Integraatio; markkinointi, myynti ja viestintä

Lähdeteos: Suuri integraatiokirja; markkinointi, myynti ja viestintä

Lähdeteoksen kirjoittaja: Markku Vierula

Teoriapisteet: 0

Valitsin luettavaksi koulutusohjelmaan Suuren integraatiokirjan. Kirja käsitteli niin markkinointi, myynti ja viestinnän osa-alueita integraation näkökulmasta. Kirja antoi toisenlaisia näkökulmia ja lähestymistapaa markkinointiin, joka haastoi omaa ajattelua ja sai myös ymmärtämään, miten iso merkitys markkinoinnilla on koko yrityksen liiketoimintaa. Kirja herätteli ajatuksiani markkinoinnin ja viestinnän vaikutuksista liiketoimintaan.

Integraatio

Integraatiolla tarkoitetaan elementtien tai prosessien yhdistämistä, jonka tarkoituksena on parantaa tehokkuutta, luoda yhtenäisemmän järjestelmän. Kirjassa painotettiin miten markkinoinnin, viestintä ja myynti pitäisi olla saumattomassa yhteistyössä muun liiketoiminnan strategian kanssa. Liiketoiminnan perinteisenä periaatteena on myydä tuotetta tai palvelua ja saada sitä kautta tuottoa. Jotta näitä palveluita tai tuotteita saataisiin myytyä, tarvitaan siihen johdonmukaista markkinointia ja viestintää oikealle kohdeyleisölle. Eli niin markkinoinnilla ja viestinnällä on vaikutuksia myynnilliseen tulokseen ja sitä kautta myös yrityksen liiketoimintaan.

Markkinoinnin, viestinnän ja myynnin integroituminen ja yhdessä toimiminen auttaa varmistamaan, että yritys viestii yhdenmukaisesti asiakkailleen ja luo paremman asiakaskokemuksen. Esimerkiksi markkinointitiimi voi tarjota myyntitiimille tietoa potentiaalisista asiakkaista ja heidän kiinnostuksenkohteistaan. Toisaalta myyntitiimi voi antaa markkinoinnille palautetta siitä, millaisia viestintää tai kampanjoita asiakkaat todella arvostavat. Viestintätiimi voi hyödyntää viestinnässään saamiaan tietoja omassa viestinnässään. Integraatio auttaa yrityksissä eri osastoja viestimään keskenään ja hyödyntämään toistensa tietoja ja siten parantaa oman osaston toimintaa. Miettiessäni integraatiota ja mitä todellisia hyötyjä eri osastojen keskustelemisesta tulisi. Tietojen vaihtaminen parantaisi varmasti osastojen toimintaa laadullisesti.

Mielestäni markkinoinnin isoimpana haasteena yrityksissä on se, ettei me osata hahmottaa isompia kokonaisuuksia ja vaikutustekijöitä toisiinsa. Esimerkiksi mietin, miten jos myynti- ja markkinointitiimit eivät keskustelisi keskenään ja siten viestivät asiakkailleen eriäviä näkökulmia tuotteesta ja palvelusta. Tällöin asiakkaat varmastikin hämmentyisivät viestinnästä eikä pitäisi yrityksen viestintää uskottavana. Viestintäkatkokset ovat varmastikin yleisiä yrityksissä. Mietin esimerkiksi omaa projektiani Spotlightia, jossa on useampi, tiimi työskentelee saman tapahtuman eteen. Spotlightissä tiimejä on neljä, jotka ovat tapahtumatuotanto, kävijämarkkinointi, yrityssuhteet ja viestintä. Mieleeni tulee äskettäin tapahtunut tapahtumatuotannon ja viestintätiimin tiedonvaihtokatkos. Kyseessä on pieniasia mutta joka voi vaikuttaa asiakkaan näkökulmasta erikoiselta. Puhujateemojen aiheista oli erilaisia versioita tiimitapaamisissa tehdyissä muistioissa. Kyseiset puhujateemojen aiheet olivat julkaistu Spotlightin Instagramiin muistiosta otettujen tietojen perusteella. Tapahtumatuotannon tapaamisessa huomasimme, miten kyseiset teema aiheet olivat eri muodossa Instagramissa, miten tapahtumatuotanto oli ne alun perin suunnitellut.  Kyseessä oli pieni asia, jolla on vaikutusta tapahtumasta viestimiseen. Tässäkin tilanteessa huomaa kuinka tärkeää on tehdä yhteistyötä ja viestiä eri osastojen ja tiimien kesken, jottei tulisi tehtyä näitä pieniä virheitä.

