Exit-Opas yrittäjälle

Lähdeteos: Exit-Opas yrittäjälle

Lähdeteoksen kirjoittaja: Katleena Kortesuo, Kim Väisänen, Janne Jääskeläinen, Janne K.Jääskeläinen

Teoriapisteet: 2

Tämän kirjan olenkin jo aikaisemmin lukenut ja nyt muutaman vuoden jälkeen ja pari ajatusta viisaampana otin teoksen uudelleen käsittelyyn. Kirjan ajatukset tulevatkin nykyisin paremmin lähelle käytäntöä, kun yritysten perustaminen ja ostaminen on ajankohtaista. On hyvä ymmärtää miksi liiketoiminnan rakentamisessa ja kehittämisessä on hyvä noudattaa tiettyjä lainalaisuuksia. On myös hyvä ymmärtää yrittäjänä tai yrityksen ostajana mistä yrityksen hinta koostuu ja mistä on valmis maksamaan minkäkin verran.

Kirjassa kuvataan yrityksen myyntiä prosessiksi ja sitähän se todellisuudessa onkin, kun yritykselle haetaan parasta mahdollista hintaa. En keskity tässä reflektiossani asioihin prosessissa, jotka ovat itselle vielä hieman kaukaisia vaan pyrin peilaamaan kirjan oppeja tähän hetkeen ja pitämään isomman kuvan mielessä johon voin palata, kun tilanne on kohdallani ajankohtaisempi.

Onko oikea aika myydä? Tai niin kuin tällä hetkellä meillä, onko oikea aika ostaa? Kirjassa kerrotaan olevan aina oikea hetki myydä, kun kauppatavara on kunnossa. Minusta tämä sama on peilattavissa myös ostamiseen. Paljon puhutaan suhdanteiden vaikutuksesta yrityksen arvoon, ja tämähän pitää toki paikkansa. Tosin rahaa on aina maailmassa erilaisiin kauppoihin ja suhdanteen vaihtelu hyvän kokonaisuuden hinnassa on loppupeleissä marginaalista. Siinä vaiheessa, kun ollaan hinnassa hyväksyttävällä tasolla molempien osapuolien kannalta, kannattaa kauppa kätellä kiinni eikä jäädä odottelemaan mahdollisesti parempia aikoja. Näitä ei välttämättä koskaan tule. Tätä ajatusta toteutamme tällä hetkellä yrityskokonaisuuden rakentamisessa, aina voisi odottaa parempia aikoja, mutta odottamalla tämä maailma ei valmistu vaan tekemällä. Hallitut riskit kuuluvat yritystoimintaan ja elämään ylipäätään.

Yritystä rakentaessa myytäväksi tai itselle pidettäväksi tuloskoneeksi on askelmerkit molemmissa vaihtoehdoissa samanlaiset, ”tulosta on tehtävä, ihmisten on viihdyttävä ja asiakkaiden on haluttava ostaa tuotteita tai palveluitasi.” Tämähän on niin vahva ohje mihin tahansa yrittämiseen, että tätä noudattamalla ei voi mennä vikaan. Toki se kuinka tämä toteutetaan onkin sitten eri asia, mutta ohjaavana lauseena tulen tämän kirjoittamaan työpöytäni yläpuolelle. Jos yritystä lähdetään rakentamaan vain exit-only ajatusmallilla, keskitytään täysin vääriin asioihin. Yrityksen menestymisen kannalta on äärimmäisen tärkeää, että yrittäjä tai yrittäjät kokevat suurta intohimoa tekemäänsä asiaa kohtaan. Tätä asiaa olen pohtinut ja huomannut intohimon yrittämistä kohtaan olevan yksi suurimmista voimavaroista, joka pitää yrityksen vauhtia yllä. Ilman intohimoa rakentaa yritystä, tulee vain kädenlämpöistä säätämistä. Rakennan ajatuksissani yrityksiä aina myyntiin, mutta se perustuu nimenomaan yrityksen prosessien kehittämiseen ja avoimuuteen. Suurin ajatus liiketoiminnassa on lisäarvon tuottaminen asiakkaille ja huolehtiminen yrityksen huolellisesta rakentamisesta. Ei niinkään päämäärän etukäteen elämiseen, päänmäärä tulee sitten joskus, jos on tullakseen.

Kirjanpidon selkeyttä ja taseen siistiä ulkomuotoa korostetaan kirjassa paljon yrityksen myyntiin peilaten. Taseeseen ei pitäisi haudata kesämökkejä ja veneitä niin kuin joskus on ollut tapanakin. Nämä ovat huonoa kauppatavaraa yrityskaupan yhteydessä. Pyrin toteuttamaan kirjan antamaa oppia yrityksien alkutaipaleesta alkaen. Pitää kirjanpidon selkeänä ja helposti seurattavanaàtässä olen päässyt hyvään alkuun tekemällä kirjanpitoa itse, mutta tulen ulkoistamaan tämän työn pikimmiten, jotta aikaani vapautuu itselle mielekkäänpään toimintaan ja kirjanpito on varmemmalla pohjalla. Tase pyritään pitämään mahdollisimman minimalistisena ja välttämään kaiken turhan päätymistä sinne, jotta säästytään selittelyltä ja turhilta siivoustalkoilta.

