Osto vallankumous

Kirjoittaja: Ville Lehtola

22 marraskuun, 2020

Lähdeteos:

Lähdeteoksen kirjoittaja:

Teoriapisteet:

Ostovallankumous

Jukka Aminoff, Mida D. Rubanovitsch

Essee 2 kirjapistettä

 

Viimeisen vuosien aikana ihmisten ostokäyttäytyminen on muuttunut täysin, siitä voimme syytää, taikka kiittää digitalisaatiota. Nykypäivän kaupantekoa hallitsevat pitkälti ostajat, eivätkä niinkään enää myyjät. Näiden sanojen saattelemana totean että mukana voi pysyä enää älyttömällä reagointikyvyllä ja kehittymishalulla. Jos et pysy mukana myynnin kehityksessä, todennäköisesti nuorekkaammat ja kehityshaluisemmat yritykset ajavat ylitsesi.

 

Esimerkki kylmäkontaktit.
Kylmäsoitto? mikä ihmeen kylmäsoitto?
Kysymys jota mietin itse ensimmäsenä päivänäni DNA:n leivissä. Kylmäsoitto eli uudelle asiakkaalle lähtevä kontaktointi, jota ei ole pohjattu jo olemssa olevaan asiakssuhteeseen, vaan tavoitteena on tavoittaa uusia asiakkaita. Kyseinen toiminta menetelmä on ollut matkalla hautaan jo pitkän aikaa, mutta edelleen tätä harjoitetaan etenkin operaattoreiden toimesta. Suurena syynä tähän voidaan pitää itse puheluiden ”kylmyyttä” Onhan se ikävää kun istut kotona tehden omia asioitasi ja yhtäkkiä soi puhelin, numero jota et tunnista. Vastaat luuriin ja kuulet ”Terve ! Nönnönnöö täältä DNA:lta päivää”. Kyllä se harmittaa, mielummin katsot itse vaikka heidän sivuiltaan mitäs siellä onkaan saatavilla. Tässähän pääsemmekin aiheeseen digitalisaatio.

Digitalisaatio tuo nykyajan monsteri, silti asiakaskunnan rakastama kehitysaskel.
Internetissä on saatavilla valtama määrä infoa ja se on saatavilla koska tahansa, silloin kun sinulle sopii, kuten kirjassa mainitaankin, peräti 50% online-kuluttajista tekee mobiiliostoksia keitiössä, 28% autossa, 21% kylpyhuoneessa ja 12% autotallissa, eli missä tahansa ja koska tahansa sinulle sopii.
Yritykset jotka ovat luoneet palvelun josta on mahdollista helposti hankkia internetin välityksellä tuotteita ovat ehdottomasti nykypäivänä etulyönti asemassa. Kaiken siirtyessä internettiin, on vain loogista että kaupantekokin siirtyy pitkälti sille alustalle. Mitä pienemmällä vaivalla asiakas saa haluamansa sitä tyytyväisempi asiakas todennäköisesti on. Kuten edellä mainitsin, mikäs sen helpompaa kun puhelinta kuitenkin selaat niin samalla katsoa mitäs tarjouksia sieltä tänään löytyy ja painaa tilaa nappia.

 

Miten kaikki tämä näkyy esimerkiksi akatemialla. Viimeaikoina on alkanut ilmestymään jos jonkinmoista nettikauppaa tiimeiltä ja toistaiseksi on vain yksi oikea kivijalka liike, miksi?
Koska koemme digitalisaation mahdollisuutena emmekä uhkana. Esimerkiksi Gravin kanssa mielestäni meidän tulisi luoda omille palveluillemme tietyinlainen verkkokauppa, missä myymme perustuotteitamme ja palveluitamme, ja lisätä mahdollisuus räätälöidä juuri asiakkaan haluama paketti, asiakas ottaa yhteyttä ja käymme läpi mitä tarvitsee, emme siis itse soita kylmäsoittoa hänelle, vaan annamme mahdollisuuden puhtaasti sivuilla aneetujen tietojen perusteella suorittaa ostopäätös, tai tarvittaessa juuri sellaisena kokemuksena kuin asiakas itse haluaa.

Toki Digitalisaatio vaatii myös paljon markkinoinnin muutoksia, vaikka siirtäisit vanhan kivijalkaliikkeesi pääasiallsiesti nettiin, ei se yksinään riitä. Markkinoinnin sarallakin täytyy tehdä asiota, ei riitä enään että laitat paikallislehteen ilmoituksen että nettikauppa avattu, täytyy olla sosiaalista mediaa, bannereita ja ties mitä kaikkea. Digitalisaatio, uhka vai mahdollisuus?

You May Also Like…

21 oppia maailman tilasta

Mitä minun tulisi tietää, että ymmärtäisin maailman tilanteesta paremmin vai olisiko parempi, etten tietäisi? Yuval...

21 oppituntia maailman tilasta

Mitä Suomessa ja maailmalla tapahtuu juuri nyt? Mitä toivomme tulevaisuudeltamme? Mitä haluamme oppia ja opettaa...

Strategiakirja 25 työkalua

Strategiatyö on yksi johtamisen tärkeimmistä työkaluista, ilman sitä oikeastaan missään ei ole mitään järkeä. Johonkin...

0 kommenttia

Lähetä kommentti