Intohimona brändit

Kirjoittaja: Jonna Markkanen

17 syyskuun, 2023

Lähdeteos: Intohimona brändit

Lähdeteoksen kirjoittaja: Marina Vahtola

Teoriapisteet: 0

Valitsin luettavakseni markkinoinnin koulutusohjelmaa varten Marina Vahtolan kirjoittaman kirjan Intohimona brändit. Halusin lukea nimenomaan Marinan brändikirjan, koska hänellä on takanaan mieletön työhistoria kansainvälisten ja kotimaisten yritysten toimitusjohtajana, hallitusten puheenjohtajana sekä useissa kansainvälisissä luottamustehtävissä. Kirjassaan hän kävi uraansa läpi kronologisessa järjestyksessä ja kertoi, mihin asioihin muutoksia tekemällä hän sai yhdessä muun johdon kanssa yritykset menestymään.

Kirja laajensi ymmärrystäni siitä, mikä kaikki yrityksen brändikuvaan vaikuttaa ja miten keskeisessä roolissa brändistrategia on, jos yritys haluaa menestyä. Brändi ei ole vain logo ja visuaalinen ilme, vaan se muodostaa koko yrityksen keskeisen liiketoiminnan. Myös asiakasymmärryksen ja vastuullisuuden tärkeys kirkaistuivat minulle kirjan lukemisen jälkeen ihan uudelle tasolle.

Osuuskuntamme brändin rakennus on vielä kesken, mutta sain paljon uusia olennaisia työvälineitä brändimme luomiseen.   

Asiakaskeskeisyys

Kaupan alalla työskennelleenä olen huomannut jo kahdeksan vuoden aikana isoa muutosta asiakaslähtöisyydessä. Päätöksiä on alettu miettimään nimenomaan asiakkaan näkökulmasta perustuen asiakkaan tarpeisiin. Organisaation kaikkien eri osa-alueiden aina tuotannosta johtoon saakka tulisi toimia asiakaslähtöisesti. Marina sanoikin kirjassaan ”Ainutlaatuinen asiakaskokemus on jokaisen yrityksen tärkein tavoite riippumatta siitä, millä alalla yritys toimii”.

Nykypäivän asiakkaat ovat vaativampia ja he haluavat välitöntä ja henkilökohtaista vuorovaikutusta. Asiakkaalle tulisi jäädä yrityksestä positiivinen, luottavainen ja arvostettu tunne. Asiakasta tulisi kiittää ja arvostaa. Olen itsekin asiakkaan roolissa huomannut hyvän olon tunteen, joka minulle on tullut, kun olen saanut yritykseltä kiitosviestin juuri heidän asiakkaanansa olemisesta. Näiden tuntemusten jälkeen olen tuntenut syvempää yhteyttä kyseiseen brändiin. Näiden yhteyksien luominen on tärkeässä roolissa, koska kilpailevia yrityksiä löytyy monesti paljonkin ja asiakas kävelee kilpailijalle silloin, jos menettää luottamuksen tai arvostuksen brändiä kohtaan.

Asiakasrajapinnassa työskentelevät henkilöt ovat avainroolissa vaikuttamassa asiakkaalle muodostuvaa kuvaa brändistä, koska yrityksen kulttuuri, työilmapiiri sekä yrityksen arvomaailma välittyvät suoraan asiakkaalle. Jos henkilökunta voi hyvin, niin asiakaskin voi hyvin. Luottamus sitouttaa asiakasta brändiin luoden parhaassa tapauksessa elinikäisen asiakassuhteen. Myös yrityksen johdon tulee motivoida ja innostaa työyhteisöään. Hyvää asennejohtamista on työyhteisön arvostus, luottamus ja kunnioittaminen.

Kilpailuetu

Yrityksen täytyy erottua muista alalla toimivista innovatiivisilla tuotteilla tai palveluilla ja tarjota asiakkaille ainutlaatuisen konseptin ja vahvan asiakaslupauksen. Palvelua tai tuotetta kehitellessä on tärkeää määritellä asiakkaan ongelma, jotta on mahdollista kehittää ratkaisuja olemassa olevaan ongelmaan. Konseptin kehittämiseksi on tärkeää kerätä asiakkailta todellista tietoa ja analysoida sitä. Pelkästään omaan olettamukseen ei voi luottaa, jos ei tiedä onko tuotteelle tai palvelulle oikeasti kysyntää. Asiakas kannattaa osallistuttaa kehitysprosesseihin, jotta lopputuloksena saadaan mahdollisimman vahva asiakaskokemus.

Liiketoimintaa tulee jatkuvasti kehittää, jotta kilpailuetu pysyy. Yrityksillä pitää olla kykyä ottaa riskejä ja tehdä uusia rohkeita päätöksiä. Suomessakin on ollut aikanaan paljon menestyviä yrityksiä, jotka eivät ole pysyneet muutoksessa mukana kehittäen samalla liiketoimintaansa ja täten he menettivät kilpailuetunsa. Mieleeni pompahtivat heti Anttila, Seppälä ja Tiimari. Pienet yritykset ovat monesti ketterämpiä muutoksissa, koska isommissa yrityksissä muutokset tapahtuvat hitaammin ja ovat isomman työn takana. Marina kannustaa kirjassaan pitämään riman korkealla eli haaveilemalla isosti ja kunnianhimoisesti tekemään töitä näiden tavoitteiden eteen.

