Brändin pintaa syvemmälle

Kirjoittaja: Viivi Kuismala

22 tammikuun, 2023

Lähdeteos: Brändikäsikirja

Lähdeteoksen kirjoittaja: Pekka Ruokolainen

Teoriapisteet: 2

Tästä teoksesta on puhuttu tämän jo reilun kaksivuotisen tiimiakatemiataipaleeni varrella useita kertoja. Olen lukenut teoksesta kirjoitettuja aiempia esseitä ja miettinyt, kannattaako minun vielä itse henkilökohtaisesti lukea teos lävitse, vai saanko muiden reflektioista nyhdettyä tietoa tarpeeksi. Nyt kuitenkin eteen on avautunut uusi, mahtava projekti, jota emme halua pilata! Paljon on pelissä ja sillä minäkin päätin, että tästä teoksesta pelkkä toisten reflektioiden lukeminen ei taida riittää.  

En halunnut käydä brändin rakentamista tässä reflektiossa kohta kohdalta läpi avaten sitä projektimme näkökulmasta, vaikka se hyödyllistä olisi ollutkin. Olemme aloittaneet jo uuden brändikäsikirjan laatimisen ja keskustelleet paljon mm. Visiosta, missiosta, arvoista, tavoitteista ja siitä millainen me olemme projektiryhmänä, sekä millaisia meidän asiakkaamme ovat. Uudelleenbrändäyksen ja brändikäsikirjauksen ollessa jonain päivänä valmis voin sitä taatusti tarvittaessa näyttää siitä kiinnostuneille. Tällä voin myös varmasti todistaa oppini kirjassa esiteltyjen peruskäsitteiden kanssa, joita en tässä reflektiossa muuten sen enemmän ehkä avaa, haha.  

Kirjaa lukiessani halusin päästä oikeasti pintaa syvemmälle kiinni siihen, mitä brändit ovat ja millainen on hyvä, toimiva ja kannattava brändi. Halusin pohtia, millaisia ajatuksia kirja minussa herätti projektiin liittyen. Halusin pohtia, miten meistä tulisi (häikäilemättä ja kasuaalisti) markkinoiden tunnetuin, johtava brändi.  

Projekti, josta puhun on Lovent. Tarkoituksena on alkuun uudistaa Loventin brändi tälle vuosikymmenelle ja alkaa pyörittämään Loventin treenivaateverkkokauppaa, ja käytännössä kaikkea siihen liittyvää. Mikä upea tilaisuus oppia – kaikesta! Loventin tuotteilla on avainlippu merkki, joka tarkoittaa, että tuotteiden kotimaisuusaste on vähintään 50 prosenttia tuotteiden omakustannusarvosta. Tuotteet valmistetaan itse asiassa Vaajakoskella! 

Brändityö ollaan jo projektiryhmän kanssa yhdessä pikku hiljaa aloitettu, sillä aikataulu on loppupeleissä aika tiukka. Tarkoitan, että mitä nopeammin saamme alkuun vaadittavat hommat hoidettua, sitä nopeammin pääsemme itse tositoimiin eli pureutumaan vaatteisiin ja verkkokaupan hoitamiseen. Ja näin ollen saamme nopeammin koko liiketoiminnan taas pyörimään. Lisätvistinä kyseessä ei ole treenikauppa ainoastaan yksittäisasiakkaille, vaan Loventilta saa tilattua myös seura- ja treeniasuja mm. Voimisteluseuroille. 

Brändit ovat nykyään varmasti tärkeämpi kuin koskaan. Kilpailu on suurta, ja hakukone tarjoaa yhdestä tuotekategoriasta satoja, varmaan tuhansia eri vaihtoehtoja. “Brändi on yhteenlaskettu käsitys kaikista asioista, jotka ihminen on yrityksestä tavalla tai toisella kokenut.“ (Ruokolainen, 2020.) Meillä on tyttöjen kanssa Loventista aika selvä ja yhteneväinen visio siitä, millaiseksi halumme Loventin kasvattaa. Tottakai haluamme, että brändimme tunnetaan markkinoiden parhaana, johtavana treenivaatebrändinä. Lisäksi meillä on visio siitä, millaisen yhteisön haluamme kanavissamme kasvattaa. Yhteisön, jossa kehon ja mielen kokonaisvaltainen hyvinvointi on kaikki kaikessa. Yhteisön, jossa tuntemattomatkin uskaltaisivat turvautua toisiinsa esimerkiksi julkaisujen kommenttikentässä. Olisi upeaa aloittaa tietynlainen aalto – aalto hyvää oloa, aitoutta sekä itsevarmuutta. Naisenergiaa ja rakkautta. Toisaalta mukana ripaus räväkkää asennetta ja totta kai hauskuutta.  

