100 faktaa myynnistä

Kirjoittaja: Elina Korhonen

13 joulukuun, 2021

Lähdeteos: 100 faktaa myynnistä

Lähdeteoksen kirjoittaja: Andrei Koivumäki, Katleena Kortesuo

Teoriapisteet: 2

Kirja on täynnä mielenkiintoisia faktoja ja hyödyllistä käytännön tietoa, jonka takia sitä oli myös todella kiva ja helppo lukea. Sain teoksesta hyviä vinkkejä omaan toimintaan ja myyntitaidon kehittämiseen. Kirjassa esitellään reilu sata casea, joten niitä voi lukea haluamassaan järjestyksessä, ja niihin on helppo palata myöhemminkin. Kirja sai minut miettimään toden teolla omia tavoitteita myynnin parissa, ja sai kunnianhimon heräämään. Vertasin faktoja omiin kokemuksiini, ja tajusin kuinka yksinkertaisen totta ne ovatkaan. 

Some ja verkosto 

Sosiaalinen media ja internet ovat viime vuosina olleet rajusti nousussa markkinoinnin ja myynnin parissa. Nykyään kaikki yritykset omaavat edes jonkin näköiset omat verkkosivut tai sosiaalisen median kanavat. Jos niitä ei kuitenkaan jostain syystä yrityksellä ole, niin niiden toiminta ja olemassaolo on näkymätöntä. Ja silloinhan ei mitään myyntiä synny, jos asiakas ei ole edes kuullut yrityksestä ja sen tarjoamista palveluista tai tuotteista. Mielestäni laadukkaat ja asialliset yrityksen verkkosivut sekä somekanavat ovat todella tärkeät, sillä potentiaaliset asiakkaat yleensä käyvät tutustumassa etukäteen mikä firma on kyseessä, ja tällöin löytää juuri näille sivuille. Tällöin asiakkaalle syntyy jo etukäteen ammattimainen kuva yrityksestä. 

Yhdessä faktassa painotetaan sitä, että eri somekanaviin täytyy olla erilaiset viestintätavat. Tätä olen itsekin miettinyt paljon, ja olemme markkinointitiimissä käsitelleet asiaa. Olemme miettineet jo tarkempaa sisältöä esimerkiksi Instagramiin ja osuuskunnan omille verkkosivuille, ja mitä eroja niiden sisällöissä tulee olla. Myös yhtenäinen värimaailma ja samankaltaisuus on hyvin tärkeää. Aihe on mielestäni todella mielenkiintoinen, sillä olen aina omannut hyvän visuaalisen silmän. Ei siis muuta, kun kehittämään sitä lisää käytännön kokeilujen kautta. 

Asenne ja oppiminen 

Tämän aiheen alla esitetyt faktat kolahtivat minuun täysin. Koen, että myyntitaitoni ovat vielä untuvikon tasolla, ja kaipaan asiassa paljon lisää kokemusta ja vinkkejä viisaammilta. Haluan löytää ne vahvuuteni, jotka auttavat minua juurikin myyntityössä. Ollakseen hyvä myyjä, ei siis tarvitse oppia kaikkia myynnin saloja ja yrittää muovata itsestään tietynlaista myyjää, sillä kaikki eivät ole samanlaisia myyntitykkejä. On siis tärkeää, että oppii tuntemaan itsensä ja hyödylliset tavat toimia, jotta myyminen on tehokasta ja itsensä näköistä. Jos siis haluan kehittyä myynnissä, minun täytyy antaa sille lisää fokusta, ja laatia hyvä suunnitelma. Jos vain juoksentelen ympäriinsä ilman kunnon suunnitelmaa, suuntaa tai tavoitteita, en saa luotua konkretiaa ja kaikkea hyötyä irti. 

Meillä on tiimin kanssa tulossa muutaman viikon päästä yhteiset ensimmäiset myyntipäivät. Odotan innolla niitä, ja koen että ne sysäävät minua paljon eteenpäin myynnin saralla. Silloin saan varmasti rikottua jään, ja myyminen tulee olemaan jatkossa helpompaa. Tähän mennessä olen saanut kokemusta B2B-myynnistä projektin parissa, mutta vielä aika pienellä mittakaavalla. 

Tuotteet ja palvelut 

Nykyajan markkinointi on hyvin laajaa, sillä sitä on oikeastaan kaikki yrityksen toiminta, paitsi taloushallinto. Myyjät myyvät tuotteita, mutta niin myös asiakkaat ja yleiset mielipiteet. On siis tärkeää panostaa tuotteiden ja palveluiden markkinointiin. Sen avulla tuote kasvattaa tunnettuutta ja auttaa luomaan brändiä. Brändi on hyvin oleellinen osa markkinointia, ja sen avulla luodaan asiakkaille tiettyjä mielikuvia. Jos on vahva brändi, se auttaa kasvattamaan myyntimääriä ja -lukuja. Tämän takia brändiä rakennettaessa on oleellista ottaa huomioon asiakaslähtöisyys ja se, että brändiä rakennetaan asiakkaita varten. 

You May Also Like…

Kasva tai kuihdu

Yrityksen on kasvattava tai se ei pysy muun maailman mukana. Miten tämä on toteutettavissa, kirjassa kerrotaan ison...

Asiakastutkimus

Valitsin luettavaksi seuraavan kirjan Asiakastutkimuksen perusteet ja käytännöt. Kirjan lukemisen tarkoituksena oli...

0 kommenttia

Lähetä kommentti