Building a StoryBrand

Kirjoittaja: Eerik Annola

6 toukokuun, 2022

Lähdeteos: Building a StoryBrand

Lähdeteoksen kirjoittaja: Donald Miller

Teoriapisteet: 2

Oletko katsonut Hollywood leffoja? Aivan varmasti. Pohdipa hetki, miten ne vetävät meidät mukaansa seuraamaan niitä niin intensiivisesti? Elokuva etenee tarinana, jossa on alku, keskikohta ja loppu. Yleensä juonenkäänteet rakentuvat samantyylisen kaavan mukaisesti. Elokuvan alussa samaistumme herkästi elokuvan päähenkilöön eli elokuvan sankariin ja juonenkäänteiden rakentuessa, olemme jo aivan koukussa elokuvaan. Elokuvan alussa päähenkilö kohtaa erilaisia haasteita ja ongelmia, josta elokuva lähtee käyntiin ja herättää meidän mielenkiintomme. Keskivaihe on täynnä tapahtumia ja toimintaa sekä erilaisia juonenkäänteitä, ja loppua kohden päähenkilön asiat ratkeavat, usein onneksi onnellisesti ja hyvä voittaa pahan.

Kirjan mukaan myös menestyvän brändin viesti selkeytyy tarinan muodossa. Seitsemän StoryBrand periaatteen mukaan alussa asiakkaalla on siis ongelma, johon hän kaipaa ratkaisua. Asiakkaan tulee saada olla tarinan sankari. Ei yrityksen tai brändin. Jotkut yritykset tekevät tässä nimenomaan virheen asemoidessaan itsensä sankariksi luomassaan tarinassa. Kirjassa mainitaankin, että kun asiakas kokee olevansa sankari, on yrityksen mahdollista kasvaa. Sen sijaan yrityksen ja brändin tulee toimia asiakkaan oppaana ja neuvonantajana, joka tarjoaa suunnitelman ja neuvoja, joiden avulla asiakas voi pyrkiä ratkaisemaan oman ongelmansa ja välttämään virheitä ja epäonnistumista. Yritykset myyvät herkästi ratkaisuja yleisesti tunnistettuihin ulkoisiin ongelmiin, mutta asiakkaat ostavat ratkaisuja omiin sisäisesti tunnistamiinsa ongelmiin ja tarpeisiin. Tämän vuoksi tuotteita ja palveluita onkin paras tarjota tavalla, joka auttaa ihmisiä esim. selviytymään ja olemaan hyväksyttyjä eli vastaamaan asiakkaiden sisäisiin tarpeisiin.

Asiakas tulee tätä kautta saada vakuuttuneeksi, että yritys pystyy oppaan roolissa auttamaan selättämään ongelmat ja johdattamaan onnistumiseen ja onnelliseen lopputulemaan. Tätä kautta asiakas voi saavuttaa menestystä ja tavoitteensa ja kokea, miltä tämä näyttää ja tuntuu, yrityksen palveluita tai tuotteita käytettyään.

 Muutoksen kaipuu on voima, joka saa ihmisen tekemään päätöksiä ja brändiä rakentaessa tuleekin pohtia kuka ja millainen ihminen asiakkaamme haluaa olla. Usein haluaa identifioida itsensä sellaisten asioiden kanssa, joista hän ja hänen ystävänsä voivat olla ylpeitä.

Tämä sai minut pohtimaan sitä, kuinka yritykset toimivat oikeassa bisnesmaailmassa. Mieleeni heräsi esimerkki personal trainer palveluja tarjoavasta yrityksestä. Tällaisessa yrityksen bränditarinassa sankariksi on asetettava itse asiakas, eikä yritystä tai yrittäjää itseään. Asiakkaan on pystyttävä tuntemaan olonsa merkitykselliseksi ja tarinan päähenkilöksi. Yritys tai yrittäjä tarjoaa asiakkaalle suunnitelman ja auttaa asiakasta pääsemään tavoitteisiinsa erilaisia keinoja ja menetelmiä tarjoamalla, mm. ruokavalion ja liikunnan suhteen. PT-palveluita käyttämällä asiakas voi saavuttaa tavoittelemansa lopputuleman.

Yrityksen bränditarinan kautta asiakkaalle tulee luoda selkeä kuva siitä, miten palvelu tai tuote auttaa tai hyödyttää heitä. Asiakkaat eivät halua kuulla pitkiä tarinoita yrityksestä ja sen historiasta. Asiakkaan tulee saada ensikosketuksessa yrityksestä selville, mitä yritys tekee ja voiko se ratkaista asiakkaan ongelman. Kaikki muu on vain epäolennaista kohinaa. Tarinan avulla viestiä on mahdollista selkeyttää. Tarina on oivallinen tapa koskettaa asiakasta henkilökohtaisesti ja asiakkaan ollessa tarinan sankari, asiakas voi tuntea olonsa entistä merkityksellisemmäksi. Tämän seurauksena asiakas ostaa kyseisen yrityksen palveluita tai tuotteita suuremmalla todennäköisyydellä.

Tämän kirjan oppeja uskon voivani hyödyntää vielä monin tavoin tiimiyrittäjänä toimiessani. Jatkossa aion kiinnittää huomiota brändin tarinallistamiseen ja selkeän ydinviestin välittämiseen palveluita ja tuotteita markkinoidessa.

You May Also Like…

Digimarkkinointi

Pääsin viimein digimarkkinointikirjan kimppuun, joka on pitkään kulkenut lukulistallani mistään sitä löytämättä....

Intohimona brändit

Tämä kirja päätyi reflektoitavaksi nyt, sillä brändit ja niiden kilpailu on ollut viime vuosina todella kovassa...

0 kommenttia

Lähetä kommentti