Yrityksen viestintä

Kirjassa käsiteltiin viestinnän aihetta niin markkinoinnin, brändin ja asiakas vuorovaikutuksen kautta.  Viestintää on monenlaista ja monen tyylistä. Viestinnän elementtejä hyödynnämme yrityksissä mainonnassa, vuorovaikutustilanteissa asiakkaiden kanssa, kampanjoissa ja yrityksen arvon- ja brändin viestinnässä. Viestintä yrityksen ja asiakkaiden välillä on muuttunut kaksisuuntaiseksi vuorovaikutukseksi, jossa halutaan osallistuttaa asiakkaita yrityksen toimintaan entistä enemmän. Tallaiseen kaksisuuntaiseen vuorovaikutukseen ovat mahdollistaneet erilaiset somealustat, jossa asiakkaat pääsevät laittamaan viestiä ja reagoimaan yrityksestä tuotettuun sisältöön. Mieleeni tulee Ingstagramin tarinassa toimiva kysymykset ja kysely toiminnot, jotka madollistavat tämän kaksisuuntaisen vuorovaikutuksen. Seuraan joitakin vaatetusalan yritystä Ingstagramissa ja huomasin miten he osallistuttavat asiakkaitaan vaatteiden suunnittelussa, jotta vaatteet olisivat asiakkaiden mieleen. Kyseinen yritys laittoi kysely vaihtoehdon seuraajilleen tietystä vaatemalista, ja kysyi, ottaisitko tämän vaatemallin lyhyempänä vai pidempänä. Näin asiakkaat pääsevät mukaan tuotteen suunnitteluun vaiheeseen. Kaksisuuntainen vuorovaikutus auttaa myös yritystä kehittämään omia palveluitaan ja tuotteitaan entistäkin asiakaslähtöisempään suuntaan mitä ennen.

Miettiessäni miten pienetkin asiat voivat vaikuttaa yrityksestä annettavaan mielikuvaan ja viestintä on siinä suuressa merkityksessä. Olin kerran pitämässä Pauligin maistatusta Jyväskylän ammattikorkeakoulun pääkampuksella. Mietin miten tämän kaltaiset pienetkin edustustehtävät voivat vaikuttaa asiakaskuntaan. Edustin maitattajana Pauligia, jolloin ohikulkijoiden näkökulmasta olen Pauligin työntekijä. On siten tärkeää miten pienimmissäkin tilaisuuksissa tai edustuspaita päällä liikkuu ja käyttäytyy muiden ihmisten edessä. Sillä on nimittäin vaikutusta brändiin ja siitä syntyvään mielikuvaan. Edustustehtävissä on tärkeä tiedostaa, että viestii yhteneväistä linjaa yrityksen ohjeisuksen mukaan. Maistatettavia Pauligin tuotteita oli kaksi, joiden makuja sai verrata toisiinsa. Osallistutimme maistajia kertomaan aktiviteetin muodossa, kummasta mausta pitivät enemmän. Aktiviteetissä oli kahden värisiä palloja, joista toinen pallo kuvasti toista juomaa ja toinen pallo toista juomaan. Pallot erottivat värin peusteella. Pisteellä oli myös kaksi putkiloa, johon paremman makuisen juoman värisen mukaisen pallon sai laittaa. Näin osallistutimme maittajia ja saimme tietoa kummasta tuotteesta, he tykkäsivät enemmän. Äänestyksen jälkeen annoimme haalarimerkit opiskelijoille. Maistatuksessa käytettiin kaksisuuntaista vuorovaikutusta, jossa maistajat saivat ilmaista mistä mausta tykkää aktiviteetin muodossa. Näin yritys sai informaatiota, kumpi tuote on tämän tietyn asiakaskunnan (opiskelijoiden) mieleen. Mielestäni tässä on hyvä esimerkki, miten päästään esittelemään tuotteita, mutta saadaan arvokasta tietoa samalla tuotekehityksen ja asiakasymmärryksen näkökulmasta.

