Digi Digi Digi

Kirjoittaja: Jim Leväsluoto

7 toukokuun, 2022

Lähdeteos: Digimarkkinointi

Lähdeteoksen kirjoittaja: Niko Lahtinen, Heikki Karjaluoto, Kimmo Pulkka ja Joel Mero

Teoriapisteet: 2

Kuuntelin kirjan ”Digimarkkinointi” ja sen on kirjoittanut Niko Lahtinen, Heikki Karjaluoto, Kimmo Pulkka ja Joel Mero. Tämä kirja sisälsi paljon perustietoa, mutta myös moni osa-alue sai minun ajatukseni rullaamaan, että piti välillä pysähtyä miettimään.

Markkinointi nykypäivänä tapahtuu pääosin internetissä. Markkinoinnilla yritetään saada mahdollisimman paljon näkyvyyttä ja myyntiä. Omat tuotteet ja palvelut ovat etusijalla siinä. Monesti sanotaan, että hyvällä markkinoinnilla saadaan myynti tarpeettomaksi. Omasta mielestäni tavallaan kyllä. Myynti ja markkinointi menee käsi kädessä. Eli kumminkin hyvä markkinointi voi olla näkyvyyttä yritykselle, mutta hyvä myynti osaaminen markkinoinnin yhteydessä tuo tulosta.

Markkinoinnilla pyritään saada ihmisten keskuudessa puheen sorinaa. Silloin kun puhetta tuotteista tai palveluista on esillä se meinaa sitä, että on asiakkaat tai potentiaaliset asiakkaat saaneet jonkinlaisen suhteen luotua palveluitasi tai tuotteitasi kohtaan. Yleensä tämä ilmiö saadaan herätettyä ihmisissä tunteiden avulla.

Markkinointi ei ole vain Facebook. Markkinointiin kuuluu paljon muutakin. Hakukoneet, some yleisesti, verkkosivut tai -kauppa, sähköposti, Instagram ja vaikka LinkedIn. Siinä on paljon puuhailtavaa, jos haluaa markkinoida monesta suunnasta. Eri tavat vaativat erilaisia ratkaisuja ja toimivat eri tavoin.

Nimenomaan digimarkkinointi on nyt tehokkaampaa kuin koskaan. Kohderyhmän määrittäminen on tärkeimpiä asioita, ja se on yksilöidympää. Tekoäly on mukana markkinoinnissa ja sen avulla voi kohdentaa todella tarkasti omaa kohderyhmää. Kohderyhmän tarkentamisen lisäksi heistä saa paljon dataa takaisinpäin. Somevaikuttajat ovat uusi juttu ja sen käyttäminen kanssa vain kasvaa. Näin saadaan todella isolle tai tarkalle yleisölle mainostettua. Myös aina markkinoinnista voi olla myös haittaa. Jotkut voivat kokea negatiivisena asiana sen, jos monesta tuutista tulee saman tuotteen markkinointia. Sen paljous saattaa aiheuttaa negatiivisen reaktion. Digimarkkinointiin saa laitettua myös paljon rahaa kiinni, joten siinä totta kai haluaa olla mahdollisimman kustannustehokas.

Miten hyödynnän itse digimarkkinointia? Instagram ja verkkosivut ovat nyt olleet minulla paljon työn alla. Instagramissa mainostan myös maksetulla mainonnalla ja verkkosivuille pyrin sitä kautta saamaan kävijöitä. En ole perehtynyt vielä suoraan verkkosivujen markkinointiin esimerkiksi hakukoneoptimointi juttuihin. Ne ovat olleet vielä vähän liian uusia ja monimutkaisia asioita minulle. Niihin minun pitäisi perehtyä paremmin, jotta saisin sitäkin kautta maksimaalisen tuloksen luotua Levaeclothing.comille. Joitakin sähköposti markkinointi uutiskirjeitä olen Boxiovellesi projektissa laatinut ja pistänyt vireille. Hieman siis kokemusta, mutta vielä paljon opeteltavaa silläkin osa-alueella. Deveta Goes Pop-up projektissa sain keskustelua aikaiseksi ja yhteydenottoja tuli. Sen koen parhaaksi markkinoinniksi tähän asti, mitä olen tehnyt. Kokemukseni tuloksellisuudesta markkinoinnilla. Boxiovellesi sivuille sain ilmaisella markkinoinnilla Facebook ryhmissä hieman yli tuhat kävijää ja tilauksia siitä tuli yksi. Levaeclothingilla ensimmäinen kampanja sai noin 300 kävijää sivuille ja tilauksia tuli ensimmäisien päivien aikana noin kahdeksan. Markkinointiin olen pienen väliaikasuunnitelman luonut, mutta tiedän ja tämän kirjan kuuntelun jälkeen olen enemmän motivoitunut tekemään ja suunnittelemaan huolellisesti kunnollisen markkinointisuunnitelman. Näistä lähden Levaeclothing projektin osalta liikkeelle. Laajennan markkinointia ja käytän siihen enemmän aikaa ja vaivaa.

You May Also Like…

Somevaikuttajaksi!

(Markkinoinnin koulutusohjelma) Viimeaikoina somevaikuttajan työ on kiehtonut minua, siksi päätin lukea Emmi Lehtomaan...

0 kommenttia

Lähetä kommentti