Brändikäsikirja

Kirjoittaja: Ida-Lotta Aksovaara

25 helmikuun, 2021

Lähdeteos:

Lähdeteoksen kirjoittaja:

Teoriapisteet:

Oletko brändiuskollinen? Miten se vaikuttaa päivittäisiin valintoihin? 

Jos näet koko punaisen tölkin mitä mieleesi tuleeLuultavasti varmasti melkein jokaisella se on Coca Colan limutölkkiOlen monessa merkissä hyvinkin brändiuskollinenHyvänä esimerkkinä on Coca Cola. Sen lisäksi etten ostaisi mitään muuta cola juomaa sen sijaanrakastan myös heidän mainoksiaan ja kamppanijoitaanPunaisesta lkki on onnistuttu brändäämään niin ettei heidän tarvitsisi mainostaa itseäänmutta silti he mainostavat varsinkin jouluisinHeidän joulu mainoksista ja joulu rekasta on tullutkin asia mitä ihmiset jopa odottavat. 

 

Kirjassa käsitellään muutamaa erilaista brändiä 

Henkilöbrändi 

Tuotebrändi 

Palvelubrändi 

Yhteisöbrändi 

Yritysbrändi 

Maabrändi 

 

Mitä hyötyä Nikelle oli Michael Jordanista? 

–80 luvulla NBAssa oli sääntöjonka mukaan 51% koripallokengistä pitäisi olla valkoista1985 Jordan alkoi suunnittelemaan yhdessä Niken kanssa kenkiä. Yhteistyö sai nimekseen Air Jordan. Sopimuksen mukaan Jordan käyttäisi vain näitä kenkiä peleissä ja tietenkin kengät rikkoisivat sääntöäsillä ensimmäiset Air Jordan kengät olivat puna mustat. Nike joutui maksamaan sakkoa NBAlle jokaisesta Jordanin pelaamasta pelistäsillä kengät rikkoivat sääntöä. No mitä hyötyä tästä kaikesta oliValtavan suosion takia 1990 Air Jordan luotiin omaksi brändiksi ja nyky päivänäki näiden kenkien suosio on valtava. Sen lisäksi NBA joutui muokkaamaan sääntöjään. Nike siis hyödynsi Jordanin vahvaa henkilöbrändiä. 

 

Monoliittinen brändistrategia 

Monoliittisen eli yhden brändin mallissa yritys pyrkii yhdistämään tuotteensa ja palvelunsa yhteen brändiin ja näin tuotteiden brändi on sama kuin yrityksen brändi.” Hyvä esimerkki tästä on BMW. He käyttävät tätä strategiaa ja nimeävät kaikki auto mallinsa brändin nimellä ja vaihtuva osa on auto mallin numero sarjanumero sarja määrää auton mallinkuten BMW 520, BMW 118, BMW x3 ja BMW i8Tämä on luultavasti yritykselle hintansa puolesta halvin strategia. Muita suomalaisille tuttuja tätä strategiaa käyttäviä yrityksiä ovat mm. Finnair, Nokia, Kone. 

 

Henkilöbrändistä nykypäivänä varmasti ovat tunnetuimpia sosiaalisenmedian tuottajatVarmasti näemme yhteistyö postauksia sosiaalisessa mediassa päivittäinNämä on tilanteita joissa eri brändit ja yrityksen hyödyntävät henkilöbrändiäMyös yhteistyöllä tehdyt erilaiset mallistot ovat henkilöbrändin hyödyntämistä. Vanilla Vintagessa testaamme myös maaliskuussa henkilöbrändin hyötyä meille ja varmasti myös jatkossa. 

Brändäys ja brändin kirkastus työkalu on asioita mitä käytän varmasti jatkossakinOlemme tämän vuoden aikana julkaisemassa Vanilla Vintagen omia tuotteitaTuotteiden brändäyksessä tulemme varmasti hyödyntämään työkalua ja miettimään meille parasta brändistrategiaa. 

You May Also Like…

21 oppituntia maailman tilasta

Yuval Noah Hararin teos 21 oppituntia maailman tilasta herätti valtavasti ajatuksia ja kiinnostusta. Kirjassa...

Markkinointi boksin ulkopuolelta

Tällä hetkellä olemme käynnistämässä yhteistyötä asiakkaan kanssa ja he tarvitsisivat meiltä muun muassa...

0 kommenttia

Lähetä kommentti