Markkinoinnin uudet 4P:tä

Kirjoittaja: Siiri Kumpulainen

23 huhtikuun, 2023

Lähdeteos: Markkinoinnin uudet 4P:tä

Lähdeteoksen kirjoittaja: Eka Ruola

Teoriapisteet: 2

Akatemialla minua on alkanut kiinnostaa markkinointi enenevissä määrin ja sainkin tästä syystä vetovastuun markkinointitreeneistä. Meille vinkattiin aiheeksi markkinoinnin neljää P:tä, joten rupesin tutkimaan aihetta ja löysin Eka Ruolan Markkinoinnin uudet neljä P:tä -kirjan.

”Markkinointi on viestintää, jonka tarkoituksena on myydä enemmän – EIKÄ OLE”

Ruolan lausahdus markkinoinnin tarkoituksesta sai silmäni aukeamaan, eihän markkinoinnin päätavoite todellakaan ole ainoastaan myydä tuotetta enemmän. Tämä on yksi markkinointiviestinnän tehtävistä. Markkinointi on paljon laajempi käsite, mitä olin aikaisemmin edes tajunnut. Kirjasta opin sen, että markkinointi on johtamisen prosessi, jossa asiakkaalle tehty konsepti muuttuu tuotteeksi tai palveluksi. Tähän prosessiin kuuluu:

  • Tuotteen kehittäminen ja hinnoittelu
  • Kanavan valinta, jossa tuote jaellaan
  • Markkinointistrategian laatiminen ja jalkautus

4P-mallia on käytetty 1960-luvulta asti maailmanlaajuisesti ja se miellettään yhtenä markkinoinnin kulmakivenä. Ne ovat työkaluja, joiden avulla yritys pyrkii kohti markkinointi tavoitteitaan.

Alkuperäiset 4P:tä olivat:

  • Product – Tuote
  • Price – Hinta
  • Place – Jakelu
  • Promotion – Viestintä

Tämä vanha 4P:n malli kuitenkin sivuuttaa täysin ihmisten roolin markkinoinnissa, joten Ruola kehitti sen rinnalle uudet ja tunnepohjaiset 4P:tä.

Uudet 4P:tä ovat:

People – Ihmiset

Tuotteet ja palvelut tehdään aina lähtökohtaisesti ihmiselle, siksi asiakas on tärkeää pitää mielessä koko prosessin ajan. Asiakasymmärrys on kaiken keskiössä ja nykypäivänä yrityksen pitää tuntea asiakkaansa, jotta se pystyy luomaan toimivia kilpailuetuja ja voittamaan asiakkaan puolelleen. Jos yritys ei ymmärrä asiakastyytyväisyyden tärkeyttä, ensimmäinen P ei toteudu saatikka välity asiakkaille. Jokaisen tuotteen tai palvelun taustalla pitää olla näkemys asiakkaasta ja konkreettisia elementtejä, jotka puhuttelevat eri asiakassegmenttejä. Ihminen on kaikki ja siksi tuotteet ja palvelut pitäisi tehdä ihminen edellä kuunnellen tämän tarpeita ja toiveita.

Purpose – Merkitys

Purposen tarkoituksena on vastata muun muassa kysymyksiin: miksi yritys tai brändi on olemassa? Mikä on sen missio, visio, arvolupaus ja tarina? Kenen tarpeisiin se vastaa, miksi juuri sinun yrityksesi on ainutlaatuinen, mitä arvoa se tuo asiakkaallesi? Purposen tulee olla todella relevantti yrityksen kannalta, koska se kertoo, miten yritys pyrkii vaikuttamaan toiminnallaan esim. yhteiskuntaan ja millaista muutosta se toiminnallaan ajaa. Brändin merkitystä mietittäessä on syytä miettiä vastauksia brändistrategia kysymyksiin

Platform – Alusta

Platformia päätettäessä on hyvä miettiä, mistä oikea kohderyhmä löytyy ja mistä heidät tavoittaa parhaiten. Löytävätkö asiakkaat helpommin kivijalkakauppaan vai verkkokauppaan? Tässä hyvänä apuvälineenä toimii asiakasymmärrys, josta kerroin ensimmäisen P:n kohdalla. Nykyaikana sosiaalisen median alustat mahdollistavat yrityksien mainostamisen ja vuorovaikuttamisen vuorokauden ympäri, näin yrityksen on mahdollista tuoda itseään ja tarinaansa esiin mielenkiintoisena ja vähemmän ”yrityksenä” kuin ennen. Platformien ansiosta yritykset ja kuluttajat ovat nykyään lähempänä toisiaan.

