Google Digimarkkinointi

Kirjoittaja: Elias Kinnunen

9 elokuun, 2022

Lähdeteos: Digimarkkinoinnin perusteet

Lähdeteoksen kirjoittaja: Google

Teoriapisteet: 4

Google Digital Garage on Googlen ilmainen verkkokurssi, jossa harjoitellaan digimarkkinoinnin perusteet. Kurssi sisältää 26 moduulia sekä loppukokeen. Kurssin laajuus on 40 tuntia.

Tiimiakatemia -> Digimarkkinointiakatemia

Tässä kurssia tehdessä ja moduulien tehtäviä rustaillessa sain kokea useita kertoja onnistumisen tunteita. Ne tunteet tulevat siitä, kun havahtuu siihen, että Tiimiakatemian treenien, koulutusohjelman sekä keskustelun ansiosta osaa vastata haastellisiinkin kysymyksiin oikein kuin apteekin hyllyltä. Tämä kurssi opetti Googlen markkinointia, mutta suurimpana hyötynä koen sen vahvistavan omaa asiantuntijuuttani. Tiimiakatemialla jokaisella tiimillä taitaa olla iso teema digimarkkinointi ja lähes jokaisesta tiimistä luulen, että löytyy tiimiyrittäjiä, jotka harrastaa tai tekee projekteja digimarkkinoinnin ympärillä. Meiltä kasvaa paljon huikeita digimarkkinoinnin ammattilaisia, jotka osaavat teorian lisäksi käytännön työn.

Loppukoe

Loppukoe oli itselleni yllättävän rankka. Kokeessa oli 40 kysymystä ja näistä piti saada 80 % oikein. Ensimmäisellä koeyrityksellä sain 67 % oikein. Toisella kerralla 72 % oikein, jonka jälkeen kolmaskerta toden sano ja 87 % oikein tästä kokeesta. Kokeen jälkeen Google sulki kokeen 10 tunnin ajaksi, eli seuraavan kerran yrittämään pääsi aina tämän 10 tunnin tauon jälkeen.

Mikä meni hyvin?

Hakukoneoptimointi ja hakukoneet ovat kasvamassa vahvuudekseni. Tämän lisäksi myös sisältömarkkinointi aihe tuntuu luonnistuvan minulta hyvin. Näihin liittyvät moduulit olivatkin mielekkäimmät helppouden takia. Osasin juuri oikeat vastaukset tehtäviin. Koen, että sillä on ollut iso vaikutus, kun tiimiakatemialta löytyi isoja persoonia näiden aiheiden parista. Nämä 2021 jouluna valmistuneet henkilöt jakoivat kaiken oppinsa minulle ja olen päässyt hyödyntämään näitä jo omissa projekteissanikin.

Mikä meni huonosti?

Olisin halunnut jättää tämän kysymyksen kokonaan pois tekstistä (mikä meni huonosti), mutta haluan tuoda ajatukseni kysymyksestä tekstiksi. Koen, että kysymykseen vastauksena nousee esiin asioita, joissa on usein kokematon ja siihen voi liittyä epävarmuutta ja pelkoa. En haluaisi uskoa siihen, että meillä on olemassa huonoutta ollenkaan. Huonouden voisi yrittää poistaa keräämällä kokemusta ja poistamalla epävarmuuksia sen ympäriltä. Miten voisin jatkossa muotoilla kysymyksen paremmin esimerkiksi motorolaa tehdessä? Voisiko se olla, että mikä tuntui epämielekkäältä tai minkä olisit halunnut menevän hyvin.

Ajatuksia

Veljeni perusti keväällä uuden yrityksen rakennusalalla ja olen saanut olla hänen lähellään seuraamassa yrittäjäpolkuaan. Olen osannut auttaa häntä merkittävästi juuri digimarkkinointiin ja yrittäjyyteen liittyvissä asioissa. Tämä projekti on ollut todella palkitseva itselleni, kuin myös toivottavasti veljelleni. Joku on joskus sanonut, että parhaiten oppii kun opettaa muita ja voin samaistua tähän, kun olen oppejani jakanut veljelleni, jolla ei kokemusta yrittäjyydestä juurikaan aiemmin ollut.

Nämä ovat ensimmäisiä ajatuksia lyhyen kesätauon jälkeen, joita kirjoitan paperille. Olen pyöritellyt ajatuksia, että onko nämä hyviä ajatuksia, sopivatko nämä reflektioon, mikä on reflektion tarkoitus ja vastaavaa. Itsessään kurssi ei herätä upeita ajatuksia ainakaan vielä lukuunottamatta näitä onnistumisen fiiliksiä omasta osaamisesta. Tästä tämä syksy lähtee käyntiin ja tekstiä tuotetaan säännölllisesti reflektioiden sekä blogien muodossa.

Liitteenä sertifiointi: https://learndigital.withgoogle.com/link/1jd2ur4w1kw

You May Also Like…

21 oppituntia maailman tilasta

Mitä Suomessa ja maailmalla tapahtuu juuri nyt? Mitä toivomme tulevaisuudeltamme? Mitä haluamme oppia ja opettaa...

Strategiakirja 25 työkalua

Strategiatyö on yksi johtamisen tärkeimmistä työkaluista, ilman sitä oikeastaan missään ei ole mitään järkeä. Johonkin...

0 kommenttia

Lähetä kommentti