Markkinoinnin uudet 4 P:tä

Kirjoittaja: Tomi Hölttä

16 huhtikuun, 2023

Lähdeteos: Markkinoinnin uudet 4 P:tä

Lähdeteoksen kirjoittaja: Eka Ruola

Teoriapisteet: 2

”Markkinointi on mielentila. Voittaminen, asenne ja liiketoiminnan kannattava kasvu ainoa vaihtoehto.” -Eka Ruola

On heti alkuun pakko sanoa, että valitsin loistavan kirjan. Kirjan kansikuva ei hirveästi innostanut, mutta se pisti kylläkin silmään. Googlailtuani hetken kirjoittaja Eka Ruolaa ilmeni, että räikeä ulkomuoto ei välttämättä ollut vain tyylitajuttomuutta.

Taustaa

Kiteytettynä kirja kertoo yhden maailman tunnetuimman markkinointiteorian jatkoliitteestä, jonka Ruola on konkretisoinut paperille. Alkuperäinen 4P-malli (myös nimellä markkinointi-mix) on Jerome McCarthyn 1960-luvulla luoma yleispätevä kehys kaikenlaiselle markkinoinnille. Se koostuu neljästä kilpailukeinojen osa-alueesta: tuote (product), hinta (price), jakelu (place) ja viestintä (promotion). Mallista on ajan saatossa tullut legendaarinen ja sitä pidetään vieläkin yhtenä markkinoinnin kulmakivistä.

Malli on kuitenkin varsin yksiulotteinen asiakasymmärryksen suhteen. Siinä ei huomioida tunnepuolta, ja asiakkaan oletetaan olevan aina rationaalinen. Tässä vaiheessa huoneeseen astuu sisään Eka Ruolan Markkinoinnin Uudet 4 P:tä. Siinä rationaaliseen päättelyyn lisätään emotionaalisuus. Ruola painostaa, että malli ei itsessään ole kokonainen, vaan nimenomaan lisäosa alkuperäiseen.

4 P:tä

Uudet P:t menevät näin: ihmiset (people), merkitys (purpose), alusta (platform) sekä intohimo (passion).

Ihmiset – Muistuttaa siitä, että ihmiset ovat tuotteen tai palvelun loppukäyttäjiä, joten olisi typerää olla vetoamatta heihin. Jonathan Becherin sanoin: ”Big glass buildings don’t buy software, people do”.

Merkitys – Kysytään, miksi tuote on tai pitäisi olla olemassa. Mitä sillä yritetään saavuttaa? Mitä se edustaa? Tarinallistaminen on yksi tehokkaimpia keinoja saada asiakkaat kiinnostumaan. Kukapa ei hyvästä tarinasta pitäisi. Se antaa myös mahdollisuuden ihmisille samaistua tuotteeseen, palveluun tai yritykseen.

Alusta – Mainoksien tavoittavuus ei enää määräydy kellonaikojen tai valotaulun koon mukaan. Nykyään paras hetki mainonnalle voi olla missä tahansa, milloin tahansa. Niinpä mainoksen sisältö ja kyky kaapata katsojan huomio on tärkeämpää kuin koskaan. Nykyteknologian ja trendien kehittyessä on tärkeää liikkua oikeilla alustoilla, kun halutaan tavoittaa omaa kohderyhmää.

Kysyin hetki sitten eräältä TikTok-mainonnan ammattilaiselta, mitä kannattaisi tehdä oman tiimini mainonnan suhteen. Vastaus oli selvä: TikTok pystyyn ja mahdollisimman paljon käyttökelpoista tavaraa ulos. Vaikka videoiden näkökulmana ei olisikaan markkinoida tiimiä, niin mikä tahansa video voi tulla viraaliksi tunneissa.

Intohimo – Viimeisin, mutta ei vähäisin. Intohimon kuuluisi sykkiä yrityksen jokaisesta tuotteesta, mainoksesta ja uutiskirjeestä. Vain silloin, kun intohimo on aitoa ja rehellistä, niin se voi tarttua eteenpäin muihin ihmisiin. Tällöin yrityksestä tulee asiakkaiden silmissä vetovoimainen ja uskottava, kasvattaen myös yrityksien perimmäistä tarkoitusta – eli tulosta.

