Flow + The Rise of Superman

Kirjoittaja: Vili Selenius

18 joulukuun, 2020

Lähdeteos:

Lähdeteoksen kirjoittaja:

Teoriapisteet:

Steven Kotler on ammatiltaan journalisti ja hän havaitsi eroavaisuuden extremeurheilun ja muun urheilun välillä. Muut ”tavallisen” urheilun ammattilaiset rikkovat maailmanennätyksiä kerran muutamassa vuodessa, mutta extremeurheilussa maailmanennätyksiä rikotaan kuukausittain tai jopa viikoittain ja saavutetaan tuloksia, joita on pidetty mahdottomina.

Ennen vuotta 1990 kukaan ei ollut laskenut kajakilla alas vesiputousta ja selvinnyt siitä hengissä, mutta vuonna 1990 ensimmäinen ihminen laski alas 25 metrisen putouksen ja sen jälkeen melojat ovat laskeneet yhä korkeampia ja korkeampia vesiputouksia, maailmanennätyksen ollessa tällä hetkellä 57 metriä.

Kalliokiipeilyssä kuuluisan Kaliforniassa sijaitsevan Half Domen kiipeäminen kesti monen hengen tiimiltä useita päiviä, mutta vuonna 2012 Alex Honnold kiipesi sen huipulle ilman turvavarusteita 1 tunnissa ja 22 minuutissa.

Kotleria kiehtoi, miten extremeurheilun huiput pystyivät rikkomaan ennätyksiä niin tiuhaan tahtiin ja hän rupesi kiertämään maailmaa extremeurheilijoiden perässä ja tekemään tutkimusta. Tutkimusta tehdessään Kotler havaitsi, että kaikkia extremeurheilijoita yhdisti kolme asiaa.

  1. Kun he harjoittivat lajiaan, heidän ajantaju katosi
  2. He olivat täysin tyyniä ja rauhallisia harjoittaessaan lajiaan
  3. Heidän päätöksentekokykynsä oli virheetön

 

Kotler lähti esittelemään havaintoja tiedeyhteisölle ja havaitsi, että tiedemies nimeltä Mihaly Csikszentmihalyi on tehnyt tutkimusta tästä äärimmäisen suorituskyvyn olotilasta ja hän kutsui sitä termillä Flow.

 

 

 

Flow

 

Flow on optimaalinen mielentila tylsyyden ja ahdistuksen välissä, jonka saavuttaessasi työskentelet tehokkaimmin. Flow-tilassa keskityt silloiseen tekemiseen niin tiiviisti, että ajantajusi katoaa. Itse saavutan flow-tilan aina pelatessani jalkapalloa ja puolitoista tuntia kestävät harjoitukset tuntuvat humahtavan silmänräpäyksessä. Csikszentmihalyin mukaan flow-tilaan on kuitenkin mahdollista päästä myös ei-niin-mieluisien tehtävien parissa.

 

The 4 F’s of Flow

 

1.     Focus

Saavuttaaksesi flow-tilan, sinun tulee olla niin keskittynyt tekemääsi asiaan, että et edes pysty ajattelemaan mitään muuta. Sinun täytyy karsia ympäriltäsi kaikki potentiaaliset häiriötekijät ja keskittyä vain yhteen asiaan. Csikszentmihalyi antaa kirjassa harjoitteen, minkä avulla on mahdollista keskittää ajatuksensa: Laita puhelimesi lentotilaan, sulje ylimääräiset välilehdet selaimestasi ja laita kuulokkeet korvillesi. Laita kuulokkeista soimaan haluamasi kappale ja sulje silmäsi. Pyri keskittymään minuutin ajan täysin vain korvissasi kuuluvaan musiikkiin. Minuutin jälkeen sulje musiikki ja siirrä kohdistettu keskittymiskykysi tehtävään, jonka haluat suorittaa. Tämä toimii ns. ”lämmittelyrutiinina”, jonka tarkoituksena on siirtää keskittyminen ympäristön häiriötekijöistä, tekemiseen minkä haluat suorittaa.

