EXIT VOL 1

Kirjoittaja: Jim Leväsluoto

10 joulukuun, 2021

Lähdeteos: EXIT

Lähdeteoksen kirjoittaja: Matias Mäenpää, Anssi Kiviranta

Teoriapisteet: 2

Kuuntelin Matias Mäenpään ja Anssi Kivirannan teoksen, ”EXIT, 15 inspiroivaa tositarinaa suomalaisista yrittäjistä, jotka loivat menestyksen tyhjästä”. Kirjassa käydään läpi 15 eri tarinaa liittyen suomalaisiin yrittäjiin, jotka vievät yrityksensä kohti exittiä.

Pääosin mitä kirjasta sain irti, oli paljon tietoa eri suomalaisista yrityksistä. En ollut kauheasti aikaisemmin tutustunut moneen näistä mitä läpi käytiin. Jungle Juice Bar oli itselleni eniten tuttu. Siitä tiesin jo osittain yrityksen tapahtumaketjun kulusta sekä toiminnasta. Uutta tietoa silti sain siitäkin. Tosi paljon kirjassa pohjustettiin sitä, että huolia ja ongelmia ei voi välttää helposti. Niitä tulee ja menee, mutta eri asia on, että voiko ne ”voittaa”. Myös mitä itse sain, oli paljon motivaatiopohjaista puhetta. Todella paljon puhkui läpi motivaatio, tahto, usko ja luottaminen omaan tekemiseen ja ideaan. Telkku oli mielestäni eniten muista poikkeava. Idea on todella simppeli, mutta erikoinen. En uskoisi monen tarttuvan tällaiseen ideaan. Normaalisti itse ajattelisin yrityksellä palvelua tai tuotetta, mutta telkku on juuri sen tyylinen yritys/idea, jota vastaavan tyylistä ei ikinä tulisi mieleeni. Se on niin uniikki.

Onnibus

Onnibussin tarina oli yksi näistä, joka jäi mieleeni. En tiedä miksi. Ehkä minua vain kiehtoo ajatus siitä, että se ei vain ole tuote tai simppeli palvelu vaan linja-autoilla toimiva kaukoliikennepalvelu. Samalla sain muistutuksen ajasta, kun kaukoliikenne sääntöjä Suomessa muokattiin ja sen takia tähän tartuttiin. Muistan itse siitä hieman, niin sen takia se varmaan myös jäi mieleeni. Muistan kun ihmiset puhuivat kuinka edullista bussilla, oli kulkea kaupungista toiseen. Itse silloin en oikein kulkenut mihinkään niin en kokenut sitä niin isoksi muutokseksi. Onhan tuo ollut todella härskiä markkinointia, kun liput ovat olleet jopa yhdestä kolmeen euroa per suunta.

Onnibussin näkyvyys

Onnibussin markkinointi tyyli ja bussien ulkonäkö on ollut todella iso ero normaaliin. Tämä avasi omia muistoja ihan uudelleen. Uutena asiana minulle tuli se, miten Onnibussia puhuteltiin netissä ja lehdissä. En silloin lukenut enkä seurannut melkein mitään niin tästä en ollut tietoinen. ”Kaikki mainostus on kotiin päin” en muista tarkalleen, miten se lause menee, mutta viesti tälläkin tulee perille. Onnibus oli todellinen haastaja. Yleensä uusia pyrkiviä yrityksiä valmiiksi olevilla markkinoilla ei ole uhka, mutta tässäkin tapauksessa se oli eri asia.

Onnibussin Exit

Onnibussin myynti ei ollut minun tietoisuudessani ja se puoli oli mielenkiintoista kuunneltavaa. Se kumminkin on ollut varmasti heillä mielessä ja edessä. Onnibussin nousu Suomen kaukoliikenteen valtaamisessa oli hurja ja nopeasti laajentava. Halusin tietää enemmän Onnibussin Exitistä, joten googlailin asiaa lisää. Koiviston auto osti Onnibussin osaksi Koiviston auto -yhtymää ja sen koen heille olleen järkevä teko. Kaukoliikenne muutenkin sai ison nousun Onnibussin uuden toimintatavan myötä. Yhä useammat alkoivat käyttää kaukoliikennettä kulkeakseen kaupungista toiseen. Nyt huomasin uuden uutisen, jossa kerrottiin, että Koiviston auto on myyty. Capman yhtiö on ostanut Koiviston auton itselleen. Tästä olisi mukava kuulla lisää. Kummastakaan myynnistä hintaa ei ole kerrottu julkisuuteen.

Loppuajatukset

Jos tämä olisi ollut erilaisempi teos, jossa olisi käyty läpi enemmän haastajien asettelua ja tilannetta, olisin halunnut tietää enemmän. Haastaja asemassa tällä hetkellä Boxiovellesi hyvin vahvasti on ja siihen olisin voinut saada hyvää heijastusta. En koe tämän teoksen pohjalta, että pystyn nyt suoraan jokapäiväiseen tekemiseeni heijastamaan tai saamaan suoraa oppia, mutta varmasti jossain vaiheessa näistä tarinoista saan vertaisajatusapua.

You May Also Like…

Tekoäly 123

Ajattelin lukea tekoälyyn liittyvän kirjan ja perehtyä sitä kautta aiheeseen vielä lisää. Tekoäly on ollut tosi...

Kohdettu asiakas

Valitsin luettavaksi kirjan kohdetta asiakas kirjan sisällön ja sen julkaisuvuoden perusteella. Kirja on julkaistu...

Viherpesuopas

Kestävä markkinointi ja yritysten vastuullisuus ovat minulle kiinnostavia aiheita, joten päädyin alumnin suosituksesta...

0 kommenttia

Lähetä kommentti