Brändikäsikirja

Kirjoittaja: Oskari Soini

8 joulukuun, 2023

Lähdeteos: Brändikäsikirja

Lähdeteoksen kirjoittaja: Pekka Ruokolainen

Teoriapisteet: 0

Valitsin kirjakseni Brändikäsikirjan. Näin kirjan lukemisella suurta potentiaalia näin ensimmäisen Tiimiakatemia vuoden työkaluna. Brändi on suuressa osassa yritysmaailmaa ja omia opintoja. Toteutimme tiimini Fleimin kanssa brändisynnytyksen osuuskunnallemme. Tiedostamalla, mitä brändien maailmaan kuuluu ja miten brändi saadaan toteutettua käytännössä, oli suuri apu syventyä ja vaikuttaa yrityksen perustuspilareihin. Minulla oli aikaisempaa kokemusta brändin luomisesta, mutta halusin lukea kirjan kiteyttämään brändin konseptin. tiesin asioita entuudestaan, mitkä liittyivät brändiin. Olin pitkään jo pohtinut käsitettä brändi, koska yritysten brändit ja tiettyjen julkisuuden henkilöiden brändi on kiehtonut minua, kuinka he pystyvät luomaan omalaatuisen tunteen katsojassa. Brändikäsikirjan on kustantanut Kauppakammari ja kirjoittanut Pekka Ruokolainen 

Loimme Fleimille brändin koko tiimin voimin, mikä antoi erittäin paljon ulottuvuutta brändin luonteelle. Jokainen tiimin jäsen sai antaa omia ideoita missiosta ja visiosta, minkä avulla loimme pohjan yritystoiminnallemme. Fleimin brändin arvoihin otimme hyvin paljon mallia tiimin sisäisistä arvoista, koska se tuntui meistä luontevalta ja loi yhtenäisyyttä Fleimille. Brändisynnytyksen toteuttaminen koko tiimin voimin oli ehdottomasti yksi fiksuimmista ratkaisuista sen toteuttamiselle. Koko tiimin yhtenäisyys synnytyksen aikana ja kaikkien mahdollisuus olla vaikuttamassa yrityksemme brändiin hitsasi koko tiimiämme yhteen. Sparrasimme toisiamme ja haastoimme mielipiteitä, mikä loi tuloksellisen lopputuloksen yrityksemme brändille. Päätimme demokraattisesti brändin väreistä ja ydinviestistä, minkä jälkeen annoimme luottamuksellisen tehtävän markkinointi tiimillemme ja he sytyttivät Fleimin eloon.  

Brändikäsikirjasta opin brändin merkityksestä ja sen roolista organisaation menestyksessä. Yksi keskeisimmistä oivalluksista on ollut ymmärtää, että brändi ei ole vain logo tai visuaalinen identiteetti. Brändi heijastaa yrityksen luonnetta, mikä ulottuu syvälle tunteisiin ja asiakkaiden kokemuksiin. Kirjan kuvaus siitä, miten brändi vaikuttaa ihmisten tunteisiin, päätöksiin ja organisaation ilmeeseen herätti minussa ajatuksia. 

Brändikäsikirjan opit ovat nostaneet esiin tarpeen jatkuvaan kehittämiseen. Tämä on herättänyt minussa ajatuksia siitä, miten voimme tarkastella ja päivittää Fleimin brändiä säännöllisesti varmistaaksemme, että se heijastaa kehittyvän Fleimin ajankohtaisia arvoja, tavoitteita ja tulevaisuuden osaamista monitoimialoilla. 

Henkilöbrändi 

Jokaisella meistä on omanlainen henkilö brändi. Niin kuin yritysmaailmassa yrityksen tekemät päätökset ja teot vaikuttavat minkälainen brändi heillä on. Voimme rakentaa omaa henkilöbrändiä omalla olemuksella sosiaalisissa tilanteissa ja kaverisuhteiden avulla. Sosiaalinen media on paikka, missä tehdään jopa uria pelkällä, henkilöbrändillä. Sosiaalisenmedian sisältö sinusta luo katsojalle tietynlaisen mielikuvan, mikä muuttuu brändiksesi. Kaikki sisältö, mitä laitat nettii vaikuttaa omaan henkilöbrändiisi, kuten tämä reflektio. Googlasin itseni ja kolmas linkki on Tiimiakatemian teoriapankkiin, mistä kuka tahansa voi reflektioni Brändikäsikirjasta. Digitaalinen jalanjälki ja henkilöbrändi kulkevat käsikädessä. 

Brändin Visio, missio ja arvot by Marimekko 

Hyvin harvoin ostan esimerkiksi tuotetta millä ei ole vahvaa brändiä. Brändiin voi turvautua ostopäätöksessä, koska usein brändi viestii asiakkaalle laadusta ja luotosta. Otan tässä kappaleessa esimerkiksi Marimekon brändinä. Marimekon vahvuuksia ovat brändin ainutlaatuisuus ja kiinnostavuus, kuosien moninaisuus ja muotokielen omintakeisuus. Brändin arvoa pyritään kasvattamaan tuote-, myymälä- ja jakelukonseptien pitkäjänteisellä kehittämisellä. 

Luottamusta herättävä ja laadun lupaavia sanoja! Otin Marimekon strategia ja tavoitteet suoraan heidän nettisivuiltaan ja uskon heidän arvoissansa olevan myös läpinäkyvyys, vaikka sitä ei suoranaisesti sanota sivuillaan. Marimekon arvoihin kuuluu Elämää, ei esittämistä, Rehtiyttä kaikkia ja kaikkea kohtaan, Maalaisjärkeä, Yhdessä tekemistä, Rohkeutta epäonnistumisen uhallakin ja Iloa. 

Kiteytys 

Kirja antoi nimensä mukaisesti käsikirjana opit brändistä ja sen rakentamisesta. Kirja on rakennettu tiiviistä ja lukija alkaa nopeasti hahmottamaan brändin tärkeyden ja sen hyödyt. Brändikäsikirjaa tutorin roolissa suosittelen jokaiselle aloittavalle tiimille luettavaksi, koska osuuskunnan brändisynnytyksessä siitä on paljon apua.  Arvosana kirjalle 4/5.

You May Also Like…

Sinisen meren strategia

Valitsin tämän kirjan reflektoitavaksi seuraavana, sillä se on ollut paljon keskusteluissa Tiimiakatemialla. Sinisen...

Kohderyhmän merkitys

Copywriting oli itselleni ennen tätä hetkeä lähes täysin uusi käsite. Siitä tuli ensimmäisenä mieleen jonkinlainen...

21 oppia maailman tilasta

Mitä minun tulisi tietää, että ymmärtäisin maailman tilanteesta paremmin vai olisiko parempi, etten tietäisi? Yuval...

0 kommenttia

Lähetä kommentti