Digimarkkinointi

Kirjoittaja: Aleksi Valkonen

11 joulukuun, 2022

Lähdeteos: Digimarkkinointi: Luo strategia, vie se käytäntöön, myy enemmän

Lähdeteoksen kirjoittaja: Niko Lahtinen, Kimmo Pulkka, Heikki Karjaluoto, Joel Mero

Teoriapisteet: 3

Enhän minä ole mikään markkinoija, enkä varsinkaan myyjä. Siinäpä vasta hieno ajatusmalli, jota on tässä nyt menneet kuukaudet rikottu oikein urakalla. Onneksi en ole niin hölmö, ettenkö olisi asiaa itse tajunnut. Toki joku lukemistani tai kuuntelemistani kirjoista on luultavasti auttanut minua heräämään asiaan. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan, eikös se niin mene. Onneksi olen kumminkin rajannut itseni yrittäjäksi. Yrittäjän lienee tärkein työtehtävä on myynti. Ilman myyntiä ei ole kauppaa. Ilman kauppaa on turha olla yrittäjä. Melko suoralinjainen ketju. Tämän ajatuksen sisäistämisen jälkeen on ollut selvää ottaa Digimarkkinointi kirja lukuohjelmaani.  Nykyisin kuitenkin valtaosa asiakkaista kuluttaa digialustoja useita tunteja päivässä. Tähän kulutukseen on pystyttävä markkinoinnillamme vastaamaan.

Lähes kaikki kirjan sisältö oli minulle teoriatasolla uutta. Puhutaan sitten markkinoinnin 5S tai MRACE mallista. Kirjan myötä minulla on nyt niistä jonkinlainen käsitys, jota pystyn hyödyntämään ja syventämään kirjan avulla myyntistrategian rakentamisessa. Digitaalisen markkinoinnin tavoitteiden asettamiseen on hyvä käyttää 5S tavoitteiden asetantaa ja mrace malli on digitaalisen markkinoinnin myyntisuppilo. En voi suoraan sanoa nyt osaavani  näitä asioita. Tulen viemään nämä opit kuitenkin suoraan käytäntöön sähköurakointi yrityksen markkinointi strategiaa tehdessä ja kirjoitan niistä sitten paremmin aiheen tiimoilta motorolassa. Aihe selvästi vaatii minulta paljon toimintaa jotta iskostuu paremmin mieleeni.

Digitaalisen mainonnan keinoja joita tullaan hyödyntämään **** yrityksen mainonnassa:
Verkkosivut rakennetaan brändin mukaisiksi. Verkkosivuille upotetaan verkkokauppa toiminto jonne pyritään ohjaamaan valtaosa kaupankäynnistä. Referenssit asiakaskertomuksineen. Ajankohtaiset asiat blogien ja videoiden muodossa. Linkitykset sosiaaliseen mediaan. Yhteystiedot sisältäen kuvat, puhelinnumerot ja sähköpostit. Verkkosivujen tärkeyttä painotettiin kirjassa paljon koska ostopäätökset ovat siirtyneet yhä enemmän verkkoon. Lisäksi verkkosivu on aina yrityksen omaisuutta ja näin olleen markkinoinnin hinta on yrityksen omissa käsissä. Sosiaalisenmedian alustojen tai googlen nostaessa mainoskustannuksia mainostamisen järkevyyttä tulee miettiä, mutta verkkosivujen hinta pysyy lähtökohtaisesti ennallaan. Digitaalista myyntiä lisäävä verkkosivustolla on virheetön toiminta, luottamusta herättävä ulkoasu ja ostajapersoonille luotua sisältöä. Tähän kolmioon tullaan vahvasti panostamaan. Verkkosivujen suunnittelua ohjaa myös hakukoneoptimoidut sisällöt ja ostamisen/yhteydenoton helpottaminen.

