DoulAma somessa

Kirjoittaja: Amalia Jokinen

29 huhtikuun, 2022

Lähdeteos: Somevaikuttajaksi

Lähdeteoksen kirjoittaja: Emmi Lehtomaa

Teoriapisteet: 1

Mitä ikinä tulen elämässäni tekemään, uskon somen olevan osana sitä. Seuraan kiinnostuneena lifestyle-sisältöä somessa ja uskoisin pitäväni sen tuottamisesta itsekin. Kuvaan satunnaisesti elämääni julkisilla somekanavillani tai vain suoraan ystäville My day -tyyppisesti. Tämän tahtoisin tulevaisuudessa yhdistää asiantuntijasisältöön. Otetaanhan nyt heti aluksi huomioon, että minua kiehtoo raskaus, synnytys sekä äitiys niin paljon, että haluan työskennellä jollain tapaa näiden aiheiden ympärillä. Päässäni pyörii haaveita synnytysvalokuvaajana ja doulana toimimisesta. Myös synnytysvalmennuksien järjestäminen kiinnostaa.

Havittelemastani työstä saisi varmasti tuotettua todella mielenkiintoista sisältöä sosiaaliseen mediaan tarkalle kohderyhmälle. Seuraan itse myös doulayrittäjiä somessa ja huomaan, että heidän seuraajamääränsä ovat ehkä melko pieniä, mutta sitäkin sitoutuneempia. Kirjassa ”Somevaikuttajaksi” Emmi Lehtomaa mainitsee, että somessa seuraajien laatu merkitsee enemmän kuin määrä, vaikka seuraajamääriä paljon puheissa korostetaankin. Sitoutuneelle seuraajapiirilleni voisin tuottaa asiantuntijasisältöä (mm. vinkkejä, opetusvideoita, nippelitietoa, synnytysvalokuvia) sekä lifestyle-sisältöä.

Lehtomaa korostaa Instagramia hyvänä väylänä lisätä oman asiantuntijabrändin tunnettuutta ja vahvistaa henkilöbrändiä. Mielestäni myös Tiktok toimii oivallisena asiantuntija-alustana. Jokatapauksessa synnytysasiantuntijana vaikuttaminen somessa kiehtoo minua, oli se sitten mikä vain sen hetken trendaavista alustoista. Lehtomaa kertoo kirjassaan, että Instagram voi toimia erittäin tehokkaana myyntikanavana yrityksen tuotteille tai palveluille. Ajattelen, että asiakkaani löytäisivät palveluideni pariin nimenomaan tuottamani sisällön kautta, jos toimisin doulana/synnytysvalmentajana/synnytysvalokuvaajana ja täyttäisin kanavaani näillä aiheilla.

Kirjassa muistutetaan, että somevaikuttajan on osattava ottaa haltuun oman kanavansa ja brändinsä myyntiprosessi. Täytyy osata ammattimainen kommunikointi yritysten kanssa, tarjousten lähettäminen, hinnoittelu sekä työn tuloksista raportointi. Näistä aiheista olen jo akatemialla saanut oppia, joten ongelmaksi osaamattomuus ei ainakaan näiden osalta koituisi. Näiden lisäksi huolellisuudella, hyvällä kirjoitustaidolla ja toimivalla viestinnällä saan varmasti luotua parempaa kuvaa toiminnastani. Myös kirjassa mainitut projektinhallintataidot ovat tärkeitä etenkin toiminnan kasvaessa. Siispä projekteissa ottamani päällikköroolit ja muut organisointia vaativat tehtävät ovat ehdottomasti hyödykseni haavettani ajatellen.

Emmi käsitteli kirjassaan myös somen tuomaa vihaa. Aina on niitä, jotka eivät pidä tekemisestäsi, ovat eri mieltä asioista tai provosoivat huvikseen. Olen itse melko provosoituvaa sorttia, joten kommentteihin vastailuun voisin panostaa käyttäen Lehtomaan kirjassa ehdottamaa yksinkertaista neuvoa rauhoittaa ensin itsensä ja vastata vasta sitten. Todennäköisesti ajattelematon vastailu tunnekuohuissa johtaa vain oman imagon nuhruuntumiseen. Viestinnässäni haluan sen sijaan välittää mm. asiantuntijuutta, hauskuutta, rentoutta, ystävällisyyttä, aitoutta ja lempeyttä. Etenkin yhteistöitä ajatellen, on tärkeää, että omat alustat ovat hyvässä kunnossa ja viestintä siellä halutun mukaista. Luotto on kova, tästä vaan teoiksi niin eiköhän meikäläisestäkin someen asiantuntija saada.

Teos itsessään ei ollut minulle erityisen hätkähdyttävä tai opettavainen. Se sisälsi paljon tietoa, jota minä tai kuka tahansa minun ikäpolveni ihminen olisi voinut kirjoittaa. Mielestäni kirja sopii parhaiten nuorille, jotka haaveilevat sometyöstä, mutta eivät tiedä siitä vielä juuri mitään tai vanhemmalle sukupolvelle, jotka ovat muuten vain ihan pihalla nykypäivän trendeistä ja alustoista niin, että aivot kaipaisivat vähän päivittynyttä tietoa. Sain kuitenkin kirjan myötä lisävarmuutta yhdistää sometyö asiantuntijatyöhön.

You May Also Like…

Somevaikuttajaksi!

(Markkinoinnin koulutusohjelma) Viimeaikoina somevaikuttajan työ on kiehtonut minua, siksi päätin lukea Emmi Lehtomaan...

0 kommenttia

Lähetä kommentti