2.     Freedom

Kun keskustelet ystäväsi kanssa asioista, mitä kohtaan olet intohimoinen, aika saattaa kulua kuin siivillä, mutta kun olet työhaastattelussa, aika tuntuu matelevan. Tämä johtuu siitä , että keskustellessasi ystäväsi kanssa olet vapautunut, mutta työhaastattelussa olet todella itsetietoinen ja varuillasi, ettet sano vahingossakaan mitään tyhmää.

”in flow there is no room for self-scrutiny”

Itsekriittisyys on tietyissä olosuhteissa hyvästä, mutta saavuttaaksesi flow-tilan sinun täytyy siis pyrkiä pääsemään irti siitä ja antaa itsellesi ”luova vapaus”. Pyrin itse esseitä kirjoittaessani ”luovaan vapauteen” 30+30 säännöllä. Kirjoitan vapaasti 30 minuuttia vailla minkäänlaista itsekritiikkiä, jonka jälkeen tarkastelen kirjoittamaani tekstiä toiset 30 minuuttia kriittisemmin ja korjaan siinä esiintyviä virheitä.

 

3.     Feedback

 

Ylläpitääksesi flow-tilaa, sinun täytyy saada jatkuvaa palautetta, jotta tiedät työpanoksesi vievän sinua oikeaan suuntaan. Jalkapallon parissa tämä on helppo saavuttaa, sillä ultimaattinen päämäärä on aina sama: joukkueeni täytyy tehdä maaleja ja estää vastustajia tekemästä. Kun tiedän, mikä on joukkueeni pyrkimys, pystyn arvioimaan kaikkia tekojani kentällä sen pohjalta ja antamaan itselleni palautetta tekojeni mukaan.

Pidempiaikaisissa kokonaisuuksissa, kuten projekteissa Tiimiakatemialla, pienien välitavoitteiden asettaminen on hyvä tapa seurata projektin etenemistä oikeaan suuntaan ja niiden pohjalta pystyt antamaan itsellesi palautetta. Kun seuraat välitavoitteita, tiedät aina yhden saavuttaessasi, mitä sinun tulee tehdä seuraavaksi ja pystyt näin ylläpitämään flow-tilaa.

 

4.     Four percent challenge

 

Kotler jatkoi Csikszentmihalyin tutkimustyötä ja esitti, että päästäksesi flow-tilaan tehtäväsi pitäisi olla 4% haastavampi kuin taitotasosi. Csikszentmihalyi havainnollistaa tätä shakin pelaamisella: Jos pelaat sinua huonompaa vastustajaa vastaan, sinä tylsistyt, sillä vastustaja ei haasta sinua tarpeeksi ja menetät mielenkiintosi peliin. Jos taas pelaat sinua reilusti parempaa vastustajaa vastaan, sinä turhaudut, sillä et pärjää millään ja menetät toivosi, mutta jos pelaat sinua vain vähän parempaa (4%) vastustajaa vastaan ja yrität tosissasi, sinulla on mahdollisuus voittaa.

Oman 4% löytäminen on mahdollista, kun otat aikaa, kuinka kauan sinulta menee esim. esseen kirjoittamiseen. Minä sain kirjoitettua tähän esseeseen 500 sanaa n. tunnissa. Seuraavaa esseetä kirjoittaessani pyrin siis kirjoittamaan 500 sanaa 55 minuutissa. Jos saavutan tavoitteen, tiputan siitä taas muutaman minuutin seuraavaa esseetä kirjoittaessani ja kun olen löytänyt ajan, jonka pystyn saavuttamaan noin 50% kirjoituskerroistani, olen löytänyt oman optimaalisen ”4% challengen”.

You May Also Like…

Sinistä vettä parkkihalliin!

Sinistä vettä parkkihalliin!

Sinisen meren strategia on vuonna 2005 julkaistu teos, jonka on kirjoittanut professorit W. Chan Kim ja Renee...

0 kommenttia

Lähetä kommentti