Opit

Vaikka Ruola keskittyy kirjassa selittämään uudet 4 P:tä, niin parhaiten mieleen painuivat toistuvat teemat, joita Ruola muistutteli miltei joka luvussa. Nykyajan yritysten täytyy olla autenttisia ja uskottavia, jotta suurin mahdollinen potentiaali saavutettaisiin näiden uusien oppien avulla.

Mielenkiintoisin efekti tällä kirjalla minuun oli se, että aloin analysoimaan mainoksia heti sellaisia nähdessäni. Miksi minä näen tämän? Mikä on mainoksen perimmäinen tarkoitus? Uskonko siihen?

Uskon, että kirja oli henkilökohtaisesti erittäin ajankohtaan sopiva. Olen osana tiimimme markkinointiryhmää. On siis onni, että kerkesin lukea tämän kirjan, ennen kuin pääsimme kunnolla markkinoinnin suhteen alkuun. Haluan luoda brändillemme imagon, joka kuvastaa tiimiämme eli olla autenttinen. Tällöin tuottamamme viestintä pureutuu myös katsojaan (eli potentiaaliseen asiakkaaseen) paremmin. Markkinointia miettiessämme meidän täytyy ymmärtää, että emme ole vastuussa tiimillemme, vaan ihmisille.

Yhteenveto

Kirjan asiat ovat muotoiltu hyvin. Uskoisin, että se on varsin antoisaa luettavaa, jopa markkinoinnin ammattilaisille. Kannustan kuitenkin tutkimaan vähintään lyhyesti alkuperäiset 4 P:tä ennen kirjan aloittamista. Tällöin jopa kaltaiseni markkinoinnin keltanokkakin sai kirjasta erittäin paljon irti. Tietoa tuki myös havainnollistavat esimerkit sekä tarinat. Nämä antoivat opeille ”kasvot”, jolloin niitä oli helpompi peilata omiin kokemuksiin, johdattaen lukijan varsin syvällisiin mietiskelyhetkiin kirjan lukujen välissä.

Eka Ruolan monivivahteikkaasta kerronnasta suorastaan huokuu, että tämä ei ole mikä tahansa normaali oppikirja. Kirjailia on aidosti kokenut ja ajatteleva ammattilainen. Rento ja maanläheinen tyyli auttaa pitämään lukijan huomion ja mielenkiinnon alusta loppuun. Lisäksi kirja oli onnistuttu pitämään alle 200-sivuisena, vaikka se piti sisällään valtavan määrän tietoa. Monesti kirjat toistavat itseään väsymiseen asti, jotta viesti menee perille, mutta tässä se on jätetty lukijan vastuulle. Mieluummin palailen omalla ajallani takaisin kohtiin, joita en vielä täysin ymmärtänyt, kuin luen 500-sivuisen, jossa on vain 250 sivua uutta asiaa.

Kirja oli mielestäni erittäin hyvä, enkä oikeastaan osaa sanoa siitä huonoja puolia. Olen luonteeltani kriitikko, joten tämä ärsyttää minua suuresti. Markkinoinnin uudet 4 P:tä kuuluu siihen kastiin kirjoja, jotka jokaisen kaupallisella alalla toimivan ihmisen pitäisi lukea. Teit markkinointia tai et.

You May Also Like…

Rich dad poor dad

Tämä kirja on ollut lukulistallani jo kauan, ja sen lainaaminen kirjastosta on ollut vaikeaa. Sen vaikea käsiin...

Haastajasta hittipalveluksi

Tänä vuonna tavoitteenamme on luoda Toivolan vanhan pihan projektistamme hittipalvelu, jonne jokaisen on pakko päästä....

Saisinko huomiosi?

Tämä on todellakin kirja, jonka jokaisen somenkäyttäjän pitäisi lukea. Itse sain inspiraation kirjan lukemiseen Vengan...

0 kommenttia

Lähetä kommentti