Kannattavaa liiketoimintaa rakennettaessa kulukuri on kaiken a ja o. Tämä ei itselleni tullut yllätyksenä. Ei myöskään se, että monissa yrityksissä henkilöstö on se suurin kustannus, ja toistaiseksi voimassa oleva työsuhde on kiinteä kustannus, joka toistuu kuukaudesta toiseen. Kulukurin säilyttämisen kannalta on erittäin tärkeää välttää virhe rekrytointeja. Rekrytointi prosessiin on erittäin tärkeää panostaa paljon ja mahdollisen rekrytoinnin jälkeen palkattu henkilö on erittäin tärkeää perehdyttää työhön tarkasti. Pidän todella radikaaleista ohjeista, mikäli on tullut mokailtua rekrytoinnissa ja työyhteisöä hidastaa ja tulosta syö henkilö joka ei suoriudu työstään. Kirjassa ohjeistetaan jopa tarjoamaan 3-6kk palkan suuruista kerta korvausta mikäli tallainen henkilö itse irtisanoutuu. Kuulostaa todella radikaalilta ja on luultavasti niitä viimeisiä toimenpiteitä. Tulen näissä ei toivotuissa tapauksissa tarpeen mukaan turvautumaan asiantuntijaan.

Kirja saa kiinnittämään huomiota liiketalouden perustoimintoihin ja niiden mittaamiseen. Herättely aiheen ympärillä on mielestäni erittäin tärkeää ja pyrin suunnittelemaan seuraavan yhtiön käytänteitä peilaten juuri kirjan oppeihin. Kassankierron nopeuteen on tärkeää kiinnittää huomiota, moni kasvava tai pieni yritys kuolee kassan kuivumiseen. Tähän tuodaan moniin hommiin laskun sijaan joko korttimaksu tai nettikaupassa nettimaksu. Näin myynnin jälkeen raha on suoraan meillä käytössä projektin toteuttamiseen emmekä toiminnallamme ja jälkilaskutuksella ja maksuajoilla rahoita asiakkaan hankintoja. Asia jossa minulla on parantamisen varaa varsinkin pienissä projekteissa on laskutus taajuus. Välillä siirrän tietoisesti asiaa eteenpäin, kun on olevinaan tärkeämpää tekemistä. Tämä ajatusmalli on myrkkyä ja pyrin tästä eroon pikimmiten. Yrittäjän tärkein työ on tehdystä työstä laskuttaminen. Mikäli oma aika laskutukseen on kortilla, tulee tämä työ ulkoistaa. Näin tulemme toimimaan urakointiyhtiössämme. Näin varmistamme laskujen pikaisen lähettämisen ja varmistamme mahdollisimman pikaisen kassankierron. Tulemme myös tekemään isompiin projekteihin selkeät maksuerätaulukot, joiden pohjalta saamme pidettyä kassankierron hyvässä vauhdissa.

Kirjassa puhutaan paljon myös tuotteistamisesta. Tuotteistetut kokonaisuudet ovat helppoja myydä ja työtä ei ole sidottu tiettyyn aika ikkunaan, toisin kuin tuntityöskentelyssä. Tuotteistetun kokonaisuuden paremmin taitava tuottaa tuotteen tai palvelun nopeammin kuin aikaisemmin ja näin tuotteistetun kokonaisuuden kate paranee ja syntyy lisäarvoa. Olen käyttänyt paljon aikaa erilaisten tuotteistettujen kokonaisuuksien luomiseen sähköurakoinnin alalle. Ja vihdoin alkaa olla lähellä hetki, kun markkinoille tuodaan Läpinäkyvää sähköä tuotteet. Tästä olen erittäin innoissani.

Niin kuin jo alussa mainitsin, tulen keskittymään tällä hetkellä itselle tärkeimpiin asioihin.  Tulen vuosien saatossa palaamaan kirjan pariin vielä usean kerran ja peilaamaan kirjan oppeja sen hetkiseen tilanteeseeni.

You May Also Like…

Digimarkkinointi

Pääsin viimein digimarkkinointikirjan kimppuun, joka on pitkään kulkenut lukulistallani mistään sitä löytämättä....

Asiakastutkimus

Valitsin luettavaksi seuraavan kirjan Asiakastutkimuksen perusteet ja käytännöt. Kirjan lukemisen tarkoituksena oli...

Intohimona brändit

Tämä kirja päätyi reflektoitavaksi nyt, sillä brändit ja niiden kilpailu on ollut viime vuosina todella kovassa...

0 kommenttia

Lähetä kommentti