Brändikäsikirja

Kirjoittaja: Vili Hilden

17 syyskuun, 2023

Lähdeteos: Brändikäsikirja

Lähdeteoksen kirjoittaja: Pekka Ruokolainen

Teoriapisteet: 2

Mitä brändi tarkoittaa tai mikä se ylipäätänsä on. Tästä minulla oli olevinaan hyvä käsitys jonka johdosta päädyin lukemaan kirjan. Käsitykseni piti paikkaansa, mutta oli siellä joitain uusiakin juttuja sekä kirja, vahvisti näkemystäni brändäyksestä ja sen tärkeydestä. Käydäänhän nyt kuitenkin vähän läpi mitä jäi mieleen.

Alkuvaiheessa törmäsin lauseeseen ”Brändistä ei voi tulla merkityksellinen asiakkaallesi, ennen kuin se on merkityksellinen jokaiselle työntekijällesi.” Jokaisen yritykseen kuuluvan, oli se sitten minkälainen yritys tahansa on silloin tärkeää omaksua yrityksen brändi, arvot ja halu sitoutua niihin. Omalla kohdalla ja omassa tiimissä meillä on mielestäni brändi asiat vielä hieman auki. Oman käsityksen mukaan haluamme tuoda uutta ilmettä markkinointiin sekä kaikkeen tekemiseen meidän rennolla, mutta ammattitaitoisella sekä asiallisella lähestymistavalla.

Keskustellaanpa hieman tunteista. Kirjassa tuotiin hienosti esille myös tunteen merkitys. Ihmiset ovat hyvin merkkiuskollisia elikkä kerran hyvän tuotteen ostaessaan tai hyvin kokemuksen saadessaan ihmiset yleensä haluavat palata. Mennään niin sanotusti tutulla ja turvallisella. Tässä tulee esille se kuinka jokaisen työntekijän tai tuotteen on oltava helposti lähestyttävä sekä ammattitaitoinen. Ihan kuin tuotteen tärkeys olla ammattitaidolla tehty (kaunis sekä puoleensavetävä). Tätä kautta tuotteen tarve ihmiselle luo jo ihmisen oman käsityksen brändistä, jota parhaimmillaan suositellaan toiselle tarinan kertomisen muodossa tai pahimmassa tapauksessa ei todellakaan suositella. Tästä pääsemme päätelmään, kuinka jokainen asiakaskokemus on tärkeä ja jokainen pitää ottaa huomioon yrityksen brändin mukaisesti. Tätä kautta asiakkaiden osa brändistä syntyy kuin itsekseen.

No kuinka hyvä brändi sitten toteutetaa?                                                                                                                                                                   Mietitään nyt vaikka meidän tiimiä Fleimiä. On tärkeää päästä yhteiseen lopputulokseen siitä millaisen brändin haluamme osuuskuntamme ympärille luoda. On myös tärkeää jokaisen omistautua arvoihimme brändin ympärillä. Jokainen omalta osaltaan kehittää omaa tekemistään siihen suuntaan mihin haluaa ja luo sitä kautta oman henkilöbrändinsä. Kun asiat saadaan loksahtelemaan paikalleen on meidän tiimimme yhtenäinen ja vahva mitä ikinä teemmekään. Kaikki lähtee yhteishengestä jota päivä päivältä kehitämme parhaaksi mahdolliseksi.

Yhteenvetona. kauas on pitkä matka mutta matka lyhenee päivä päivältä. Taivas on rajana niin omassa brändäyksessä kuin yrityksenkin. Asiakkaan ehdoilla kuitenkin menemme. Ilman asiakkaita emme mekään ole mitään. Kiitti kuitti.

You May Also Like…

Suojattu: Ilmiön kaava

Salasanasuojattu

Katsoaksesi tätä suojattua sisältöä, kirjoita salasana alle:

Strategiakirja – 25 työkalua

Halusin lukea jotain käytännönläheistä strategiasta, mitä voisin viedä suoraan käytäntöön. Kirja oli käytännönläheinen...

Rich dad poor dad

Tämä kirja on ollut lukulistallani jo kauan, ja sen lainaaminen kirjastosta on ollut vaikeaa. Sen vaikea käsiin...

0 kommenttia

Lähetä kommentti