Vaikuttajien vaikutus

Kirjoittaja: Jim Leväsluoto

7 toukokuun, 2022

Lähdeteos: Vaikuttajamarkkinointi

Lähdeteoksen kirjoittaja: Misme Halonen

Teoriapisteet: 2

Kuuntelin Misme Halosen kirjan ”Vaikuttajamarkkinointi”. Kirja oli todella helppoa kuunneltavaa. Ennen kuuntelemista ajattelin sitä, että mitä voin oppia, koska koin että tiedän paljon aiheesta, mutta yllättävän paljon uutta infoa jäi käteen.



Mitä on?

Mitä vaikuttajamarkkinointi on? Missä semmoista tarvitsee? Miten se toimii? Paljon kysymyksiä heräsi, kun opusta läpi kuuntelin. Vaikuttajamarkkinointi sanana saattaa tuoda todella simppelisti oman ajatuksen mitä se on, mutta ei se ihan niin simppeli loppujen lopuksi ole. Vaikuttajan työ on vaikuttaa. Joka päivä arjessamme vaikutamme toisiimme, mutta jonkun työ on vaikuttaa isommalle yleisölle. Nythän se kuulostaa hieman erilaiselta, kun sen sanoittaa näin. Yksinkertaisesti vaikuttajamarkkinointi on tarinan kertomista vaikuttajan kautta. Vaikuttajamarkkinointi tapahtuu pääosin sosiaalisessa mediassa. Sen kautta on todella helppo tuoda sisältö isommalle yleisölle helposti nähtäviin. Sosiaalinen media kun on vaan kasvanut vuosien aikana nyt pitkään, niin vaikuttajamarkkinointi on laittanut jalan sisään ovesta pysyäkseen.

Millaista on?

Vaikuttajamarkkinoinnissa vaikuttajat yleensä pyrkivät olla todella helposti lähestyttäviä. Vaikuttajat ovat yleensä saaneet seuraajia persoonansa puolesta tai jos he ovat ammattilaisia jossain. Seuraajilleen vaikuttajat pyrkivät jakamaan mielenkiintoista sisältöä ja pyrkivät tekemään kaupallisia yhteistöitä. Tulot tulevat sitä kautta, mutta pitää oma yleisö tuntea, jotta ei vaan voi mitä tahansa yhteistöitä tehdä. Yleensä yleisö hakee vaikuttajia, joihin voi samaistua, joten vaikuttajan pitää pitkälti mahdollisesti valita yhteistyöt, joista itse aidosti oikeasti tykkää. Voiko yhteistöitä tehdä liikaa? Itse olen tästä jakanut ajatuksia ja keskustellut muutamien henkilöiden kanssa aiheesta. Yleensä saan kommenttia, että isommat/pidemmät yhteistyö kampanjat/mainokset tiputtavat vaikuttajan sisällön fiilistä ja ehkä jopa luotettavuutta. Vaikuttajalla on myös suuri vastuu olla rehellinen katsojilleen ja pohtia omia arvojaan ja sitä sopiiko kaikki yhteistyöt omaan henkilöbrändiin. Seuraajat ovat nykyään erittäin välkkyjä vaikuttajamarkkinoinnin suhteen ja siksi yhteistöiden suunnittelemiseen tuleekin käyttää aikaa ja tehdä selvät sopimukset yrityksen ja vaikuttajan välille.

Mitä minä sain irti?

Vaikuttajamarkkinointi on vieläkin nopeasti muuttuvaa alaa. Se ei ole yksi polku, miten asiat tehdään tai onnistuu, vaan se on monimutkikkaampaa. Henkilöbrändin luonnin näkökulmasta tämä kirja oli todella hyvä. Vaikka paljon simppeleitä asioita ja tietoja tuli esille, niin niistä on varmasti hyötyä. Vähän niin kuin top 10 mokat, ja lukemisen jälkeen, kun tiedon sisäistät niin voit välttyä näiltä. Tulen varmasti heijastamaan kuuntelemaani tietoa tulevaisuudessa. Vaikka en oppeja toisi omaan henkilöbrändiini, niin oletan, että jonkin verran voin niitä hyödyntää myös brändeissä. Esimerkiksi Levae vaatehommiin. En tiedä suoraan mitä hyödyntäisin siinä, mutta yhteistyöt ainakin miettisin henkilöbrändin ja Levaen kanssa kunnolla. Olen siis miettinyt, että lähtisin itseni henkilöbrändiä buustaamaan ja viemään eteenpäin.  

You May Also Like…

Luin Jyrki Jokitalon kirjoittaman kirjan nimeltä Myyntikolmio. Kirjan tarkoituksena oli kertoa myyntiin perustuvia...

Kehnot pomot ympärilläni

Kehnot pomot ympärilläni Maailma on täynnä paskoja johtajia. Olemme kaikki varmasti törmänneet sellaiseen. Olenko minä...

0 kommenttia

Lähetä kommentti