Passion – Intohimo

”Yksinkertaistettuna totuus on se, että ilman aitoa intohimoa kisaa ei voiteta”

Yrityksen intohimo kumpuaa yrityksen ytimestä. Jos tämä intohimo välittyy ulospäin asiakkaille, voi tämä toimia hyvinkin suurena vetonaulana yritykselle. Tänä päivänä yhä enemmän ihmiset arvostavat aitoutta ja ihmiset haluavat tukea niitä yrityksiä, joista se välittyy. Intohimo tai sen puute paljastuu hyvinkin nopeasti yrityksen toimia tarkastellessa, jos yritys feikkaa intohimoaan niin asiakas kyllä näkee tämän läpi. Ruolan sanat ”intohimosta tulee markkinoinnin bensaa” on mielestäni todella hyvin sanottu, koska intohimon näkyminen ulospäin ei tee muuta kuin vain edesauttaa yrityksen menestymistä.

Oivallukset

Verratessani uusia ja vanhoja 4P:tä huomaan, että uudet 4P:tä ovat välttämättömät vanhojen rinnalle, koska ne tekevät mallista relevantimman aikaamme nähden mitä elämme. Ne ovat emotionaalinen osa rationaalisen lisäksi.  Markkinointi ei ole niin kuin matikkaa tai fysiikkaa, sen ”kemiallista reaktiota” eli lopputulosta ei voi ennustaa laskujen avulla, mutta markkinoinnin 4P:tä auttaa huomioimaan asioita, joilla voi vaikuttaa tähän kemialliseen reaktioon.

Olen todella tyytyväinen, että aloitin markkinoinnin opiskelut tällä kyseisellä kirjalla, koska ensinnäkään en ollut aikaisemmin kuullut markkinoinnin 4P-mallista, joten kaikki oppimani oli uutta ja samalla kirja antoi hyvän johdatuksen aiheen pariin. Vaikka 4P-malli oli minulle täysin uusi konsepti, huomasin ettei merkitykset niiden takana olleet uusia tai yllättäviä. Totta kai markkinointia on pitänyt kääntää siihen suuntaan, että ihmiset on otettava huomioon, yrityksen on oltava merkityksellinen eikä vain kuori, kohderyhmän ymmärtäminen on kaikki kaikessa ja yritystä pitäisi ohjata aito intohimo. Nyt kun tiedän mitä 4P-malli tarkoittaa, huomaan, että itselleni ne houkuttelevimmat yritykset ovat niitä, joilla nämä 4P:tä ovat hallussa.

Markkinointi on minusta siksi niin mielenkiintoista, koska nämäkin asiat ovat suoraan asiakkaan nenän edessä, mutta itse en ole ainakaan miettinyt, että miksi yritys markkinoi tuotteitaan tietyllä tavalla. Kirjan luettuani huomaan, että olen ruennut kiinnittämään enemmän huomiota erilaisiin mainoksiin ja miettynyt markkinointikeinoja niiden takana. Tällä hetkellä olemme rakentamassa meidän tiimimme brändiä ja koen, että sain kirjasta paljon vinkkejä takataskuun, joita voimme hyödyntää ja pohtia. Kirja avasi silmäni sen suhteen, ettei markkinointi ole niin yksinkertaista kuin olen kuvitellut, olen saanut siitä vasta pintaraapaisun, mutta akatemian aikana haluan päästä sukeltamaan paljon syvemmälle.

You May Also Like…

Sisältömarkkinoinnin työkalut

Luin kirjan "Sisältömarkkinoinnin työkalut", joka tarjoaa kattavan katsauksen sisältömarkkinoinnin maailmaan ja sen...

Suojattu: Sissimarkkinointi

Salasanasuojattu

Katsoaksesi tätä suojattua sisältöä, kirjoita salasana alle:

NEVER split the difference

Oletko kyllästänyt neuvottelemaan tuntipalkoista ja lyhytaikaisista yhteistöistä Tiimiakatemialla? Jääkö sinuakin...

0 kommenttia

Lähetä kommentti