E-sports is business

Kirjoittaja: Ville Lehtola

22 marraskuun, 2020

Lähdeteos:

Lähdeteoksen kirjoittaja:

Teoriapisteet:

Esports is business: Management in the world of competitive gaming

Tobias Scholz

Essee 2 kirjapistettä

 

Etsin kirjaa jota lukea, ajatellen Expo projektiamme, näin Ilarin lukeneen kirjan ESports is business
Projektin liittyessä vahvasti ESports teemaan päätin myös lukea kirjan. Vuonna 2019 julkaistu kirja on Tobias Scholzin kirjoittama ja se käsittelee pääasiallisesti e-urheilua ja sen bines mahdollisuuksia.Tobias Scholz on henkilö joka omaa pelikokemuksen jo 15v vuoden ajalta, hän on toiminut päätoimittajana e-urheilu julkaisussa, sekä tutkinut alaa yleisesti keskiverto pulliaista enemmän.

 

Itse aiheeseen

E-urheilu, onko se urheilua vai onko se pelkkä niin sanottu nörttien harrastus,
vastaus, ei ole vain harrastus. E-urheilu on monen nuoren pelastus ja jopa ainoita yhteisöllisiä aktiviteetteja mikä jaksaa innostaa. Stereotypiat ovat stereotypioita ja tämän kohdalla se on erittäin vahva.
Kilpailullinen pelaaminen on yksi maailman nopeimmin kasvavista aloista ja siksi herättää suurien organisaatioiden mielenkiintoa päivä päivältä enemmän. Mitä yleensäkään tarkoitetaan sanalla
e-sports? E-sports tarkoittaa kilpailullista videopelaamista, on yksilö-kilpailuja, sekä joukkue-kilpailuja. Kilpapelaamista on ollut pian jo 20vuotta, mutta toki vasta viimevuosina bisnes on räjähtänyt käsiin, pelaajista tullut ammatillisia urheilijoita. Kaikki tämä on liitoksissa hyvin vahvasti internetin ja elektroniikan alati laajempaan saatavuuteen. Videopelien yleistyessä, kuten minkä tahansa muunkin alan, alkavat myös bisnes-mahdollisuudet kasvamaan. Toki se missä e-urheilu eroaa perinteisemmästä kilpaurheilusta ja etenkin bisnes sen ympärillä on seuraava, se rakentuu täysin bisnes edellä, verrannollisesti esimerkiksi jääkiekko, joka rakentuu kuitenkin itse laji edellä.
E-urheilu kuitenkin vaatii että omaat laitteen millä pelata, omistat pelin jota pelaa, kaikki maksaa aina erikseen. Tämä edellä mainittu toki on vain itse urheilijalle olevia vaatimuksia, lisäksi on organisaatioiden vaatimukset, treenitilat, valmentajat, fysiikka valmentajat, päivä päivältä e-urheilu muistuttaa enemmän ammatillista jääkiekkoa, jalkapalloa tai koripalloa. Pelaajat eivät ole enään stereotyyppisiä nörttejä äitiensä kellarissa, vaan täysipäiväisiä ammattiurheilijoita. Toki kuten kaikessa kasvun alkuvaiheessa olevalla alalla, ovat huijaukset yleisiä, eikä e-urheilu ole poikkeus, viimevuosina on ollut paljon esillä esim valheellisia vedonlyönti alustoja.

Entäs ne mahdollisuudet e-urheilussa?

Räjähdysmäisen kasvun aloitti Amazon hankkiessaan Twitch-nimisen streamaus-palvelun vuonna 2014. Taustatietona olkoon twitch itsessään, Twitch on pääasiallisesti palvelu josta ihmiset voivat seurata mieleistensä pelaajien lähetyksiä, joissa he pelaavat pelejä ja keskustelevat katsojiensa kanssa, samaan tyyliin kun katsot vaikka youtube videota, mutta kyseessä on live-lähetys. Parhaillaan palvelussa esitetyissä turnauksissa on ollut jopa 100 miljoonaa katsojaa, ei siis ole ihme että yritykset alkavat kiinnostumaan alasta ihan markkinoinnin kulmastakin. Vuoden 2014 jälkeen yli 200 urheilu seuraa ovat jo perustaneet oman e-urheilu joukkueensa, tunnettavia esimerkkejä on muun muassa Manhester City, joka perusti FIFA-nimiseen peliin oman joukkueensa. Yhä suuremmat ja suuremmat organisaatiot osallistuvat jollain tasolla e-urheiluun ja sitä myötä bisnes kasvaa entisestään. Pelaajien palkat ovat paisuneet joillain saroilla aivan älyttömiksi ja palkintorahat turnaus voitoista ovat päätä huimaavia, esimerkiksi Amerikassa League of Legends-peliä pelaavien henkilöiden keskipalkka on 105,385$ vuodessa. Tähän ei sisälly siis minkäänlaiset sponsori tulot, palkintorahat tai vastaavat. Suurimpia palkintorahoja on tietääkseni jakanut Valve niminen pelinjulkaisija, joka on suurimillaan jakanut yksittäisessä turnauksessa 34 330 069,00 $ vuonna 2019.

Mitä tästä voimme ottaa irti?

Suomessa e-urheilu on vielä pieni ala. Toki täälläkin järjestetään tapahtumia, joihin osallistuu jopa tuhat pelaajaa, mutta maailman mittakaavassa se on vielä hyvin pientä toimintaa. Myös organisaatioiden kannalta mennään vielä toistaiseksi aika pienessä kokoluokassa, toki viimevuosina ala on myös Suomessa alkanut lähtemään kasvuun ja siitä on elävä todiste myös Tiimiakatemialla, kaikkie rakastama Tom Kaskinen.
Toki mitä tulee omiin tekemisiin, olemme muutaman henkilön kanssa pohtineet järjestää E-urheiluun keskittyvän tapahtuman, joka toki on toistaiseksi hieman jäissä sattuneesta syystä.
Kirja antoi toki myös oppeja varsinkin tulevan tapahtuman yhteistyökumppani hankintaan, millä kärjillä alamme myymään tapahtumaa organisaatioille, miten markkinoimme koko hommaa.

Mikäli ala vähääkään kiinnostaa niin osallistumisen kannalta, kuin esimerkiksi sijoittamisen kannalta, suosittelen ehdottomasti lukemaan teoksen, eihän se mikään taikakirja ole, joka kertoo mihin kannattaa rahansa upottaa, mutta antaa erittäin hyvän kuvan alasta kokonaisuudessaan, mitä e-urheilu oikeastaan edes on.

You May Also Like…

Somevaikuttajaksi!

(Markkinoinnin koulutusohjelma) Viimeaikoina somevaikuttajan työ on kiehtonut minua, siksi päätin lukea Emmi Lehtomaan...

0 kommenttia

Lähetä kommentti