Brändikäsikirja

Lähdeteos: Bröndikäsikirja - Näin teet yritysbrändistä vetovoimaisen

Lähdeteoksen kirjoittaja: Pekka Ruokolainen

Teoriapisteet: 0

Brändikäsikirja

Olen ollut aina kiinnostunut brändäyksestä ja sen voimasta. Huomaan itseni hyvin usein ostavan tiettyä tuotetta tai palvelua pelkän brändin voimasta. Tällä hetkellä olemme juuri aloittanut rakentamaan tiimiyrityksemme Vengan brändiä ja uskon, että kirja tulee oikeaan paikkaan. Kirja avasi hyvin pitkälti brändin käsitettä ja siihen kuuluvia asioita.

Mikä on brändi?

Mitä tulee ensimmäisenä mieleen, kun ajattelemme jotain brändiä? Värit, logo, kolmeraitaa, puraistu omena vai hyvä ajotuntuma. Usein tulee ajatelleeksi, että brändi olisikin vain logo, muoto tai joku väri. Ne ovatkin eniten ulkopuoliselle näkyvät osat brändiä ja ovat siten hyvin vahva osa yrityksen brändiä. Tosiasiassa brändiin kuuluu pakkauksesta ja kuljetuksesta lähtien kaikki yritykseen liittyvät palvelut, tuotteet tai esimerkiksi huhut, joita yrityksestä voi kuulla vaikka bussissa. Brändistä voisikin vetää johtopäätöksen, että se on niin vahva kuin sen heikoin lenkki tai ominaisuus. Tällä hetkellä olemmekin saaneet aikaamme Vengan visuaalisen puolen logoista ja väreistä fontteihin. Pidän itse hyvin paljon brändäyksestä ja erityisesti visuaalisesta puolesta.

Brändäys onkin pitkälti viestimistä ja viestin tulkinta on aina lähettäjän vastuulla, joten mitä haluamme viestiä tiimiyrityksestämme? – On kysymys, johon pyrimme vastaamaan. Olemme 16 nuorta täynnä intoa olevaa tiimiyrittäjää, jotka haluavat oppia aina lisää ja päästä hyödyntämään monipuolisia taitojamme projekteissa. Tiimimme brändiin vaikuttaa erityisesti arvot, jotka kaikki jaamme. Ikuinen oppiminen, rehellisyys, kohtele muita niin kuin haluaisit itseäsikin kohdeltavan ja aina parhaansa tekeminen.

”Your brand is not what you think it is, it is what people think it is.”

Brändistrategiat

Kirjassa käytiin läpi kolmea erilaista brändistrategiaa. Yleensä yhden ison brändin takana on monta pienempää brändiä esimerkiksi Sony, joka valmistaa Playstationin. Playstation on siis Sonyn alla toimiva brändi. Monoliittinen brändi taas tarkoittaa vain yhtä brändiä eli sillä ei ole sen oman brändin alla muita brändejä vaan sillä on yksi iso brändi, johon kuuluu kaikki sen valmistamat tuotteet. Tästä hyvä esimerkki on BMW, joka valmistaa autoja. BMW:n tuotteisiin kuuluu 1. sarja, 2. sarja, 3. sarja ja niin edelleen. Se ei ole rakentanut eri tuotteiden, tässä tapauksessa autojen ympärille omaa brändiä. Autot tunnistetaan juuri niiden numeron mukaan ja lähes jokainen osaa kertoa, että 1. sarja on BMW:n valmistama. Sama pätee Mercedes-Benziin, jolla on A-sarja, b-sarja ja niin edelleen. Kaikki tietävät, että isompi numero tai kirjain tarkoittaa kooltaan isompaa autoa.

Autoesimerkeistä jatkaen esimerkiksi Toyotalla on käytössä siirretyn identiteetin strategia. Eli Toyota on pää brändi mutta sen alapuolella on muitakin brändejä. Esimerkiksi Toyota Supra kuuluu näihin. Monet ymmärtävät Supralla tarkoitettavan autoa, joka on Toyotan valmistama ja siitä on kehittynyt ns. oma brändinsä. Siirretyn identiteetin strategia on erittäin yleinen esimerkiksi juoma- tai ruoka-alalla. Hartwallilla on monta eri brändiä itsensä alapuolella: Gatorade, Long Drink, Jaffa ja ED.

Maailman suurin ruoka- ja juomavalmistaja Nestlé on yksi esimerkki tuotebrändistrategiasta. Sille kuuluu esimerkiksi Nesquik, Nespresso ja KitKat. Tuotebrändistrategiassa yrityksen tuotteille ja palveluille luodaan oma brändi, jolloin ”Pääbrändi” toimii lähinnä vain omistajana.

Brändäyksen tavoite

Brändäyksen tavoitteena on erottua joukosta ja voittaa asiakaspuolelleen. Asiakaskokemus on isossa roolissa asiakkaan valitessa tuotetta/palvelua eli brändiä. hyvän asiakaskokemuksen saavuttamiseen vaikuttaa moni asia, eikä se ole helppoa. Asiakaskokemuksen tyriminen on varmasti helpompaa, kuin saada hyvä ja mieleenpainuva asiakaskokemus. Jotta brändäyksessä voidaan onnistua, tulee asiakkaan voida luottaa brändiin. Ihmiset arvostavat paljon eri asioita, joiden perusteella he valitsevat luotettavat brändit. Miksi joku ostaisi tuhansien eurojen tietokoneen Applelta, kun he saisivat suunnilleen yhtä tehokkaan tietokoneen puoleen hintaan joltain muulta merkiltä? Koska he luottavat ja uskovat sen olevan oikea valinta. Sitä on brändäys.

You May Also Like…

21 oppia maailman tilasta

Mitä minun tulisi tietää, että ymmärtäisin maailman tilanteesta paremmin vai olisiko parempi, etten tietäisi? Yuval...

21 oppituntia maailman tilasta

Mitä Suomessa ja maailmalla tapahtuu juuri nyt? Mitä toivomme tulevaisuudeltamme? Mitä haluamme oppia ja opettaa...

0 kommenttia

Lähetä kommentti