Kirjassa mainittiin myös hyvän viestinnän osa-alueet, jotka ovat seuraavat: oikea sanoma, oikea aika, oikeassa paikassa, oikealle kohderyhmälle ja oikeanlaisin vaikutuksin. Nämä osa-alueet auttavat varmistamaan, että viestintä on tehokasta ja sillä saavutetaan haluttavat tavoitteet. Näitä neljää osa-aluetta voi hyödyntää niin markkinointiin, kampanjoihin tai vuosikelloon rakentamiseen. Mielestäni näitä neljää kohtaa hyödyntämällä saadaan niin markkinoinnin ja kampanja viestistä puhuttelevampi ja kohdeyleisöä huomioivia. Lähtisin työstämään mainoksen tai kampanjan sisältöä oikean kohdeyleisön miettimisellä. Kun kohderyhmä olisi mietitty olisi seuraavaksi mietittävä, mistä alustalta ja mihin aikaan kyseiset kohderyhmät tavoitetaan parhaiten. Seuraavaksi lähtisin miettimään, minkälaisia vaikutuksia haluaisin saavuttaa kampanjalla tai mainoksella, jotta viestin sisällöllä saataisiin haluttuja tunteita, reaktioita tai toimintaa kohdeyleisössä. Viimeisenä miettisin aisasisällön, joka olisi selkeä, houkutteleva ja puhutteleva kohdeyleisölleen. Miettiessäni mainoksia, jotka puhuttelevat ovat käyttäjäkokemuksen kaltaisia, jossa kerrotaan miten kyseinen tuote toimi tai suosittelisiko kyseinen ihminen kyseistä tuotetta. Käyttäjäkokemuksesta saa enemmän irti tuotteesta ja siitä mitä hyötyjä tuotteesta on todellisuudessaan. Käyttäjäkokemus mainoksissa vedotaan vahvasti viestinnässä kuluttajien tunteisiin ja järkeen perustuvaan ajatteluun. Järkeen perustuvaan ajatteluun käyttäjäkokemukset vaikuttavat siten, että ajattelemme jos se toimii hänelle niin miksi se minullekin toimisi ja siten kuluttaja ostaa kyseisen tuotteen. Ihmiset ostavat sitä mitä haluavat ja siihen markkinoinnilla ja hyvällä viestinnällä pyritään, että ihmiset haluaisivat kyseisen tuotteen.

Yleistä pohdinta

Kirja herätteli paljon ajatuksia monesta eri aihealueesta. Mielestäni markkinoinnin pitäisi olla yksi tärkeimmistä toiminnoista liiketoiminnassa, koska hyvän markkinoinnin vaikutukset näkyvät liiketoiminnallisessa tuotossa. Miettiessäni markkinointi termiä ja mitä kaikkea markkinointi sanalla tarkoitetaan. Markkinointiin kuuluu niin brändin rakentaminen, yrityksen arvoista ja brändistä viestiminen, markkinatutkimukset, mainonta erilaisilla alustoilla, suoramarkkinointi, suhdemarkkinointia, kampanjat, markkinointi tulosten analysointi ja mittaaminen ja kilpailijoiden seurantaa. Lyhykäisyydessään markkinoinnin tarkoituksena on viestiä yrityksen palveluista tai tuotteista ostavalle asiakaskunnalle.

Kuluttajat- ja asiakkaat ovat entistä tietoisempia heille suunnatusta markkinoinnista ja kapanjoista. Varsinkin nykypäivän tilanne inflaatiosta ja korkeat asumiskustannuksen hinnat vaikuttavat kuluttajien ostokäyttäytymiseen. Jotta asiakkaat olisivat valmiita maksamaan yrityksen tarjoamista palveluista tai tuotteista, täytyy markkinoinnin tuntea asiakaskuntansa, heidän ostomotiivinsa ja ostokäyttäytymisensä entisiäkin paremmin nykypäivänä. Kohdennetut ja puhutteleva viestintä ovat entistä tärkeämmässä asemassa markkinoinnissa, jotta saadaan haluttuja reaktioita tai käyttäytymistä mainoksilla. Markkinoinnin pitää siten ymmärtää myös nykyajan maailman tilannetta ja mukautua muuttuviin tilanteisiin entistäkin nopeammin.

You May Also Like…

Suojattu: Ilmiön kaava

Salasanasuojattu

Katsoaksesi tätä suojattua sisältöä, kirjoita salasana alle:

Strategiakirja – 25 työkalua

Halusin lukea jotain käytännönläheistä strategiasta, mitä voisin viedä suoraan käytäntöön. Kirja oli käytännönläheinen...

Rich dad poor dad

Tämä kirja on ollut lukulistallani jo kauan, ja sen lainaaminen kirjastosta on ollut vaikeaa. Sen vaikea käsiin...

0 kommenttia

Lähetä kommentti