Exit 1

Kirjoittaja: Alek Korpinen

21 helmikuun, 2021

Lähdeteos: Exit 1

Lähdeteoksen kirjoittaja: Anssi Kiviranta / Matias Mäenpää

Teoriapisteet: 2

Mistä on kyse?

 

Kirjassa on 15 huikeaa tarinaa suomalaisista yrittäjistä. Tarinassa kerrotaan yrityksen matka perustamisesta exitiin. Kirjassa on kaikille tuttuja yrityksiä sekä useimmille tuntemattomia yrityksiä. Eri ikäiset, eri puolilta maata kotoisin olevat yrittäjät puhuvat avoimesti onnistumisistaan ja menestyksestään, mutta myös vaikeista hetkistään ja epäonnistumisistaan. Kirjassa saat tietää mitä exitin jälkeen on tapahtunut ja tärkeimmät opit matkan varrelta.

 

Mielipiteeni aiheesta.

 

Heti kun kuulin kirjasta mielenkiintoni heräsi. Olen kiinnostunut yrittäjien tarinoista ja haluan tietää mitä on todellisuudessa matkan aikana tapahtunut. Mielenkiintoa vahvisti vielä se että, tarinoista oli kaikki suomalaisia ja useampi itselleni tuttu yritys. Suomessa mielestäni ei arvosteta yrittäjiä tarpeeksi. Tämänlaiset kirjan tarinat eivät ole tulleet minulle ikinä mediassa tai uutisissa vastaan. Pinnalle nousee vain juorut sekä rahan käyttö uutiset. Itse ihailen yrittäjiä, jotka ovat saaneet omalla tekemisellä jotain suurta aikaan. Olisin hieno, jos Suomessa arvostettaisiin enemmän yrittäjiä. Kynnys alkaa itse yrittäjäksi, ajatella isommin ja mennä kohti unelmaa pienenisi, jos arjessa tulisi suomalaisten yrittäjien saavutuksia enemmän esille. Tällä hetkellä on liian noloa yrittäjänä epäonnistua ja niitä, jotka menestyvät kadehditaan liikaa.

 

Kirjaa lukiessani tajusin kuinka asioita pitää ajatella isommin sekä luottaa omaan tekemiseen.”

 

Tämä lause tuli minulle ensimmäisenä mieleen, kun rupesin kirjoittamaan esseetä. Nämä kaksi asiaa toistui lähes kaikissa tarinoissa ja näillä pääsee mielestäni elämässä pitkälle.

 

-Ajattele isosti.

 

Kirjan tarinoissa yhdistävä tekijä oli ”ajattele isosti”. On ajateltava alusta asti liiketoimintaa todella isosti ja tähdättävä kuuhun ajatuksilla. Tämä vie päivittäisen tekemisen kohti suuria tavoitteita.  Harvoin suomalaiset yritykset ajattelevat että, heidän liiketoiminta kasvaisi maailmalle ja tämä juuri hidastaa yritysten kasvua.

 

Meillä Tiimiakatemialla kannustetaan siihen, että pitää ajatella isosti. Tämä näkyy todella ristiriitaisesti tekemisessä, sillä usein ajattelu ja suunnittelu vievät vain useita viikkoja eikä mitään tapahdu. Pienestä pitäen olen itse halunnut tehdä jotain uutta ja kehittää paljon valmiita ideoita. Olen ns. aina ajatellut isosti, vaikka itse tätä en ole tajunnut. Kirjaa lukiessa tajusin miten paljon isommin voi ajatella alusta alkaen. Tavoitteeni on kehittää tai olla mukana jossain niin suuressa mikä leviää myös maailmalle.

 

-Luota omaan tekemiseen.

 

Päätös siitä että, otatko yritykselläsi todella ison riskin, jossa voit menettää kaiken tai murtaa lasikaton esiintyi useammassa tarinassa. En voi edes kuvitella kuinka paljon kirjan henkilöt luottivat omaan tekemiseensä kaikissa päätöksissä. Katson todella paljo ylöspäin niitä, jotka tekevät omaa juttuaan sydämellään, piittaamatta muitten mielipiteistä. Haluan kokea tämän vaiheen kun testaan rajoja itseeni luottamisen kanssa.

 

Meidän tiimissä (Sawake) kannustetaan todella paljon tekemään omia unelmaprojekteja ja ollaan toistemme tukena niissä. Tämä on Tiimiakatemiassa ihailtavaa kun pääsee näkemään muiden tekevän töitä unelmiensa eteen ja saa antaa oman panoksensa siihen. Esimerkkinä Jutta ja Iitu tekevät heidän unelma projektiaan Vanilla Vintagen kautta. Toivon tämän menestyvän hyvin ja kasvavan maailmanlaajuiseksi brändiksi. Olisi hauska miettiä myöhemmin olleeni ensimmäisissä kuvauksissa mukana ;).

 

On todella tärkeää löytää se oma juttu liike-elämässä ja lähteä tällä uralla eteenpäin. Itselleen tärkeä työ motivoi heräämään aamulla ja sitä työtä ei tehdä rahan vuoksi. Tärkeintä on antaa kaikkensa sille mitä tekee ja luottaa omaan tekemiseen. Sinnikkyys ja päämäärätietoisuus vie kohti isompia tavoitteita.

You May Also Like…

21 oppituntia maailman tilasta

Yuval Noah Hararin teos 21 oppituntia maailman tilasta herätti valtavasti ajatuksia ja kiinnostusta. Kirjassa...

Markkinointi boksin ulkopuolelta

Tällä hetkellä olemme käynnistämässä yhteistyötä asiakkaan kanssa ja he tarvitsisivat meiltä muun muassa...

0 kommenttia

Lähetä kommentti