Building a StoryBrand

Kirjoittaja: Janne Mustakallio

11 maaliskuun, 2022

Lähdeteos: Building a StoryBrand

Lähdeteoksen kirjoittaja: Donald Miller

Teoriapisteet: 2

Nimestä luulisi, että kirja kertoo, kuinka tarinan pohjalta rakennettaisiin brändiä, mutta päinvastoin. Kirjan pointti pitkälti olikin se, että monet brändit kertovat liikaa turhaa asiaa esimerkiksi nettisivuillaan ja kuinka tätä asiaa pitäisi lyhentää ytimekkäämmäksi. Välttämättä brändin markkinoinnissa ei tarvitse edes kertoa mitään myytävään asiaan liittyen, vaan hienoilla iskulauseilla mainostaa tuotettaan. Iskulauseen ei välttämättä tarvitse olla heti täydellinen, sillä sitä voi muokata vähitellen paremmaksi. Pitää muistaa se, että tuskin kovin montaa ihmistä kiinnostaa pitkä teksti sinun brändisi tarinasta. Brändin tuleekin olla se, joka on auttamassa asiakkaan tarinassa.

Kirja kertoi SB 7 menetelmästä, jonka vaiheilla luoda parempaa markkinointia. Kirjassa painotettiin vahvasti, että brändin ei kuuluisi olla tarinan sankari, vaan asiakkaan. Ja kuinka brändin pitäisi olla ”The Guy”, joka on auttamassa tarinan sankaria hänen vastoinkäymisissään. Brändillä pitäisi olla siis ratkaisu ongelmaan, jolla vedotaan asiakkaat ostamaan tuotetta, tai mitä ikinä brändi yrittääkään myydä. Tästä esimerkkinä tulee mieleen kirjassa mainitut TV-mainokset, joissa esitellään ensin, kuinka henkilöllä on joku ongelma, ja kuinka brändin tuote korjaa sen. Brändin tulee siis olla ”The Guy” jolla on ratkaisu ongelmaan ja olla se, joka esittelee ja antaa ratkaisun sankarille.

Brändin markkinoinnissa pitäisi kirjan mukaan käyttää kanssa, niin sanottuja ilmaisnäytteitä, eli antaa asiakkaalle maistiaista tuotteesta. Tähän voidaan esimerkiksi käyttää demo versiota tuotteesta tai sitten, kuinka kaupoissakin näkee, että joku saattaa olla antamassa maistiaisia, vaikka leivonnaisista tai vastaavasta. Jos myyt koulutusta tai valmennusta, anna asiakkaalle pieni näyte siitä, mikä siinä on kyseessä. Näin asiakas on valmiimpi ostamaan tuotteen, kun tietää jo minkälainen se on.

Tuotan itse musiikkia tietokoneella käyttäen digital audio workstationia, eli DAW:ia lyhyeltään. DAW:iin saa ostettua plugineita, jotka ovat tärkeitä työkaluja musiikin tuottamiseen. Monet kolmannen osapuolen pluginien tekijät käyttävät juuri tätä demo version mahdollisuutta brändiensä markkinoinnissa. Pääset siis kokeilemaan pluginia ennen kuin ostat sen, ja voit todeta sopiiko se omaan käyttöösi. Joillain saattaa olla jopa täysin ilmainen versio olemassa rajoitetuin ominaisuuksin. Olen itse jopa ostanut tämän markkinoinnin takia jotain, tai ainakin harkinnut ostavani. Myös brändit jäävät paremmin muistiin sen takia, että olet päässyt kokeilemaan jotain tuotetta ilmaiseksi.

Kirjassa toistettiin kanssa sitä, kuinka tärkeä on tuoda selkeä sanoma ihmisille ja varsinkin nettisivujen suunnittelussa välttää turhaa informaatiota, joka olisikin niin sanotusti vain melua ihmisille. Ihminen skannaa nettisivuja nopeasti eikä välitä turhista tekstin pätkistä. Nettisivuihin liittyen kirjassa puhuttiin siitä, että sivuilla, joilla yrität myydä jotain, pitäisi olla ”osta nyt” nappi selkeästi esillä ainakin kahdessa paikassa ja, että ostamisen sivuilta pitää olla vaivatonta.

Sähköpostitse markkinoinnista oli kanssa pointteja, joita näkee ihan henkilökohtaisestikin, jos olet ikinä mitään netistä ostanut. Brändit varmasti lähettävät sinulle markkinointiin liittyviä sähköposteja, joista sitten et välttämättä katso kuin yhden kymmenestä, mutta yleensä se kymmenes on sellainen sähköposti, joka saa sinut ostamaan tai edes katsomaan brändiä uudestaan. Sähköposti markkinointia on sinällään helppo toteuttaa ja pienellä yrityksellä ei tarvitse olla edes hirveän isoa listaa ihmisten sähköposteista tätä toteuttaakseen.

Kuunnellessa kirjaa tuntui siltä, että siinä toistetaan todella paljon samaa asiaa eri tavalla. Myös pointit olivat jo ennestään minulle kohtalaisen selkeitä. Kuuntelin kirjan BookBeatistä, ja jostain syystä jokaiseen väliin oli tungettu mainosta siitä, että pitäisi mennä tekemään StoryBrandin sivuille jotain juttuja, että saa oman brändin kehitettyä paremmaksi. Tämän takia tuntui siltä, että koko kirja oli vain mainosta StoryBrandille ja aloin kyllästymään kuunnellessa. Monessa välissä kirjaa kanssa mainostettiin, kuinka StoryBrandin SB 7 menetelmää ovat todella monet brändit käyttäneet ja kuinka kyseinen menetelmä on brändejä auttanut. Jotenkin ärsyttävää markkinointia StoryBrandilta, vaikka kirjassa oli hyvää asiaakin.

Kirja kuitenkin sisälsi tärkeitä asioita markkinoinnista ja brändin rakentamisesta. Kirjan menetelmiä olen huomannut monen tutun brändin markkinoinnissa, ja ehkä kirja olikin itselle muistutus siitä, kuinka näitä menetelmiä tulee käyttää. Luulisi, että nämä menetelmät pitäisivät olla monen brändin tiedossa juuri sen takia, että näkee kuinka moni muukin niitä käyttää. Silti jatkuvasti näkee huonoa markkinointia, joka ei herätä mitään tunteita itsessä. Tästä voi päätellä kuinka tärkeää on myös tarkkailla muiden brändien markkinointia ja tajuta mikä toimii ja mikä ei.

Tuli kanssa mieleen, että brändin markkinoinnin olisi hyvä herättää tunteita asiakkaassa. Monet ihmiset tekevät kuitenkin jotain päätöksiä tunteiden varassa. Ehkä se, että brändi on ratkaisu asiakkaan ongelmiin osittain herättääkin ihmisten tunteita.

You May Also Like…

Mikä ihmeen digimarkkinointi?

Mikä ihmeen digimarkkinointi?

En ole koskaan harrastanut digimarkkinointia. Paljon olen siitä kuullut puhuttavan ja nyt minunkin pitäisi alkaa...

Viha rakkaus Makia.

Viha rakkaus Makia.

Jani Niipola Viime vuonna julkaistu kirja Viha rakkaus Makia, tiivistää yhtiin kansiin Makian koko tarinan sen...

0 kommenttia

Lähetä kommentti