Ensikosketus markkinointiin

Kirjoittaja: Elina Korhonen

13 joulukuun, 2021

Lähdeteos: Markkinoinnin käsikirja yrittäjälle

Lähdeteoksen kirjoittaja: Juha Wikström

Teoriapisteet: 3

Juha Wikströmin “Markkinoinnin käsikirja yrittäjälle” on tiivis ja selkeä tietopaketti markkinoinnin perusteista, ja se valikoitui hyväksi ensimmäiseksi kirjaksi oppia teoriaa. Kirjassa käsitellään markkinointia nykyaikaisesta näkökulmasta ja lyhyesti kerrotaan, miten rajusti se on muuttunut viime vuosikymmenien aikana. Nimittäin ennen markkinoita johtivat yritykset, mutta nykyään valta on asiakkailla. Kirja toimii hyvin nimenomaan käsikirjana, josta voi valjastaa tietoa käytäntöön viemisen avuksi, ja se helpottaa liiketoimintasuunnitelman tekoa 12 esitellyn kysymyksen avulla. 

Wikström painottaa, ettei tärkeintä ole sinä tai yrityksesi, eikä edes palvelusi tai tuotteesi, vaan arvon tuottaminen asiakkaalle. Ja siinä hän on aivan oikeassa. Jos asiakkaalle ei tuota arvoa, hän ei näe syytä ostaa tuotettasi, jolloin ei ole asiakkaita, jonka takia ei synny tuottoa. Markkinoinnin tulisi siis lähteä aina siitä näkökulmasta, että mitä arvoa yritys tuottaa asiakkaille, ja mitä asiakkaat haluavat. Tämä onkin johtanut nopeasti muuttuvassa maailmassa siihen, että nykyään markkinoille tuodaan alkuvaiheessa olevia innovaatioita, ja annetaan asiakkaiden muovata markkinaa. 

Olen mukana Osuuskunta Hohkeen markkinointitiimissä, ja olemme päässeet tiimin kanssa jo hieman alkuun ja miettineet markkinointikanavia, -tavoitteita sekä visuaalista ilmettä. Haluamme rakentaa osuuskunnan ympärille vahvan brändin, ja pohjatyö tämän luomisen eteen on tärkeää. Emmehän voi esimerkiksi julkaista suunnittelemattomia kuvia ilman kontekstia ja olettaa, että asiakkaalle syntyisi sitä kautta tarve ostaa meidän palveluitamme. Siksi suunnitelmallisuus ja aikataulutus on tärkeää ja varsinkin se, että osaamme ensin itse kertoa mitä arvoa tuotamme ja miksi. Kun itse tiedämme kohderyhmämme ja arvomme, ovat asiakkaatkin paremmin perillä keitä oikein olemme. 

Brändin vahvuuselementtejä on tunnettuus, haluttavuus, uskollisuus ja suositeltavuus, ja brändin vahvuutta voidaankin mitata niitä tarkastelemalla. Meidän tiimistä löytyy kaikenlaista osaamista, ja kaikilla on erilaiset mielenkiinnonkohteet ja asiat, joita haluaa tehdä. Tällöin voisi kuvitella, että selkeän brändin luominen on hankalaa. Mutta silti yhtenäinen linja on ollut helppo jo tässä vaiheessa luoda, sillä kaikilla on samanlainen arvopohja. Meidänkin kohdallamme on hyvin ajankohtaista miettiä, mistä haluamme olla tunnettuja. Ainakin rohkeudesta, vastuullisuudesta ja uuden luomisesta. Näiden pohjalta on hyvä lähteä rakentamaan koko tiimin brändiä. 

Kirjan 12 kysymystä ovat hyödyllisiä vasta liiketoimintaa perustaville, kuin myös kokeneille konkareille kehityksen kannalta. Niitä kannattaa käyttää työkaluna ja pohtia jokaiseen kunnollinen vastaus, jotta liiketoiminta pyörii parhaalla teholla ja on ylipäätään kannattavaa. Minusta mielenkiintoisimmat kysymykset olivat ”Mikä on yrityksesi erityinen arvo asiakkaalle?” ja ”Mistä haluat yrityksesi tulevan kuuluisaksi?”. Kun näitä lähtee miettimään, ensimmäisenä itselleni herää ajatus siitä, kuinka tärkeää onkaan seistä oman liikeidean takana, ja edustaa niitä arvoja, jotka ovat itselle tärkeitä. Täytyy todella olla intohimoinen oman työn suhteen ja nähdä sen potentiaali, jotta asiakas pystyy näkemään sen myös. 

Asiakasarvokartan kysymykset: 

1. Kenelle markkinoit?  

2. Mitä ostajat haluavat tai tarvitsevat?  

3. Missä markkinassa yrityksesi on tai voisi olla?  

4. Ketkä ovat todellisia kilpailijoitasi ja missä he ovat hyviä?  

5. Mikä on yrityksesi ylivoimainen kilpailuetu?  

6. Mitä yrityksesi asiakkailleen edustaa?  

7. Mikä on yrityksesi erityinen arvo asiakkaalle?  

8. Mikä on yrityksesi tehtävä?  

9. Missä kohtaat asiakkaasi?  

10. Miten kohtaat asiakkaasi?  

11. Miten yrityksesi voisi muuttaa markkinaa?  

12. Mistä haluat yrityksesi tulevan kuuluisaksi? 

Kirja on mielestäni selkeä ja käytännöllinen, ja jokainen kysymys on tärkeä miettiä yrityksen liiketoiminnan kannalta. Sen vuoksi aloinkin miettimään, miten haastavaa kokonaisvaltainen markkinointi onkaan. Mutta ei pidä antaa sen lannistaa, vaan nimenomaan oppia lisää teorian ja käytännön kautta, jotta vielä joskus voi sanoa hallitsevansa kaikki markkinoinnin osa-alueet ja osaa vastata kaikkiin kysymyksiin. Kirjan avulla sain laajennettua omaa kuvaa markkinoinnista, ja minulle tuli palava into lukea ja oppia lisää. Aion myös ottaa haltuun brändin luomisen apuvälineet ja tutustua aiheeseen lisää, jotta tiimimme markkinointi on parasta mahdollista. 

You May Also Like…

Kohderyhmän merkitys

Copywriting oli itselleni ennen tätä hetkeä lähes täysin uusi käsite. Siitä tuli ensimmäisenä mieleen jonkinlainen...

21 oppia maailman tilasta

Mitä minun tulisi tietää, että ymmärtäisin maailman tilanteesta paremmin vai olisiko parempi, etten tietäisi? Yuval...

21 oppituntia maailman tilasta

Mitä Suomessa ja maailmalla tapahtuu juuri nyt? Mitä toivomme tulevaisuudeltamme? Mitä haluamme oppia ja opettaa...

0 kommenttia

Lähetä kommentti