Yrityksen pitää tarkastella omaa toimintaansa kansainvälisessä ympäristössä, vaikka ei pyrkisi kansainvälisille vesille. Verkkokaupat mahdollistavat sen, että tuotteita pystyy tilaamaan ympäri maailmaa kotiovelleen ja silloin kansainväliset yritykset ovat kilpailijoita, koska kilpailette samoista asiakkaista.

Markkinoinnin isoin tehtävä on kertoa, että yritys on olemassa. Yrityksen viestinnän ja markkinoinnin tulee olla yhtenäistä, jotta asiakas kokee viestin samanlaisena viestintäkanavasta riippumatta. Arvojen ja yrityskulttuurin välittymisellä asiakkaalle on merkittävä rooli markkinoinnissa. Kaupalliset tai yrityksen mainonta ei kiinnosta asiakkaita sosiaalisessa mediassa. Some toimii parhaiten, kun asiakaskokemus on vahva. Omasta asiakaskäyttäytymisestäni olen huomannut, että esimerkiksi meikkimainokset ohitan saman tien, mutta somevaikuttajan uutuusmeikkien testailuvideon samoista meikeistä katson mielenkiinnolla ja monesti saatan videon vaikutuksesta jotain tilatakin itselleni. Tässä nimenomaan positiivinen asiakaskokemus on vahva, kun saan toiselta kuluttajalta suosituksia tuotteista ilman mainostusta.

Asiakkaat rakastavat tarinoita ja onnistunutta brändistrategiaa rakennettaessa aidot tarinat ovat keskeisessä roolissa. Tarinat viestivät koko liiketoiminnan sielua ja vahvistavat tuotteiden tai palveluiden merkitystä.

Vastuullisuus

Vastuullisuus ja arvot ovat nykyään tärkeä osa kilpailuetua. Monet ovat sanoneet, ettei yritys voi tulevaisuudessa menestyä, jollei se toimi vastuullisesti ja olen itsekin samaa mieltä. Olen huomannut, että monet kiinnittävät jo todella paljon huomiota yritysten läpinäkyvyyteen ja ihmisoikeuskysymyksiin ympäri maailman. Asiakkaat haluavat ympäristöystävällisiä materiaaleja ja vastuullisia tuotantoprosesseja ostamaltaan tuotteelta. Nykyään jopa tuomitsemme toisiamme vastuuttomasta paikasta tilatuista tuotteista ja sitä pidetään itsekkäänä valintana. Vastuullisuudesta on tullut suorastaan trendi ja jokaisen yrityksen nettisivuilla tuntuu olevan erillinen sivu vastuullisuudelle. Tämä on välillä jopa huvittavaa sellaisien yrityksien kohdalla, jotka eivät kuitenkaan toimi vastuullisesti ja läpinäkyvästi. On tärkeää, että myös kaikki yrityksen sidosryhmät, alihankkijat ja kumppanuusverkostot ovat vastuullisia toimijoita.

On helpompi toimia sellaisten ihmisten kanssa, joilla on sama arvomaailma. Kun ihminen saa elää omien arvojensa mukaisesti, se tekee elämästä merkityksellisemmän. Ympärilleen kollegoikseen ja alaisikseen kannattaa valita henkilöitä, joilla on samat arvot kuin itselläsi. Töissä viihtymiseen vaikuttaa merkittävästi yrityksen arvot ja kulttuuri.

Mentorointi ja yhteistyöt

Pienillä startup -yrityksillä on innovatiivisia ajatuksia sekä rohkeutta kokeilla uusia asioita ja suurilla yrityksillä on vahvaa asiantuntevaa kokemusta. Yhteistöille yritysten kesken voidaan hyödyntää molempien vahvuuksia ja saada molemmille positiivista näkyvyyttä ja kilpailuedun vahvistusta.

Uusien yritysten on kannattaa saada omaan hallitukseensa tai neuvonantajikseen henkilöitä, joilla on vahvaa osaamista ja ammattitaitoa. He myös näkevät kehityskohteet ulkoapäin helpommin ja tuovat mukanaan laajat verkostot.

Hallitukseen kannattaa valita monipuolista osaamista ja hallitusten jäsenten osaamisprofiilia tulee tarkastella vuosittain, ja arvioitava, tarvitaanko välillä uutta erilaista osaamista.

You May Also Like…

Suojattu: Luova järkevyys

Salasanasuojattu

Katsoaksesi tätä suojattua sisältöä, kirjoita salasana alle:

Suojattu: Ilmiön kaava

Salasanasuojattu

Katsoaksesi tätä suojattua sisältöä, kirjoita salasana alle:

Strategiakirja – 25 työkalua

Halusin lukea jotain käytännönläheistä strategiasta, mitä voisin viedä suoraan käytäntöön. Kirja oli käytännönläheinen...

0 kommenttia

Lähetä kommentti