Kuten nykypäivänä varmasti jo monien esimerkkien kautta tiedetään, puskaradion voima (sen toimiessa vaan oikein), on aivan mieletön. Tämä on myös jotain, mitä me haluamme. Haluamme, että Loventin tuotteista kiirii hyvää ja positiivista sanaa positiivisten asiakaskokemusten myötä. Puskaradio voi vauhdittaa brändin tunnettuuden kasvattamista aivan mielettömän paljon. Olisi ihan mahtavaa, että kun henkilö x päättää panostaa treenivaatteisiin ja alkaa etsiä itselleen uusia, ei hänen tarvitsisi edes kauaa miettiä, mihin merkkiin päätyy. Olisi hienoa, jos Loventista tulisi sellainen the juttu.  

Loventin kohdalla mieletön kilpailuetu on nimenomaan kotimainen tuotanto. Kankaat valmistetaan Euroopassa tutuilla tehtailla ja tuotteiden jokaisessa työvaiheessa pyritään tekemään mahdollisimman ekologisia ratkaisuja. Näen tässä kuitenkin yhden ison haasteen. Ekologisuus totta kai lisää hintaa. Vaatebisneksen kanssa ollaan otettu viime vuosien aikana isoja harppauksia kohti kestävämpiä ratkaisuja. Se ei kuitenkaan valitettavasti ainoastaan riitä, että meille on tullut kestävämpiä kuluttamisen vaihtoehtoja myös vaateteollisuuden alalle. Tarvitaan myös kuluttajia, joita tämä kestävyys ja ekologisuus oikeasti kiinnostaa. 

Monen monen kuluttajan kulutustottumukset ovat valitettavasti vielä kaukana vastuullisesta. Haluamme treenivaatebrändinä toimia tietynlaisena suunnannäyttäjänä tällä alalla. Suomessa tuotettuja vastuullisia treenivaatebrändejä ei vielä juurikaan ole. Kysymys kuitenkin kuuluu, miten saamme ihmiset vakuuttumaan tuotteistamme niin, että he lähtevät muokkaamaan kulutustottumuksiaan ihan toden teolla? Miten saamme ihmiset, jotka nyt ostavat urheilutrikoonsa ja joogavaatteensa pikamuotiliikkeistä, ostamaankin meidän tuotteitamme? Miten pääsemme siihen pisteeseen, että olemme myös osa vastuullisemman kuluttamisen buumia? Kokonaan toinen asia on isommat, ulkomaalaiset brändit, jotka eivät varmasti myöskään ole kovin kestävällä pohjalla toimivia, mutta jotka kuitenkin hallitsevat isosti urheiluvaategeimiä. Onko meidän jossain vaiheessa mahdollista ns. Voittaa heidät tässä kilpailussa? Niin, että asiakas ei päädykään ostamaan Niken 70 euron trikoita, vaan käyttää saman summan kotimaisiin vaatteisiin? 

Mainitsinkin jo aikaisemmin suunnannäyttämisestä (treeni)vaatealalla. Tavoitteemme on vaatimaton ja ehkä jopa hieman kliseinen: haluamme muuttaa maailmaa. No ei ihan noilla sanoilla, mutta ihan tosissamme haluamme olla tekemässä muutosta. Muutosta kuluttajissa (kuten jo mainitsinkin), mutta myös yrityksissä. Muutos lähtee yksilöistä. Jonain päivänä, se yksi muutoksen kokenut yksilö voi olla isossa yrityksessä jossain merkittävässä päättäjän roolissa, vaikuttamassa. Yksilöistä tulee yhdessä ryhmiä, ryhmistä yhteisöjä.  

Muutoksena puhun kuluttamisen lisäksi myös muista asioista. Esimerkiksi nykypäivänä turhankin yleistyneestä ylisuorittamisesta. Jaksamisesta silloinkin, kun ihminen ei enää oikeasti jaksa. Silloin ei tarvitse jaksaa. Haluamme olla tekemässä muutosta hyvinvoivempaan ja energisempään yhteisöön. Liika suorittaminen, vapaapäivistä joustaminen, jatkuva stressi ja liian vähäiset yöunet tuntuvat olevan arkipäivää ihan liian monella. Sitä on myös alettu ihailemaan. Saattaa tuntea helposti piston sydämessään, kun somesta huomaa, että kaveri kertoo tehneensä töitä juuri kellon ympäri. Olenko jotenkin huonompi, jos en työskennellyt tänään yhtä paljon kuin hän? Pitkillä, venyneillä työpäivillä saatetaan kerskailla, kuin se olisi jotenkin “siisti” asia. Kaipaamme enemmän muistutusta siitä, miten tärkeää on pitää kiinni omista rajoista.  

Motivaatiota ja intoa tältä porukalta ainakin löytyy tämän projektin parissa. Töitä on tehtävä paljon, mutta mulla on myös vahva tunne siitä, että se todellakin kannattaa. Tästä tulee upea vuosi upeiden juttujen parissa! 

You May Also Like…

Digimarkkinointi

Pääsin viimein digimarkkinointikirjan kimppuun, joka on pitkään kulkenut lukulistallani mistään sitä löytämättä....

Intohimona brändit

Tämä kirja päätyi reflektoitavaksi nyt, sillä brändit ja niiden kilpailu on ollut viime vuosina todella kovassa...

0 kommenttia

Lähetä kommentti