Sisältömarkkinointi tulee olemaan meillä iso haaste. Tavoitteemme on luoda paljon sisällöllistä markkinointia joka jo itsessään vaikuttaa asiakkaan ostopolun käyttäytymiseen ja luo vuoropuhelua asiakkaan kanssa. Samaan aikaan ymmärrän ajan rajallisuuden. Kyseenalaistankin tässä itseäni. Tiedostan tarpeellisuuden. Miksi kuitenkin olen aina valmis arvottamaan tuotannon ajanjaossani toiselle tai kolmannelle sijalle. Tähän on tehtävä muutos. Tuotannot pitää hyvin suunnitella ja käsikirjoittaa. Tuotantoon ja sisällön jakamiseen pitää olla hyvin varattuna aikaa. Mikäli edellä mainitut kohdat eivät täyty on erittäin tärkeää tarkastella asiaa kuvakulmasta joka mahdollistaisi sisällön ostamisen ulkopuoliselta ammattilaiselta. Nyt emme annan kiireen pilata tärkeää digitaalisen markkinoinnin kulmakiveä.

Verkkosivuille kirjoitettava tekstisisältö. Kirjassa verrataan hienosti tyrkyttävää myyjää, ratkaisukeskeiseen myyjään.  Kumpi haluamme olla. Moni varmasti kääntyy jälkimmäisen puoleen mikäli on itse ostopäätöstä tekemässä. Tämä vertailu auttoi avaamaan päässäni vielä entisestään ajatusta millaista tekstisisällön tulisi olla. Auttavaa, ratkaisukeskeistä ja informatiivista. Pyrin löytämään itsestäni sellaisen kirjoittajan jonka tekstit ovat sellaisia jotka aiheuttavat myyntiä. Nyt opin kirjoittamaan ja tuotanto alkaa pikimmiten. Ainakin aloitan itse, toivon joskus voivani luovuttaa kirjoitustyön mahdolliselle ammattilaiselle.

 Videoiden tuotanto digitaaliseen markkinointiin. Kirjassa on pitkät ja yksityiskohtaiset ohjeet kuinka videoita tulisi tuottaa markkinoinnin käyttötarkoitukseen. Yksin tai omalla porukalla nämä kohdat nopeutuvat eivätkö ole niin yksityiskohtaisia, kuin kirjassa. On toki tärkeää ymmärtää videoiden suunnittelu, toteutus ja markkinointi mikäli videoilla halutaan oikeasti saavuttaa maksimaalinen hyöty markkinoinnin kannalta. Näihin en nyt suoraan sanottuna jaksanut kauheasti paneutua, koska luotan tällä hetkellä videoiden teon tunteella tekemiseksi. Ammattilaistason tuotantoihin otan tuntemani ammattilaiset toteuttamaan, joilta tiedän oikeasti saavani laatua.

Visuaalinen ilme. Visuaalisen ilmeen suunnitteluun käytetään aina paljon aikaa. Pyritään olemaan luovia. Usein kuitenkin käy niin, että ostajapersoonien pohjalta tehty brändisuunnittelu samankaltaistaa alan toimijoiden visuaalisen ilmeen. Kirjassa myös sanotaan olevan tärkeää, että visuaalinen ilme on toimialansa näköinen, mutta kuitenkin kilpailijoista erottuva. Lähdimme yritys **** visuaalisen suunnittelussa liikkeelle toimialan ilmeiden kartoituksella. Tulimme lopputulokseen ettei alalle kaivattaisi enää yhtään samanlaista visuaalista ilmettä. Kaikki näyttävät ja tuntuvat samalta. Kädenlämpöisyys ei ole meidän juttu. Lähdimme rakentamaan visuaalista ilmettä täysin erisuunnasta, laatikon ulkopuolelta niin kuin sanotaan. Lisäsimme visuaaliseen ilmeeseen arvomme ja lopputuloksesta tuli mielestämme hyvä. Erilainen ja tunnistettava. Ilme itsessään huokuu jo arvoa, onhan se eloisa, pirteä ja erottuva. Asiakas myös viettää enemmän aikaa erottuvan ja luotettavalta vaikuttavan mainoksen parissa, kuin samankaltaisuuteen hukkuvan mainoksen parissa. Tämä on osa-alue jossa olemme tällä hetkellä pisimmällä ja seuraamme mielenkiinnolla millaisen vastaanoton ilme saa julkaisun yhteydessä tammikuussa 2023.

You May Also Like…

Digimarkkinointi

Pääsin viimein digimarkkinointikirjan kimppuun, joka on pitkään kulkenut lukulistallani mistään sitä löytämättä....

Intohimona brändit

Tämä kirja päätyi reflektoitavaksi nyt, sillä brändit ja niiden kilpailu on ollut viime vuosina todella kovassa...

0 kommenttia

Lähetä kommentti