voidaan avainsanoista luotua mahdollisimman kustannustehokkaita ja kukkaroa säästäviä. 

Digital Garagen yksi osa-ale keskittyi sähköpostimainontaan. Ennen kurssin alkua olin hyvinkin skeptinen aiheeseen liittyen, sillä suorastaan inhoa yrityksiä, jotka täyttävät mainonnallaan sähköpostini. Kurssi kuitenkin avasi silmäni sähköpostimainontaa kohtaan, sillä oikein toteutettuna se voi tarjota yritykselle äärimmäisen paljon lisäarvoa esimerkiksi yrityksen asiakaskunnasta saamista lisäarvoista. Tulevaisuudessa haluan sähköpostimainonnassa keskittyä siihen, että  sähköposteja lähtee sopivin, asiakasta mahdollisimman vähän ärsyttävin väliajoin. Tämän lisäksi sähköpostien sisältö tulee olla kiinnostavaa, asiakkaalle lisäarvoa tuottavaa ja visuaalista. 

You May Also Like…

Yrityskulttuuri on kuningas

Alkuvuonna johtajuuden koulutusohjelmassa innostuin yrityskulttuurista ja siihen liittyvistä teemoista. Opin jo...

0 kommenttia

Lähetä kommentti