Brändi Käsikirja 

Kirjoittaja: Yada Ruppert

23 helmikuun, 2022

Lähdeteos: Brändi Käsikirja

Lähdeteoksen kirjoittaja: Pekka Ruokolainen

Teoriapisteet: 2

Ajatuksia ennen kirjaa 

Brändin luominen on suhteellisen uusi asia minulle ja en ole aikaisemmin perehtynyt kaikkiin luomisen vaiheisiin syvällisemmin. Minulle brändaaminen ja markkinointi kävelevät käsikädessä ja tarvitsevat toisiaan menestyäkseen. Viime vuonna aloitin Boxiovellesi projektin parissa Jimin kanssa ja huomasin tehdessämme projektia eteenpäin ettei brändi ollut kovin kirkas vielä. Brändin peruspiirteet olivat jo selvillä mutta joitain tärkeitä piireittä ei oltu mietitty syvemmin. Koitimme parhaan mukaan kirkastaa brändiä mutta huomasin  että omat taitoni tämmöistä kohtaan yksinkertaisesti ei riittänyt. Olen ottanut pää vastuun kyseisen projektin markkinoinnista ja siinä tulee erityisesti esille kuinka puutteellinen brändi oli.  Projekti kummisikin herätti mielenkiintoani markkinointia ja brändäystä kohtaan. Haluan kehittää tietämystäni jotta saisin projektin pyörimään paremmin. 

Brändin synnytyksessä pureudutaan rakenne kiviin, kuten missioon, arvoihin ja visioon. Tässä vaiheessa myös kilpailijat ja asiakkaat eli kohderyhmä kartoitetaan. Näihin yritys voi suoraan vaikuttaa ja pystyy asettamaan raamit millaisena haluaa näyttäytyä asiakkaalle. Tässä vaiheessa on myös hyvä osallistaa kaikkia osapuolia, jotta brändi kuvastaa koko yritystä ja sen arvoja. Toisessa vaiheessa brändiä muotoillaan ja hiotaan yksityiskohtia , esim. Julkinen ilme ja verkkosivut. Monesti tämä yhdistän tämän ensimmäiseen vaiheeseen vaikka se on oma alueensa ja vaatii paljon aikaa saada täydelliseksi. Kolmas vaihe on keskittyy taas yrityksen jalkautumiseen, Tarkoittaen toimitiloja tai verkkosivujen luomista ja viimeistelyä. 

Brändin luominen alussa tuntuu hieman jopa pelottavalta, ainakin omasta mielestäni. Havaitsin että asiakkaana/ kuluttajana olen itsekin tietoinen brändeistä ja valitsen tietyn brändin omien ja ystävieni kokemuksen pohjalta. Esimerkkinä kamerani. Aloitin aikanaan Nikonin croppi kenno kameralla ja uutta etsiessäni tiesin haluavani Nikonin sillä tiesin käyttöjärjestelmän. Tai se että juon mieluummin Coca-Colaa Pepsin sijasta sillä olen tottunut siihen jenkki kulttuurisesta taustastani. Käytän myös tiettyä kissan hiekkaa vaikka tiedän markkinoilla olevan halvempaa tai ekologisempaa hiekkaa tarjolla, mutta luotan brändiin enemmän. Brändin vaikutus siihen millaista asiakaskuntaa se vetää puoleensa on suuri. Totta kai jokaisen yksilön kokemus yrityksestä ja sen toiminnoista on yksilöllisiä. Coca-Colan ja Pepsin tapauksessa näitä kahta megabrändiä monesti verrataan toisiinsa ja monesti asiakkaat jakautuvat jompaankumpaan omien tottumuksien tai saatavuuden takia. Todellisuus on se että molemmat brändit ovat kehittäneet itselleen vahvan brändin ja sen ansiosta kykenevät pysymään brändi kilpailussa mukana. 

Hyvä brändi markkinoin niin sanotusti itseään, mutta isoimpana ongelmana on pysyä trendikkäänä brändinä varsinkin yhä nopeammin muuttuvassa yhteisössämme. Minusta monen brändin epäsuosioon joutuminen on johtunut sen kyvyttömyydestä muovautua trendien mukana. Trendissä pysyminen voi monesti koitua urakaksi markkinointi tiimille vaikkei tuote itsessään muuttuisi. 

Cancel kulttuuri 

Cancel kulttuuri on suhteellisen uusi käsite ja on lähtöisin somesta, jossa yksilöillä on valtaa sanoa mitä haluavat. Cancel kulttuuri koskee enemmänkin henkilö brändiä, mutta koska yksilöt voivat myös edustaa isompaa brändiä minusta se on oleellinen asia huomioida luodessaan brändiä, että millaisia arvoja brändi haluaa korostaa ja kuinka sitoutuneita työntekijät ovat ylläpitämään niitä arvoja. Cancel kulttuuri tarkoittaa jonkun yksilön tai brändin yleensä sosiaalisen persoonan kaatumista muiden some käyttäjien toimesta. Tämä ilmiö on johtanut monille niiden työpaikan menettämiseen tai seuraajien vähentymiseen. Isoja skandaaleja on ollut James Charles, Jeffery Starilla ja Onision. Kaikki nämä menettivät seuraajia ja yhteistyö mahdollisuuksia sanojensa tai tekojensa takia. Jotkut pystyvät uudelleen rakentamaan brändiään anteeksipyynnön kautta mutta monille se on lopullinen tuomio. Cancel kulttuuri on vahva muistutus yrityksille mutta erityisesti yksilöille jotka edustavat omia tai toisten brändejä että netin antonyymisyyden takia ihmisillä on enemmän rohkeutta sanoa mielipiteensä. Toki kolikon toisella puolella on se että nykyään jokaista  eri asiat ja monesti jopa liian herkästi lähdetään syyttäjä karavaaniin mukaan tietämättä koko totuutta. 

You May Also Like…

Digimarkkinointi

Pääsin viimein digimarkkinointikirjan kimppuun, joka on pitkään kulkenut lukulistallani mistään sitä löytämättä....

Asiakastutkimus

Valitsin luettavaksi seuraavan kirjan Asiakastutkimuksen perusteet ja käytännöt. Kirjan lukemisen tarkoituksena oli...

Intohimona brändit

Tämä kirja päätyi reflektoitavaksi nyt, sillä brändit ja niiden kilpailu on ollut viime vuosina todella kovassa...

0 kommenttia

Lähetä kommentti